Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@03:34:59 GMT

کدام شرکت‌ها در ایران می‌مانند؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۱۳۹۴

کدام شرکت‌ها در ایران می‌مانند؟

آرایش این شرکت‌ها را با خروج آمریکا از برجام در چهار دسته می‌توان طبقه‌بندی کرد؛ شرکت‌هایی که در ایران نمی‌مانند، شرکت‌هایی که در ایران می‌مانند، شرکت‌هایی که ماندگاری مشروط دارند و در نهایت شرکت‌هایی که هنوز اعلام موضع نکرده‌اند. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی ترکیب حضور شرکت‌های خارجی در ایران در بخش‌های نفت و گاز، حمل‌و‌نقل، هواپیمایی، بانکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، خودرو، ریلی و معدن را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
 امروز بعدازظهر در بروکسل نشست مهمی برگزار خواهد شد که در این نشست مسیر همکاری‌های شرکت‌های اروپایی با ایران روشن می‌شود. اتحادیه اروپا تلاش دارد همکاری‌های ایران با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی ادامه یابد و برای تحقق این هدف، دو روش را مشخص کرده است. نخست آنکه برای همکاری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با شرکت‌های ایرانی یارانه دهد. البته اگر شرکت ایرانی طرف حساب اروپایی در لیست تحریم‌ها باشد، نمی‌تواند از این یارانه بهره‌مند شود. بنابراین شرکت‌های اروپایی می‌توانند برای همکاری با ایرانی‌ها با ارزیابی‌هایی که صورت می‌دهند از این روش استفاده کنند. دوم اینکه مقررات بازدارنده‌ای را در نظر گرفته‌اند که براساس آن انسداد تحریم‌ها با پوشش سیاسی در دستور کار قرار گرفته است. براساس این مقررات، شرکت‌های اروپایی در صورت همکاری با ایران مصونیت خواهند داشت و اگر این همکاری صورت نگیرد، جریمه‌ای را برای آنها در نظر خواهند گرفت. شواهد و اظهارنظرات کارشناسان نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های کوچک و متوسط که با ایرانی‌ها همکاری می‌کنند در ایران خواهند ماند. در عین حال برخی از شرکت‌های بزرگ عزم رفتن دارند و برخی دیگر نیز ماندگاری‌شان در ایران را مشروط به صدور معافیت آمریکا یا تصمیمات اتحادیه اروپا کرده‌اند.

اخیرا رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده که این اتحادیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران بار دیگر روند حقوقی «مقررات بازدارنده» را کلید خواهد زد. این قوانین نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ و به دنبال تحریم مالی و تجاری کوبا از سوی آمریکا، در اتحادیه اروپا، کانادا و برخی از کشورهای آمریکای‌جنوبی برای خنثی‌سازی آثار تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا به تصویب رسید. مقررات بازدارنده، نه‌تنها شرکت‌های اروپایی را از پذیرش تحریم‌های آمریکا منع می‌کرد، بلکه در برخی مواقع شرکت‌ها را به‌خاطر رعایت تحریم‌های مغایر با اصول تجارت آزاد جریمه می‌کرد.

افزون بر این بر مبنای این قوانین، شهروندان و شرکت‌های تحت مالکیت اروپایی از پذیرش احکام قضایی صادر شده از سوی قضات آمریکا به بهانه نقض تحریم‎ها منع شده بودند. تصویب قوانین بازدارنده در کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها طی سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در نهایت منجر به تعلیق دو بند از قانون «تحریم همه‌جانبه کوبا» موسوم به قانون «هلمن-‌‌برتونز» شد. حال بر مبنای اظهارات رئیس کمیسیون اروپا، می‌توان گفت این قانون تا حدود زیادی بستر حمایتی لازم از بنگاه‌های اقتصادی اروپا به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط را که با ایران تجارت می‌کنند فراهم خواهد کرد. با توجه به اینکه سران کشورهای اروپایی تصمیم‌ گرفته‌اند، مقررات بازدارنده تدوین شده برای تحریم کوبا در سال ۱۹۹۶ را در رابطه با تحریم‌های ایران نیز به‌روزرسانی کنند، بنابراین بررسی ابتکار حقوقی اروپایی‌ها برای بی‌اثرکردن تحریم‌های وضع‌‍ شده علیه کوبا، می‌تواند تا حدود زیادی ترسیم‌کننده اثر تصمیم اخیر سران کشورهای اروپایی بر آینده تجارت قاره سبز با ایران باشد.

شرکت‌هایی که پس از برجام وارد ایران شده‌اند را می‌توان در چند گروه طبقه‌بندی کرد. نخست؛ شرکت‌های بزرگ که به‌واسطه حجم بالای دارایی‌شان در آمریکا اعلام کرده‌اند که در ایران نخواهند ماند. گروه دوم شرکت‌هایی هستند که ماندگاریشان در ایران مشروط خواهد بود. البته احتمالات نشان می‌دهد که تعدادی از این شرکت‌ها در ایران خواهند ماند. سومین گروه شرکت‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام در ایران ماندگار خواهند بود. گروه چهارم نیز شرکت‌هایی هستند که در فصل جدید برجام، سکوت اختیار کرده‌اند و موضع خود را در مورد خروج یا ماندگاری از ایران اعلام نکرده‌اند. در این میان، گروهی از شرکت‌ها هم هستند که در جدول پیش‌رو نیستند. این گروه، شرکت‌هایی هستند که همکاری‌های خود با ایرانی‌ها را چراغ خاموش ادامه می‌دهند. عمده این شرکت‌ها نیز غیرنفتی هستند. البته همکاری ایران با برخی از شرکت‌هایی که در جدول آمده، تنها در حد تفاهم‌نامه بوده و قرارداد نهایی آنها امضا نشده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۱۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل

سران اعضای سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پانزدهمین اجلاس این سازمان که در گامبیا برگزار شد بر لزوم تحریم همه‌جانبه رژیم صهیونیستی و انجام همه تلاش‌ها و اقدامات لازم جهت به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و مقابله با اشغالگری صهیونیست‌ها تاکید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان همکاری اسلامی در اجلاسی که در دو روز گذشته تحت عنوان «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» در «بانجول» پایتخت گامبیا برگزار شد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان حضور فعالی در آن داشت در بیانیه پایانی این اجلاس از 57 کشور عضو این سازمان خواست تا رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد تحریم کنند.

در بیانیه پایانی پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا که تحت عنوان اعلامیه بانجول صادر شد از کشورهای عضو این سازمان خواسته شده تا فشارهای دیپلماتیک و سیاسی و حقوقی را علیه رژیم اشغالگر افزایش دهند و این رژیم را در تمامی سطوح اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و بین‌المللی تحریم کنند.

شرکت کنندگان در این اجلاس تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و کشتار و آوارگی مداوم مردم فلسطین در این منطقه توسط نیروهای اشغالگر را محکوم و تاکید کردند که باید آتش بس فوری و بدون قید و شرط در اراضی فلسطینی برقرار شود و کمک‌های بشردوستانه به شکل مستمر وارد غزه گردد.

شرکت کنندگان در این اجلاس که در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شد خواستار اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای حفظ هویت اسلامی قدس شریف در برابر توطئه صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی این مکان مقدس شدند.

آنها همچنین بر لزوم حمایت از تلاش‌ها جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین در جهان و عضویت کامل آن در سازمان ملل متحد و نیز حمایت از اقدامات قانونی برای مقابله با سیاست‌های اشغالگری و استعماری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین تاکید کردند و از جامعه جهانی خواستند تا سیاست‌های آپارتایدی که توسط رژیم اشغالگر در سرزمین‌های تاریخی فلسطین اجرا می‌شود را جرم انگاری کند و اقدامات لازم جهت پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین و نیز حمایت از پایداری مردم فلسطین در سرزمین خود را اتخاذ نماید.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابعی گزارش داد که سازمان همکاری اسلامی با اضافه کردن قطعنامه‌ای که از اعضای آن می‌خواهد در پرونده شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری مداخله کنند موافقت کرده است.

این منابع گفتند که این پیشنهاد توسط ترکیه ارائه شده و توسط اعضای سازمان همکاری اسلامی تایید شد.

در بیانیه این اجلاس همچنین آمده است که اعضایی که از تصمیمات سازمان همکاری اسلامی تبعیت نمی‌کنند با اقدامات قانونی همچون تعلیق عضویت آنها مواجه خواهند شد. همچنین کشورهایی که با رژیم صهیونیستی همکاری کنند در جنایت نسل کشی آن علیه مردم فلسطین شریک هستند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار این نشست کشورهای اسلامی گفت: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی در پایتخت گامبیا شروع شد. علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی تبعاً مسئله توقف جنگ در غزه در دستور کار جدی این اجلاس قرار داشت و در نشست کارشناسان ارشد و پیش از آن وزرای خارجه در این رابطه بحث‌های زیادی در سطح سران و وزرای خارجه مطرح شد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما امیدوار هستیم که حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم بشود که بتوانیم شاهد توقف جنایت و نسل‌کشی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابه‌جایی ساکنان غزه به‌سمت مناطق و منازل خودشان به‌درستی فراهم بشود.

درخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزهامیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار داردمتن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • تحصیل رایگان دانشجوی اخراجی آمریکایی در ایران؛ کدام دانشگاه‌ها صف کشیدند؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن