Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@00:57:05 GMT

سومین دوره جشنواره نقالان علوی رقابتی خواهد بود

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۰۸۱۰

سومین دوره جشنواره نقالان علوی رقابتی خواهد بود

خبرگزاری شبستان: دبیر سومین جشنواره نقالان علوی با اشاره به رقابتی بودن این دوره، از انتشار ۲۰ تومار تأیید شده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از حوزه هنری، حسین عالم‌بخش، دبیر سومین جشنواره نقالان علوی از انتشار فراخوان این جشنواره در روزهای آتی خبر داد. وی که دبیری دوره‌های پیشین این جشنواره را برعهده داشته است، اعلام کرد همانند سال‌های گذشته این جشنواره در اوایل شهریور فاصله عید قربان تا غدیرخم در تهران و چند شهر دیگر کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته عالم‌بخش، برخلاف سال‌های گذشته جشنواره صرفاً در تئاتر شهر برگزار نمی‌شود. وی گفت: چند نقطه در تهران در نظر گرفته شده است. چند شهر مهم نظیر مشهد، شیراز، تبریز و اهواز در همان بازه زمانی درگیر جشنواره خواهند شد. البته شهرهای غیرتهران دو روز زودتر از تهران اجراهای خود را آغاز خواهند کرد.

 

وی با اشاره به برنامه‌ تدوین شده این برنامه‌ها از انتشار آن در طی هفته‌های آتی خبر داد و گفت: بسیاری از مرشدها درباره جشنواره گفته‌اند برکت این برنامه آن بوده که به امور حرفه‌ای خود بازگشته‌اند و از طریق جشنواره به آنان کاری سپرده شده است. چرا که برخی از مرشدها کم‌کار شده‌اند. به هر روی نقالی به هنری فراموش‌شده بدل شده بود. بیشتر در پی احیای شاهنامه‌خوانی بودند؛ اما موفقیتی حاصل نشد. به نظر من راهکارهای خوبی برای این مهم اتخاذ نشده بود یا اینکه بسیار تک‌بعدی به ماجرا نگاه می‌کردند؛ در حالی که نقالی و پرده‌خوانی نوعی هنر است که در هر موضوعی می‌تواند اجرا شود. شاهنامه‌خوانی نیز بخشی از نقالی در دوره‌های گذشته بود که در چایخانه اجرا می‌شده است. بخشی از این هنر به موضوعات مذهبی اشاره داشته که در ایام محرم و صفر رنگ و لعابی بیشتری به خود می‌گرفت.

 

عالم‌بخش با این ادعا که پرده‌خوانی موجب انتقال داستان‌های اهل بیت به روستاهایی بوده که دسترسی به آنها ساده نبوده است، گفت: نقال و پرده‌خوان با مشقت خود را برای نقل و روایت بدانجا می‌رسانده است.

 

وی درباره برنامه‌های دوره سوم گفت: قرار است تومارهای قدیمی که سندیت ندارند و داستان‌هایشان به حال معاصر نمی‌خورد را کنار گذاشته و به جای آن تعدادی تومار را با همکاری داوود فتحعلی بیگی بازخوانی و تصحیح کنیم. امیدواریم 20 تومار را به جشنواره امسال برسانیم و قرار است تنها این تومارها اجرا شود؛ چرا که صحت و سقم آنان تأیید می‌شود . این تومارها مورد مشاوره مذهبی نیز قرار می‌گیرند.

 

به گفته عالم‌بخش نقالان می‌توانند این تومارها را بپرورانند و علت تأخیر در انتشار فراخوان نیز انتشار این تومارها عنوان شده است. همچنین قرار است تومارها در قالب کتاب یا نشر الکترونیک در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

 

سومین جشنواره نقالان علوی قرار است بر خلاف دو دوره گذشته به صورت رقابتی برگزار شود. عالم‌بخش در این باره گفت:  ما پیش از این جشنواره‌ای مستقل در موضوع نقالی نداشتیم و تنها در چند استان به صورت بخشی از یک جشنواره اجرا می‌شده است. نیاز بود در دو سال نخست سطح استقبال به خصوص جوانان را می‌سنجیدیم. امسال بخش رقابتی را خواهیم داشت و در کنارش بخش تقدیر از پیشکسوتان را نیز برگزار می‌کنیم.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان برجام مجلس دولت قوه قضائیه خبرگزاری شبستان نمایشگاه قرآن فلسطین مسجد حسن روحانی جشنواره نقالان علوی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری بسته شد

به گزارش خبرنگار مهر، احسان قائدی، در آئین اختتامیه چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برای برگزاری این دوره از جشنواره اهدافی مدنظر بود که بخش زیادی از آن‌ها محقق شد، چهارمین دوره در حقیقت همایش اولین‌ها بود و شاهد اجرای کارهای متفاوتی بودیم که وجه تمایز این جشنواره بود.

وی با اشاره به بسته شدن پرونده چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، افزود: این دوره با تمام کمی و کاستی بسته شد، امید است دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره تئاتر تک از هم اکنون آغاز به کار کند و فروردین سال آینده جشنواره‌ای گرم‌تر و جدی تر را شاهد باشیم، البته از همه افراد دعوت می‌کنم که در دوره بعد حضور داشته باشند، تئاتر تک به دور از قضاوت‌ها میدان تجربه است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از هیأت انتخاب، هیأت داوران و هیأت اجرایی و همه افرادی که در برگزاری این دوره کمک شایانی کرده‌اند تشکر ویژه به عمل آورد.

قائدی ادامه داد: از فرشید بزرگ نیا، ثریا امنیان دهکردی و امیر بهاور اکبرپور به عنوان هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

وی عنوان کرد: همچنین از هفت گروه اجرا که در روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین روی صحنه نمایش رفتند با اهدای لوح سپاس مورد تقدیر شد.

کد خبر 6080912

دیگر خبرها

  • در مراکز رشد و واحدهای فناور حامی تیم های ربوکاپ هستیم/ در حوزه رقابتی باقی نمی مانیم و فضای علمی را تقویت می کنیم
  • حضور ۹۰ بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • برگزاری سومین جشنواره ملی زیبایی شتر در انبارالوم
  • انبار الوم میزبان سومین جشنواره ملی زیبایی شتر
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
  • پرونده چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری بسته شد
  • خبرنگار مهر اصفهان رتبه برتر دومین جشنواره قاصد آب را کسب کرد
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳