Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس گفت: ما برای مقابله با رفتارهای آمریکا، الزامات 9 گانه‌ای مقام معظم رهبری را داریم و اکنون باید بند 3 ماده واحده قانون در قبال اقدامات آمریکا در برجام اجرایی شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره واکنش دولت به بیانیه مجلس خبرگان رهبری درباره برجام، با بیان اینکه از آیت‌الله جنتی رئیس محترم شورای نگهبان برای صدور بیانیه‌ای که واقعیت‌ها را بیان کرد تشکر می‌کنم، اظهار کرد: دولت قبول کند که در ماجرای برجام کوتاهی کرده و مقصر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسأله در قالب تذکری با 51 امضا به رئیس جمهور داده شد و باز هم آن را پیگیری خواهیم کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در این دو سال 20 مورد نقض برجام از سوی آمریکا را شاهد بودیم، اضافه کرد: آمریکا با خروج از برجام نقض فاحش را انجام داد و ما دو قانون برای مقابله با این نقض داریم که دولت موظف به پیگیری آن است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: ما برای مقابله با رفتارهای آمریکا، الزامات 9 گانه‌ای که مقام معظم رهبری بعد از تصویب قانون مجلس ابلاغ کردند را داریم که چنانچه نقضی صورت گرفت، باید بند 3 ماده واحده قانون در قبال اقدامات آمریکا در برجام اجرایی شود و همچنین در بند یک این ابلاغیه آمده بود که دولت موظف به گرفتن ضمانت‌های اجرایی را از رئیس جمهور آمریکاست. آقای روحانی این کار را نکرد و ضمانتی نگرفت. حالا هم باید از مردم عذرخواهی کند که چرا تضمینی نگرفته است؟

حاجی‌دلیگانی با اشاره به سخنان علی مطهری مبنی بر اینکه دولت زورش نرسید از آمریکا تضمین بگیرد، بیان داشت: ایران کشوری است که مقابل تروریست‌هایی مانند داعش می‌ایستد و در منطقه شکستشان می‌دهد؛ دولت ما اگر روحیه انقلابی داشت نمی‌توانست از پس آمریکایی که محتاج مذاکره با ما در برجام بود، بر بیاید؟ رئیس جمهور مقصر است و باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: بخشی از این فشاری که بر مردم وارد می‌شود مربوط به تحریم‌هاست و تیم دولت باید پاسخ بگوید که چرا تحریم‌ها مجددا می‌خواهد باقی بماند؟ و یا اینکه اکنون چرا قانونی که نسبت به آن مسئولیت دارد را اجرا نمی‌کند.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام بیان داشت: آمریکایی‌ها با آگاهی از اینکه تحریم‌هایی که علیه ایران اجرا می‌کنند، ثانویه و مصوبه کنگره است و ارتباطی به برجام هسته‌ای ندارد این تحریم‌ها را ادامه دادند. بنابراین اکنون آن تحریم‌ها به جای خود باقی است و تحریم‌های دیگری را هم به واسطه برجام ایجاد کردند. بنابراین آنچه خواستند از ناحیه برجام دوشیدند. ما نباید عربستان را سرزنش کنیم که گاو شیرده آمریکایی‌هاست؛ آنها برجام را هم دوشیدند و بردند و استفاده کردند بعد هم به راحتی و بدون هیچ مشکلی خداحافظی کردند و رفتند و اکنون هم می‌گویند مسئولیتی در قبال برداشتن تحریم‌ها نداریم پس آنها را ادامه می‌دهیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به ادعای کشورهای اروپایی مبنی بر پایبندی به برجام، خاطرنشان کرد: این سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه که ادعای تعهد به برجام را دارند، سالانه تراز مالیشان با آمریکا 380 میلیارد دلار است و از سوی دیگر آمریکا هم آنها را مخیر به انتخاب خواهد کرد که بین سود بیشتر در تجارت با آمریکا و تجارت 7 میلیارد دلاری با ایران یکی را انتخاب کنند و اینها قطعا گردش مالی 3800 میلیارد دلاری را رها نخواهند کرد.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها اعلام کردند هر شرکتی با ایران کار کند با آنها تجارت نخواهد کرد و اروپا هم در آینده می‌گوید شرکت‌ها آزادند و نمی‌توانند الزامی برای آنها داشته باشند که با ایرانی‌ها مبادله کالا داشته باشند.

به گزارش آنا، مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن این اقدام، در بخشی از این بیانیه اعلام کرد: رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین‌های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.

دولت در واکنش به این بیانیه مجلس خبرگان رهبری نوشت: متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری به موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ‌گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور‌، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض‌گوئی نیست؛ بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است. دولت ضمن استقبال از تمامی اظهارنظرها و توصیه‌های خیرخواهانه، اعلام می‌کند که تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش پلیس به دانشجویان در اروپا و آمریکا محکوم شد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن دهنوی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ ماه) مجلس شورای اسلامی، بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیب‌دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه همدردی با ستمدیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌ها است. سابقه تجاوز و غصب صهیونیست‌ها در فلسطین به ۷ دهه می‌رسد. در این مدت همه راه‌های تسلیم و مسالمت با غاصبان توسط برخی از افراد سست‌ عنصر طی شده است، آنچه امروز در قالب رشادت و حماسه و استقامت غزه بروز یافته است، آتشفشان خشم و درد متراکم ملتی است که سوزش بدعهدی و خیانت را در پهلوی خود حس می‌کند.

اعلام همبستگی با فلسطین از طرف دانشگاهیان جهان به ویژه در کشورهای غربی حرکتی برخاسته از فطرت عدالت خواه و نوع دوست و انسانی است. این حرکت نشان می‌دهد که مظلوم‌نمایی، چهره‌سازی و تحریف حقایق در رسانه‌های جریان اصلی غرب نیز نتوانسته است صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند. راه‌حل این بحران در بازگشت به عدالت است.

ما نمایندگان دانشگاهی مجلس قانونگذاری ایران ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند دانشگاهیان عزیزمان در حمایت از مظلومان غزه، درود خود را نثار همکاران شجاع و دانشجویان ظلم ستیز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا می‌کنیم و همدردی، همراهی و همدلی خود را با دانشجویان و استادان و آزادیخواهان انسان‌دوست دانشگاه های آمریکا ابراز می‌کنیم و یورش سرکوبگرایانه نیروهای پلیس را به ساحت مرکز علم و دانش و هجوم به تحسن دانشگاهیان در آن کشور محکوم می‌کنیم. خشونت بی‌منطق در مقابل این ندای حق‌طلبانه دردی از ظالمان دوا نخواهد کرد.

کد خبر 6093152 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • یورش پلیس به دانشجویان در اروپا و آمریکا محکوم شد
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • کمیسیون اروپا ممکن است تیک‌تاک را فیلتر کند
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست