Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@22:04:49 GMT

سر بی سامان بازار زنجان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۰۸۸۵

سر بی سامان بازار زنجان

زنجان – ایرنا – در شرایطی مسئولان استانی بازار تاریخی زنجان را برای ثبت در فهرست میراث جهانی آماده می کنند که هنوز بحث بر سر ساماندهی خدمات زیر ساختی در این بنای قاجاری ادامه دارد و به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ایرنا، از سال 94 موضوع ثبت بازار زنجان به عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران با بیش از یک کیلومتر طول، 56 ورودی، 940 مغازه و پنج هکتار مساحت اقتصادی در فهرست میراث جهانی یونسکو مطرح شد و از آن پس مسئولان استان در پی جمع آوری مستندات لازم برای چنین اقدامی بر آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که از سال 90 مباحث مختلف پیرامون خدمات مورد نیاز و زیر ساختی بازار و بازاریان مطرح شده اما طی نزدیک 7 سال گذشته پاسخ مناسبی هم به چنین مطالبه ای داده نشده است.
نباید این را هم فراموش کرد که نقش و کارکرد بازار زنجان برای اهالی این شهر، فقط وجود یک مرکز تجاری با قدمت تاریخی نیست و بارها ثابت شده است که نقش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این بنای تاریخی به مراتب بیش از کارکرد اقتصادی آن است.
سخن بازاریان این است که به عنوان یک فضای تجاری، بازار زنجان نیازمند حداقل زیرساخت ها از جمله گازرسانی، برخورداری از شبکه آب، برق و مخابرات مناسب و مناسب سازی کف آن است.
بازاریان بارها این مطالبه را هم مطرح کرده اند که تکلیف آنان با چنین فضای تاریخی مشخص نیست و نمی دانند برای مرمت، توسعه، اصلاح و بازسازی مغازه ها و حجره های خود چه اقدام قانونی باید انجام دهند.
بازاریان این موضوع را هم مطرح کرده اند که به رغم آنکه با ورود خود آنان برای ساماندهی بنا مخالفت می شود، اقدام قابل توجهی هم برای مرمت بازار انجام نمی گیرد، این موضوع را با استناد به نشت آب از طاق ها و گنبدهای بازار، نشست سقف برخی از مغازه ها و تخریب برخی نقاط پشت بام این بنا همچون بازار میوه فروشان مطرح می کنند.
با این حال موضوع ساماندهی بازار زنجان از سال 97 با دستور و پیگیری استاندار زنجان به طور جدی تری مطرح شد، اسدالله درویش امیری این موضوع را مطرح کرد که بازار زنجان یک بنای تاریخی است و باید ارزش و قدمت تاریخی آن حفظ شود با این حال بازاریان هم نیازمند دسترسی به خدمات هستند و باید پاسخ مناسبی به چنین درخواستی داد.
درویش امیری با همین نگاه هم دستور بازدید تیم کارشناسی زنجان از بازار کرمان که پیش از این مرمت و مناسب سازی شده است، را داد و گزارش ارائه شده از اقدامات انجام شده در بازار قزوین را برای زنجان ناکافی برشمرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی سابق استاندار زنجان هم راهکار مناسب خدمات رسانی در بازار زنجان و ایجاد زیر ساخت ها را راه اندازی کانال مشترکی خواند که بتوان تمام شبکه ها را از آن عبور داد.
جواد رحمتی تاکید داشت که برای جلوگیری از اختلال در فعالیت و عبور و مرور بازاریان بهتر است از کانال های بتنی آماده پیش ساخته استفاده کرد تا مدت زمان نصب و راه اندازی خدمات به حداقل کاهش یابد.
تمام این سخنان در حالی بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اجرای هر نوع مرمت، اصلاح و خدمات رسانی در بازار را نیازمند تامین اعتبار و مشارکت بازاریان و دستگاه های اجرایی مربوطه اعلام کرد.
یحیی رحمتی ضمن تاکید بر اینکه هیچ ممنوعیتی برای مرمت بازار توسط بهره بردار وجود ندارد، مساله موجود را مربوط به محدودیت لزوم رعایت ضوابط مرمت در بناهای تاریخی برشمرد.
رحمتی در حالی که تاکید دارد تیمی از کارشناسان برای بازدید از بازار کرمان و نحوه ایجاد زیرساخت ها در این مکان متعلق به عصر زندیه اعزام شده اند و گزارش خود را ارائه کرده اند، رئیس هیات امنای بازار می گوید: در صورتی که این بازدید انجام شده، چگونه ممکن است در تصاویر ثبت شده خبری از کارشناسان نباشد، مشابه همان گزارشی که از بازار قزوین ارائه شد.
سید محمد علویون معتقد است که برخورد صادقانه می تواند مشکل را حل کند اما با ملاحظه کاری و شفاف نبودن نمی توان انتظار ساماندهی مکانی همچون بازار زنجان را داشت.
با وجود آنکه رحمتی می گوید که علم مرمت اجازه هر نوع دخل و تصرف را در بازار نمی دهد، موضوعی که توسط بهره برداران جدی گرفته نمی شود، علویون هم اعتراض می کند که اداره کل میرای فرهنگی، هیچ دستورالعملی برای نگهداری و مرمت بازار ارائه نمی کنند، کارشناسان این دستگاه فقط تاکید می کنند که مسئولیت جلوگیری از هر نوع دخل و تصرفی را دارند.
با این حال، بازار زنجان که هر روز شاهد حضور 10 ها گردشگر خارجی است، این روزها ظاهر چندان دل نشینی ندارد، موزائیک های کف آن از جا کنده شده، در برخی نقاط آب از سقف نشت کرده، پیمانکار به علت نبود اعتبار پروژه مرمت آن را نیمه کاره رها کرده است و بازاریان از نبود سیستم گرمایشی گازی گلایه دارند.
تمام این سخنان در حالی است که استاندار زنجان تاکید دارد که در خصوص بازسازی و مرمت بازار کسی نباید نگاه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد، اینجا یک مجموعه فرهنگی و تاریخی است و باید با همین نگاه به سراغ آن رفت.
درویش امیری معتقد است با نگاه اقتصاد محور هرگز بازار مرمت نمی شود، کار مرمت بازار زنجان متفاوت از سعدالسلطنه قزوین است و این 2 پروژه 2 ماهیت متفاوت و غیر قابل مقایسه دارند.
وی می افزاید: تاسیسات باید به صورت متمرکز و فنی اجرا شود تا علاوه بر برهم نزدن سیمای زیبای بافت بازار، خدمات مناسبی هم در اختیار بازاریان قرار دهد.
درویش امیری اظهار می کند که در اجرای تاسیسات علاوه بر مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری، شرکت های خدمات رسان، بازاریان هم باید مشارکت داشته باشند و سهم و نقش خود را ایفا کنند.
با این وجود، تمام نگاه ها متوجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است تا برنامه جامعی را برای ساماندهی این بنای تاریخی ارائه کند و این کار به حتم به گفته مدیرکل آن با یک دست امکانپذیر نیست.
3001/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي بازار زنجان ساماندهي ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۰۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر معاون استاندار زنجان از گروه‌های جهادی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: با حضور گروه جهادی الکفیل در استان ، شاهد نمونه کاملی از همکاری گروه‌های مردمی با یکدیگر و با حمایت و پشتیبانی دستگاههای مربوطه در خدمت رسانی به مردم هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، ابوالفضل رفیعی در حاشیه بازدید از روند ارائه خدمات درمانی گروه جهادی الکفیل و هلال احمر در مجموعه ورزشی انقلاب زنجان افزود: پذیرای این گروه جهادی در استان هستیم و این فرصت خوبی است برای استان و همه دستگاه‌های خدمات رسان و امدادرسان و فعال در حوزه محرومیت زدایی ، همه امکانات خود را در کنارهم قرار داده و نمونه کاملی از همکاری گروه‌های مردمی با یکدیگر با حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های مربوطه است و ضمن اینکه اوج هم افزایی بین دستگاهی و بین بخشی را شاهد هستیم.

وی یادآوری شد: از بدو ورود به مجموعه ، برنامه‌های خوبی برای مراجعه کنندگان پیش‌بینی شده و با استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی و خیریه در حوزه امدادی، پزشکی ، داوطلبان هلال احمر و گروه‌های فرهنگی در حال ارائه خدمات هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: ارائه خدمات عمدتا در حوزه دندانپزشکی، چشم پزشکی و معاینات عمومی و حتی برخی جراحی‌ها است و در این زمینه امکانات علوم پزشکی نیز در اختیار این عزیزان است. ضمن اینکه علاوه بر اینها، خدمات دیگری در مسیر و حاشیه اقدامات اصلی برای بهره‌برداری از این فرصت در زمان حضور مددجویان و خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.

رفیعی اظهار داشت: دارو و بسیاری از خدمات دیگر توسط هلال احمر در خدمات‌ جهادی برای مراجعان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همه اینها در راستای مردمی سازی امور تعریف می‌شود که از سیاست‌های مسلم نظام و دولت سیزدهم است چرا که مشارکت مردم در کمک به جامعه ، باری از دوش دولت بر می‌دارد ضمن اینکه ارزش مهم تر همان حس مسئولیت پذیر ی و همکاری است و موجب احساس امید و رضایتمندی و ارتقای سرمایه اجتماعی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: حضور و همکاری کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر و داوطلبان آن در تسهیل گری و ارائه خدمات کروه جهادی الکفیل بسیار پر رنگ است که امید داریم این زمینه‌ای باشد تا در طول سال اقدامات مشابهی را داشته باشیم.

گفتنی است، با همکاری مشترک قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر زنجان، 110 دندانپزشک و 200 دستیار دندانپزشک داوطلب به نیازمندان زنجانی خدمات دندانپزشکی ارائه و داروهای مورد نیاز مراجعان رایگان می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • استقرار ۱۴۵ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی استان زنجان‌
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • تقدیر معاون استاندار زنجان از گروه‌های جهادی
  • حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارایه خدمات جهادی پر رنگ است
  • حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارائه خدمات جهادی پر رنگ است