Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز اسودی شامگاه دوشنبه در دیدار با فعالان زیست محیطی شاهرود با موضوع آثار زیستی مربوط به معدن بوکسیت شاهوار که در محل اداره صنعت و معدن این شهرستان برگزار شد، در پاسخ به درخواست نمایندگان تشکل‌های محیط‌زیستی گفت: هرچند مجوزهای اولیه برای این معدن صادرشده ولی هنوز مشاوره‌ها و بررسی‌ها تکمیل‌نشده و تا پایان این بررسی‌ها و دریافت طرح بازسازی و ترمیم پوشش گیاهی از سوی سازمان منابع طبیعی در اسرع وقت قول می‌دهیم، ضمن اجازه ادامه فعالیت فعلی، مجوز شاهوار را تمدید نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این مطلب که امکان این بازسازی وجود ندارد، بیان کرد: بازسازی وظیفه سازمان منابع طبیعی و خارج از حیطه اختیارات ماست و این سازمان با صدور مجوز این امکان را تلویحاً تصدیق کرده است.

صدور مجوز معدن بوکسیت در سال۹۲

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در توضیح این‌که چرا قبل از تکمیل مشاوره‌ها اجازه آغاز پروژه و تخریب داده‌شده است، گفت: مجوز بهره‌برداری این معدن در سال ۹۲ صادر شد و وضعیت اشتغال و تولید در شهرستان اقتضا می‌کرد این فعالیت آغاز شود، البته طبق قانون که برای هر پروژه‌ای حداقل چهار یا پنج استعلام قطعی وجود دارد، در اینجا هم استعلام‌ها گرفته‌شده و در جلسه‌ای با مسئولان شهرستان، تعیین مشاور دارای صلاحیت قانونی و مورد وثوق سازمان محیط‌زیست در دستور کار قرار داده‌شده است.

اسودی همچنین به علت اهمیت منطقه شاهوار اشاره کرد و گفت: بوکسیت موجود در این منطقه از نوع مرغوب این سنگ محسوب می‌شود و ارزش اقتصادی این ماده برای تولید غیرقابل‌انکار است.

وی در پاسخ به ابهامی با اشاره به افزایش سیل در مناطق شمالی کشور باوجود کاهش بارندگی که به دلیل نابودی پوشش گیاهی است، گفت: این‌که از بین رفتن پوشش گیاهی علت این اتفاق باشد، پذیرفتنی نیست و به نظر ما خشک‌سالی سبب این تغییرات می‌شود.

عوارض جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی معدن بوکسیت

دبیر تشکل‌های زیست‌محیطی شاهرود نیز در این جلسه ضمن اشاره به آثار مخرب محیط‌زیستی معدن بوکسیت شاهوار برای سلامت شهروندان و منابع طبیعی گفت: منطقه شاهوار علاوه بر دارا بودن منابع بوکسیت، مخزن بزرگ آب استان و کشور محسوب می‌شود؛ با توجه به این‌که مشکل آب در اولویت کشور است و به تعداد تمام سدهای کشور در این منطقه منابع آبی وجود دارد، باید توجه کرد که نابودی حیات، آب‌وهوا، ارزشمندتر از بوکسیت نیست، عوارض زیست‌محیطی این پروژه جبران‌ناپذیر خواهد بود.

امیرحسین ولیان در ادامه با اشاره به اثرات نابودی پوشش گیاهی در این منطقه گفت: در دو دهه گذشته در شمال کشور، در عین کاهش ۲۰ درصدی بارندگی، سیل ۵۱ برابر افزایش داشته است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت پوشش گیاهی است لذا در منطقه شاهوار نیز به دلیل شیب زیاد، از بین رفتن پوشش گیاهی سبب عدم توان کوه در جذب آب و درنتیجه تخریب‌ها دیگر خواهد شد.

وی در پایان ضمن بیان اینکه، موارد مذکور به همراه افزایش بیماری‌های قلبی، آلودگی آب به موادی چون آرسنیک و افزایش سرطان مهم‌ترین آثار منفی پیش‌بینی‌شده است، توسعه ناپایدار به قیمت از بین رفتن منابع زیستی را اشتباه بزرگی دانسته و گفت: تجربه نشان می‌دهد در مجوزها ملاحظات دقیقی صورت نگرفته و قلع‌وقمع صدها درخت ممنوع القطع ارس از نشانه‌های این موضوع است، پس خواهش ما این است که تا شروع عملیات بازسازی و اطمینان از امکان ترمیم پوشش گیاهی مجوز جدیدی صادر نشود، امیدواریم با همکاری مسئولان، به اعتراضات مردمی پاسخ داده شود.

کد خبر 4302956

منبع: مهر

کلیدواژه: حفاظت از محیط زیست سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان قله شاهوار شاهرود ماه مبارك رمضان بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه برجام بارش باران مشهد بیرجند اشتغال خرم آباد تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،غلامرضا قنبری از صدور مجوز تخلیه 101 فروند کشتی غلات توسط پست قرنطینه گیاهی بندرامیرآباد شهرستان بهشهر در فروردین ماه امسال خبر داد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر افزود: فروردین ماه امسال 101 فروند کشتی محصول غلات به وزن 281 هزار تن شامل ذرت دامی، جو دامی و گندم از کشور روسیه و قزاقستان توسط پست قرنطینه گیاهی بندرامیرآباد این شهرستان بازدید، نمونه‌برداری و و مجوز تخلیه صادر شد.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • شرکت مخابرات ایران، پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی دریافت کرد