Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به قلم حسین محمدی فام نویسنده کتاب «تاآسمان» را در ادامه می خوانید؛

اَللّهُمَّ لا تَخْذُلنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعصِیَتِکَ وَ لاتَضرِبنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، وَ زَحْزِحنی فیهِ مِن موُجِبات سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ اَیادیکَ یا مُنتَهی رَغْبَة الرّاغِبینَ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدایا! مرا در این روز  به واسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به تازیانه قهرت مرا مزن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان ، به حق احسان ونعمت های بیشمارت، ای منتهای اشتیاق مشتاقان.

خدایا مرا یاری فرما که دست از گناه و عصیان بردارم که در این صورت از کیفر و خشم تو به دور خواهم بود.

در این دعا از خدا می‌خواهیم که ما را از معصیت دور کند و عواملی که ما را به سمت گناه می‌کشاند از مقابل ما بردارد تا با اختیار خویش، دست از معصیت کشیده و از عذاب و خشم و کیفر الهی نجات یابیم.

اگرچه انسان مختار است، اما می‌تواند با دعای خالصانه از خدا بخواهد که او را به مسیر تقوی و دوری از گناه هدایت کند. تلاش برای مبارزه با گناه بسیار مهم است، اما دعا کردن هم آثارزیادی برای یاری ما در راه ترک معصیت و دوری از گناه خواهد داشت.

حضرت سیدالشهداء (ع) در فرازی از دعای عرفه می‌فرمایند: ... وَ اَسْعِدْنی بِتَقْوئکَ وَ لا تُشْقِنی بِمَعْصِیَتِکَ[۱]؛ خداوندا! مرا با پرهیزکاری خوشبخت نما و مرا به خاطر معصیت بدبخت نکن....

لذاعلاوه بر تلاش و مبارزه با نفس و جهاد با شیطان، باید با دعا و تضرع، توفیق ترک گناه را از خداوند مسألت کنیم که هرچه هست در ترک گناه است.

در روایات اسلامی مطالب زیادی در مورد گناه و معصیت بیان شده:

امام باقر (ع)فرمود: برای دل چیزی تباه کننده‌تر از گناه نیست؛ زیرا دل مرتکب گناه می‌شود و بر اثر مداومت بر آن، گناه بر آن چیره می‌شود و نگون‌سارش می‌کند.[۲]

همچنین مولای متقیان حضرت علی (ع) درباره گناه می‌فرماید: هیچ دردی برای دل‌ها، دردآورتر از گناهان نیست.[۳]

پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در فرمایشی نورانی فرمود: از مستی گناه بپرهیز، زیرا مستیِ گناه همچون مستی شراب و بلکه شدیدتر از آن است.[۴]

امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در این رابطه تشبیه زیبایی دارند، ایشان می‌فرمایند: بدانید که گناهان اسب‌های چموشی هستند که گناهکاران بر آنها نشسته و لگام‌هایشان رها شده است، پس سوارانشان را در آتش می‌افکنند.[۵]

با توجه به آثار هلاکت بار گناهان، موضوع ترک گناه به عنوان مهم‌ترین دستور دینی، بحث قابل تأملی است. می‌توان گفت بیش‌ترین و مقدم‌ترین دستوری که به ما رسیده و بیش از تمام اعمال و اذکار، ما را به کمال نزدیک می‌کند، ترک محارم الهی است.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هیچ ورعی چون خویشتن‌داری از گناه نیست.[۶]

هنگامی که رسول خدا (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان در فضایل ماه مبارک رمضان،خطبه مهمی ایراد کرده و پاداش‌های فراوان الهی به مهمانان این ماه و اعمال مستحبی فراوان این روزها و شب‌ها را معرفی فرمودند. در آنجا امیرالمؤمنین علی(ع) بعنوان شاگرد ممتاز این مکتب تعالی بخش با هوشمندی بی بدیل خود سئوال بسیار مهمی را مطرح کردند و از رسول خدا (ص) این گونه پرسیدند: یا رسول‌الله اَیُّ الاَعمالِ افضَلُ فی هذا الشهرِِ المبارک؟ ؛ ای پیامبر خدا! با فضیلت‌ترین اعمال در این ماه مبارک کدام است؟

پیامبر گرامی اسلام (ص) در پاسخ فرمودند: اَلوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ ؛ دوری از گناهانِ خداوند بزرگ[۷]

در ادامه دعای روز ششم به کیفر الهی و خشم خداوند اشاره شده است که آن هم بر اثر ارتکاب‌ به معاصی صورت می‌گیرد.

البته معاصی به سه دسته قابل تقسیم اند: اول گناهان اعتقادی، دوم گناهان قلبی و سوم گناهان اعضاء و جوارح.

گناهان اعتقادی مانند: شرک به خداوند و یا غلو درباره امامان ، گناهان قبلی مانند: ریا، تکبر، غرور و حسادت ، و گناهان جوارح مثل: تهمت، غیبت، زنا و قتل . باید توجه داشت که هر گناهی به نوبه خود موجبات خشم و کیفر الهی را فراهم می‌سازد.

امام کاظم (ع) در این باره می فرمایند: در هر شب و روز از جانب خداوند بزرگ، آوازدهنده‌ای ندا می‌دهد که: ای بندگان خدا، از نافرمانی خدا باز ایستید؛ باز ایستید؛ زیرا اگر به خاطر حیوانات چرنده و کودکان شیرخواره و سالخوردگان پشت خمیده نبود، چنان عذابی بر سر شما ریخته می‌شد که خُرد و خمیر می شدید.[۸]

قرآن کریم درباره کسانی که با شرک و کفر و یا ایمان ناقص بدون توبه و غرق در گناه، از دنیا می‌روند، چنین می‌فرماید: فَکَیْفَ اِذا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِکَةُ یَضْرِبونَ وُجُوهَهُمْ وَ اَدْبارَهُمْ: پس چگونه [تاب می‌آورند] وقتی که فرشتگان [عذاب] جانشان را می‌ستانند و بر چهره و پشت آنان تازیانه می‌نوازند؟[۹]

آری! در این دعا از خدا می‌خواهیم که با تازیانه کیفرش، ما را جزا ندهد و از خشمش رهایمان سازد. آمین یا رب العالمین.

[۱]  مفاتیح الجنان، دعای امام حسین(ع) در روز عرفه

[۲]  الکافی، ج۲، ص ۲۶۸

[۳]  همان، ج ۲، ص۲۷۵

[۴]  بحارالانوار، ج ۷۷، ص۱۰۲

[۵]  بحارالانوار، ج ۷۸، ص۳

[۶]  میزان الحکمه، ج ۱۳،ص۱۲۶

[۷]  خطبه شعبانیه

[۸]  الکافی ، ج ۲،ص۲۷۶

[۹]  سوره مبارکه محمد ، آیه ۲۷

کد خبر 4302250

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه مبارك رمضان ماه مبارك رمضان علوم انسانی علوم اسلامی نمایشگاه قرآن معرفی کتاب علوم انسانی اسلامی قرآن فلسفه قرآن کریم شیعه سازمان اوقاف و امور خیریه نشست علمی امام زمان حضرت مهدی عج سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۱۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه‌های این هفته از نماز جمعه شهر یاسوج، افزود: شرب خمر از گناهان بزرگ است و برخی دسته جمعی مجلس گناه برپا می‌کنند که باید با آن برخورد شود.

وی ابراز داشت: در جامعه شرب خمر حرام بوده و باید تذکر و برخورد لازم در این مورد اجرایی شود.

حسینی با تاکید بر تقوای الهی و دوری از گناه، افزود: کسانی که با خداوند مخالفت می‌کنند، کیفری سخت در انتظار آنها خواهد بود.

امام جمعه یاسوج با بیان اینکه وجود امام ضرورتی برای جامعه است، اظهار کرد: نبود امام نظام تشریع و تکوین را از بین می‌برد.

حسینی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) انقلابی بزرگ در مذهب ایجاد کرد، بیان داشت: اساتید زیادی برای ترویج دین توسط امام صادق (ع) تربیت شد.

حسینی همچنین روز جهانی هلال احمر و ماما را به جامعه هدف تبریک گفت.

کد خبر 6095798

دیگر خبرها

  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند | باید با عاملان عادی انگاری مجالس گناه قاطعانه برخورد شود
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • انتقاد امام جمعه یاسوج از شراب‌خواری پزشکان در شیراز
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)