Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@08:00:19 GMT

وقت آن رسیده که اقرار کنیم خودروساز نیستیم

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۰۴۰۹

وقت آن رسیده که اقرار کنیم خودروساز نیستیم

باران ایمانی – پول نیوز | حدود 50 سال پیش، سوت آغاز خودروسازی در ایران زده شد. زمانی‌که کشورهای آسیای شرقی حتی داشتن صنعت خودرو را هم به خواب نمی‌دیدند. حالا بعد از گذشت نیم‌قرن، ایران هنوز برای خودروسازشدن دست و پا می‌زند و نتوانسته به نقطه ایده‌آلی در این حوزه برسد اما همان کشورهای آسیای شرقی در طول 20 سال توانستند صنعت خودروی خود را به جرگه خودروسازان مطرح دنیا پیوند بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما در حالی دولتمردان حمایت از تولید خودرو در ایران را به هر قیمتی در سال های گذشته در دستور کار قرار داده اند که بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که باید روی مزیت های اقتصادی خود سرمایه گذاری کنیم و حمایت از تولید ملی به هر قیمتی را فراموش کنیم.

سید رضی میری عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران با اشاره به درخواست وزیر صنعت برای افزایش قیمت 9.6 درصدی خودرو، به پول نیوز گفت: در طول تمام سال های گذشته سنگ خودروسازان را بر سینه زدیم و مدام سعی کردیم که با حمایت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای یک بازار انحصاری برای خودروسازان ایجاد کنیم بدون اینکه توجه داشته باشیم این مدل حمایت تنها چند سال می تواند دوام داشته باشد و اگر نگاه بلند مدتی برای حفظ صنعت خودرو داریم باید نگاه فراملی به صنعت داشته باشیم.

او بر این باور است که هر کشوری باید در جهت رفع مایحتاج خود و تامین آن، برای تولید بخشی از کالاهای صنعتی مورد نیاز در داخل اقدام کرده و بخشی دیگر را از خارج تامین کند. این طور نمی‌شود که یک کشور، همه چیز را وارد کند؛ بلکه باید یکسری از مایحتاج خود را نیز تولید کرده و در داخل کشور مصرف کند؛ البته این تولید هم باید دارای مزیت‌هایی در داخل باشد؛ چراکه اگر برای مایحتاج خود چیزی را تولید کنیم که مقرون به صرفه نباشد یا در تولید آن، به لحاظ دانش فنی و سایر مسائل مزیتی نباشد، کار به درستی پیش نخواهد رفت.

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران ادامه می دهد: همان‌طور که ایران هیچ‌گاه در حوزه اتومبیل موفق نبوده؛ ولی همواره سعی داشته که از قبل انقلاب اتومبیل‌ساز شود؛ در حالی که بعد از گذشت دهه‌ها، همچنان خودرو را به شکل بدی در داخل به صورت مونتاژ تولید می‌کنیم یا اینکه به صورت سی‌کی‌دی از سایر کشورها وارد کرده و به مونتاژ می‌پردازیم و از این کار هم دست‌بردار نیستیم و اقرار هم نمی‌کنیم که ما خودروسازی بلد نیستیم.

رضی میری تأکید می‌کند: این یک نکته منفی در کارنامه تولیدات صنعتی کشور به شمار می‌رود. در عین حال کشوری همچون اتریش، تمام نیازهای خود به خودرو را از طریق واردات تامین می‌کند؛ در حالی که در صنعتی همچون ماشین‌سازی نیز در دنیا برجسته بوده و ید طولایی دارد؛ اما هیچ‌گاه دست به تولید خودرو نزده و تمام مزیت‌ها و تمرکز خود را بر تولید ماشین‌آلات صنعتی متمرکز کرده است. این کشور، از آلمان خودرو وارد می‌کند و در مقابل، صادرات ماشین‌آلات صنعتی خود را به تمام دنیا صورت می‌دهد و ارزآوری خوبی هم دارد که بسیار بیشتر از میزان ارزی است که بابت واردات خودرو می‌پردازد. در حالی که ایران تلاش کرده خود را در هر صنعتی وارد کند و متاسفانه در هیچ صنعتی هم سرآمد نشده است. تجربیات اما نشان داده که ایران می‌توانسته صنایعی را به شکل خوبی داشته باشد و هدایت بخشی از بازارهای دنیا را به دست گیرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است این در حالی است که میانگین جهانی ۱۹ سال است. البته مواردی هست که کمتر از این سن هم مصرف مواد مخدر را شروع کرده باشند.

به گزارش مهر، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری گفت: استفاده از ظرفیت خیرین، کمک از شرکت‌های دانش‌بنیان و تقدم اصل پیشگیری با اولویت آموزش و پرورش ۳ اصل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد موفق باشد و باید بخشی از کار مردمی اداره شود.

مؤمنی گفت: در ۲۰ سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شد و دلیل آن هم حمایت آمریکا و حضورشان در این کشور بود؛ با حضور آمریکا در این کشور شاهد رشد تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان بودیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سن اعتیاد در ایران گفت: سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است این در حالی است که میانگین جهانی ۱۹ سال است. البته مواردی هست که کمتر از این سن هم مصرف مواد مخدر را شروع کرده باشند اما ما میانگین را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام سازمان ملل ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد هروئین جهان و ۲۶ درصد مورفین جهان را ایران انجام می‌دهد.

مؤمنی تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۳ مرکز نگهداری و بازپروری در ایران با ۹ هزار ظرفیت راه‌اندازی شد که ۴۸ درصد ظرفیت نگهداری و درمان را شاهد بودیم، از این ۱۳ مرکز ۶ مرکز در تهران است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته ضربه به بنیادهای مالی قاچاقچیان را داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما افزایش کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان است که مواد اولیه آن پیش‌سازها هست که پیش‌سازها به خودی خود ممنوعیت ندارند چون در خیلی از کارهای شیمیایی استفاده می‌شوند.

مؤمنی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا آشپزخانه‌های تولید موادمخدر صنعتی در ایران افزایش داشته است، تصریح کرد: با اقدامات خوبی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم و ضربه‌های سنگینی که به کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی وارد شده است باید بگویم شاهد سیر نزولی آشپزخانه‌های تولید مواد صنعتی و سیر صعودی این کارگاه‌ها در افغانستان بوده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نهادهای پلیسی علاقه مند هستند تمام واحدهای ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد جمع شوند و خدمات در اردوگاه‌های درمان اعتیاد متمرکز شود، افزود: یکی از کمک‌های اساسی ما مراکز درمان اقامتی و سرپایی مثل dicها و mmtها هستند که ما از زحمات آنها تشکر می‌کنیم. نه در سیاست‌های ما و نه در سیاست‌های بقیه دستگاه‌ها جمع‌آوری آنها نیست.

مؤمنی درباره بیمه معتادان بی‌بضاعت گفت: این موضوع در چند سال اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته در بودجه سال قرار گرفته و جذب می‌شود. همیشه سقف پیشنهادی بودجه توسط دستگاه‌ها با محقق شدن آن فاصله‌ای دارد، اما این آمادگی وجود دارد که میزان آن برای سال‌های بعد افزایش پیدا کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فروش ایران خودرو آغاز شد + شرایط
  • آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو | نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  • واکنش عجیب وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس: ما که مجری نیستیم! | فیلم
  • سامانه یکپارچه خودرو حذف می شود؟ | ما مسئول تعیین قیمت پژو پارس نیستیم
  • سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل شد؟ / وزیر صمت: مشتریان مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند
  • سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل شد؟ / وزیر صمت: مشتریان باید مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند
  • در ساخت و تعمیر کشتی به خودکفایی رسیده ایم
  • وزیر صمت: مردم مستقیم با خودروساز باید در ارتباط باشند
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید