Web Analytics Made Easy - Statcounter



رویداد۲۴ در هیاهوی نوسان‌های طلا و ارز در اقتصاد ایران تعدادی از بانک های خصوصی تلاش دارند که سهمی از نقدینگی سرگردان مردم داشته باشند و با پرداخت سود 21 درصد به سود سپرده های یکساله سعی دارند از نقدینگی رها شده در اقتصاد مبالغی را به خود اختصاص دهند اما نکته مهم در این است که اصولا اگر سیاست بانک مرکزی در سال گذشته مبنی بر خروج سرمایه‌های مردم از بانک‌ها و رونق دادن به بخش‌های تولیدی بود چرا  پس از گذشت یک سال از مصوبه شورای پول و اعتبار  که به دستور بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی مطابق با میزان تورم به 10 و 15 درصد رسید اما مراجعات مردم به بانک‌ها برای دریافت سود 21 درصد برای سپرده‌های یکساله بیشتر شده است؟ آیا این به معنای شکست سیاست دولت برای خروج نقدینگی از بانک ها نیست؟ 
مهدی تقوی مدرس اقتصاد دانشگاه تهران درگفت‌وگو با رویداد۲۴ درمورد نوسان‌های نرخ ارز گفت: قیمت دلار طی ماه های اخیر به طور بی سابقه‌ای بالارفت و جدا از عوامل اقتصادی که سیر صعودی ارز را تشدید می کرد، واسطه گری دلالان ارز نیز به دامن زدن این بازار آشفته کمک می کرد بنابراین از دیدگاه اقتصادی رشد شتابان دلار هیچ توجیهی ندارد و لازم است با ابزارهای کنترل کننده نسبت به متعادل کردن قیمت ارز اقدامات اساسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهدی تقوی ادامه داد: دولت با دولتی کردن نرخ ارز سعی در مهار بی رویه قیمت ارز دارد؛ خصوصا برای دانشجویان و بیماران که نیاز ضروری به ارز دولتی دارند تمهیدات لازم اندیشیده شده اما در این میان دلالان بیکار ننشسته و با بالابردن قیمت‌ها سعی در تنش دارند که فعالیت صراف ها با کمک دلالان به جهت‌گیری نرخ ارز بی ارتباط نیست.
این اقتصاددان اظهار داشت: درست است که باید بازار آزاد خودش قیمت عرضه و تقاضا برای ارز را مشخص کند اما این اصلا به این معنا نیست که هرکاری که بازار آزاد مجاز است انجام دهد بنابراین سیاست دونرخی کردن ارز و اختصاص دادن ارز دولتی اقدامی مفید دراین راستا بود.

تقوی با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده ها درسال گذشته و بازگشت سودهای 21 درصدی به بانک ها گفت: زمانی که که نرخ تورم به 5/8 درصد رسید لازم بود نرخ سود بانکی مطابق با نرخ تورم کاهش یابد به همین جهت سیاست کاهش نرخ سود در دستور قرارگرفت اما به طور غیرقابل پیش‌بینی‌ای با خروج سرمایه ها از بانک ها انفجار سرمایه های در گردش در بازارهای موازی نرخ ارز را در بالاترین سربالایی ممکن قرارداد که به نظر می رسد چنین سیاستی به طور شتابزده انجام شد و تدابیر لازم برای اعمال چنین طرحی اندیشیده نشده بود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 افزایش قیمت ارز قیمت ارز ارز تک نرخی مهدی تقوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی

مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی «قهرمان ایران» در سال ۱۴۰۲ شامگاه پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ورزش و جوانان و تعدادی از قهرمانان و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف ورزش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفتگویی با سه ورزشکار برگزیده داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 امیررضا معصومی که جایزه «قهرمان فردا» را دریافت کرد گفت: از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که این کار زیبا را انجام می‌دهد و  در این سه سال اخیر این جشنواره را پیگیری می‌کند و سال به سال تعداد شرکت کنندگان برای انتخاب برترین ورزشکار بیشتر شده است.

وی افزود: امسال پنج میلیون نفر شرکت کردند و این افزایش شرکت‌کننده در نظر سنجی نشان می‌دهد که از قدرت همدلی رسانه ملی استفاده شده است و امیدوارم در سال‌های آینده همینطور ادامه‌دار باشد.

معصومی درباره تورنمنت اخیر خود گفت: ۲۰ روز آینده برای آمادگی تیم ملی در تورنمنت گرجستان شرکت خواهم کرد.

حضور بیشتر مردم در نظرسنجی‌ها باعث خوشحالی ورزشکاران می‌شود

علی نادری سرمربی فوتبال ساحلی جایزه که «برترین مربی» ورزش در سال ۱۴۰۲ دریافت کرد و گفت: از مردم عزیزمان تشکر می‌کنم که رای دادند، امیدوارم توانسته باشیم باعث شادی دل مردم شویم.

وی عنوان کرد: زمانی که ما به موفقیت می‌رسیم مسئولیت ما بیشتر می‌شود و ما باید بیشتر تلاش کنیم و به فوتبال ساحلی توجه بیشتری داشته باشیم چراکه مردم دیگر انتظار سومی از ما ندارند و منتظر مقام دیگری هستند.

نادری درخصوص عملکرد رسانه ملی توضیح داد: زمانی که پنج میلیون نفر رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند و اتفاق بزرگی است و سال‌های آینده مردم بیشتر شرکت می‌کنند و هر چقدر مردم بیشتر حضور داشته باشند باعث انگیزه و خوشحالی ورزشکاران می‌شود.

رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد

ناهید کیانی که جایزه «بانوی ورزش ایران» در سال ۱۴۰۲ را دریافت کرد و گفت: حس و حال خوبی دارم، دریافت جایزه در این جشنواره‌ها برای ما خیلی با ارزش است چراکه از طرف مردم انتخاب شدیم. مسئولیت من را سنگین‌تر می‌کند امیدوارم لایق این جایگاه باشم و تا پای جان برای خوشحالی مردم کشورم بجنگم.

وی افزود: همه اتفاقات این جشنواره عالی بود و در مصاحبه‌هایی که داشتم همیشه گفتم علاقمندم که رشته‌هایی که دیده نمی‌شوند به خصوص بانوان پخش زنده داشته باشند. البته رشته ما پخش زنده دارد، اما رشته‌های دیگر هم پخش زنده داشته باشد.

او گفت: با همه وجودم برای المپیک آماده می‌شوم، خداراشکر تمرینات خوبی را پشت سر می‌گذاریم تا روز المپیک بتوانم نتیجه خوبی دریافت کنم و تمام تلاشم را می‌کنم که افتخارآفرینی کنم مسابقات سختی است، اما من از پس آن برمی آیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • انتطار مردم پارسیان برای دریافت زمین‌های طرح جوانی جمعیت
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید