Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@04:46:54 GMT

ماه رمضان چه تاثیری بر بازارهای ایران گذاشت؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۳۹۱۵

رمضان امسال در حالی از راه رسید که بحران ارزی تاثیر خود را بر سایر بازارها آشکار کرده بود، بهای طلا ، سکه و ارز و در کنار این ها مسکن روندی رو به رشد را نشان می داد و افزایش تقاضا برای خرید این دست اقلام خود نشان دهنده تلاش برای حفظ ارزش پول تلقی می شد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که بازار ایران به شکلی سنتی عادت به کاهش تقاضا و فرو رفتن در لاک رکود را طی یک ماهه رمضان دارد اما امسال عادت سالیان پیش خرق شده و وضعیت تا حدی به دلیل شرایط ویژه و خاص تفاوت‌هایی را با سالیان گذشته نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازارهای مهم ایران هر چند چون گذشته وارد فاز رکود نشدند اما با این حال نسبت به هفته‌های پیش از آغاز ماه مبارک رمضان آرامشی نسبی را به خود دیدند.

ارز

کم نیست شمار کسانی که در ایران که واژه دلار و ارز را یکی می دانند و این را به جای دیگری استفاده می کنند.

آشفتگی در بازار دلار و بروز کمبودهایی در بازار اسکناس این ارز در اواخر سال گذشته نشانه هایی از رشد قیمت ها را در این بازار به نمایش گذاشت. تقاضای ارز یا به عبارت بهتر دلار در نیمه های دی ماه 1396 رو به افزایش نهاد و این مساله زمینه را برای بروز بحرانی جدی مهیا کرد به طوری که عادت بازار ایران مبنی بر ورود به فاز تعطیلی و نیمه تعطیلی در نوروز تغییر کرد و قیمت ها در این بازار هر روز افزایشی بیش از روز قبل را نشان می داد.

از بیست و دومین روز فروردین اما شرایط تغییر کرد.قیمت دلار تک نرخی و خرید و فروش ارز بیش از مبالغ مجاز تعیین شده در قانون مشمول قاچاق اعلام شد.

حالا توقف فعالیت صرافی ها از یک سو و اعلام ارز تک نرخی از سوی دیگر شرایط را برای اعلام قیمت دلار در بازار آزادی که وجود ندارد دشوار کرده است اما دلالانی که سالیان طولانی است حاشیه فردوسی زندگی می کنند و به رغم تمامی توصیه ها و دستور العمل ها و ... حاضر نیستند میدان را ترک کنند، این روزها از کاهش قیمت توافقی دلار یا به عبارت دیگر قیمت غیر قانونی دلار صحبت می کنند.با این حال قیاس قیمت دیگر ارزها خود موید این نکته است. قیمت هر یورو که پیش از این به یک قدمی هشت هزار تومان رسیده بود، در آستانه ماه مبارک رمضان به حدود 7400 تومان کاهش یافت . قیمت لیر ترکیه نیز از حدود 1500 تومان به 1380 تومان کاهش یافته ست .

این وضعیت در بازار پوند نیز قابل ردگیری است چرا که بهای هر پوند از کانال 9 هزار تومان به 8400 تومان رسیده است.

سکه

وضعیت بازار سکه اما تفاوت هایی با بازار ارز دارد . تحویل زودهنگام سکه های ثبت نامی بانک مرکزی این انتظار را ایجاد کرده بود تا حباب قیمتی این کالای سرمایه گذاری پیش از موعد بترکد اما به نظر می رسد بالا بودن شدید تقاضا در این حوزه مانع از عمل قوانین اقتصادی در بازار شد .

هر چند به گفته دست اندرکاران بازار طلا و سکه تقاضا برای این کالا در روزهای اخیرو همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان کاهش یافته اما میزان کاهش قیمت ها متناسب با انتظارات تلقی نمی شود.

بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در 10 روز گذشته کاهشی در حدود 60 هزار تومان را نشان می دهد اما بازاری ها معتقدند آنچه در این بازار مشهود است، کاهش تقاضا برای روزهای آتی است که بی تردید به کاهش بیش از پیش قیمت ها کمک می کند.در بازار قطعات کوچک تر مانند ربع سکه و نیم سکه نیز تقاضا مهار شده و همین امر نشان می دهد روند قیمت ها رو به کاهش خواهد رفت.

و اما مسکن

بازاری که بیش از یک دهه در فاز رکود به سر می برد بار دیگر خمیازه کشداری می کشد و آماده حرکت شده است.با این حال فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قطار حرکت قیمت ها در بازار مسکن را ابتدا کند و سپس متوقف کرد.در حالی که قیمت مسکن روی دور تند افزایش افتاده بود، به گفته مشاوران املاک،با کاهش تقاضا مواجه شده و حرکت در این بخش کندتر از قبل شده است. افزایش 31 درصدی قیمت مسکن در فروردین 1397 در بازار خود زمینه را برای بروز شوک قیمتی مهیا کرد و برخی سرمایه های سرگردان آماده ورود به این بازارها می شدند.

یکی از مشاوران املاک در شرق تهران در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: تقاضا کاهش یافته و در شرایط کنونی تنها خریدار واقعی و فروشنده واقعی در بازار حضور دارند . نکته اینجاست که تب تند افزایش قیمت نیز کمی مهار شده اما به نظر می رسد بازار مسکن از لاک رکود بیرون خزیده است اما با توجه به نبود قدرت خرید کافی احتمال داغ نشدن این بازار بسیار بالاست.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بازار ایران ماه رمضان بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز

  همچنین بررسی‌ها از بازار نشانگر آن است که بازار بیشتر به سمت فروش تمایل دارد تا خرید آن.نرخ ارز در بازار غیررسمی در معاملات دیروز در مقایسه با میانگین روز سه‌شنبه هفته جاری با مقداری نوسان افزایشی آغاز شد و طبق مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی، دلار با نرخ ۶۲ هزار تومان فروخته و با نرخ ۶۱هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در بازار غیررسمی با قیمت ۶۷ هزار تومان به فروش رسید و با نرخ ۶۶هزار خریداری شد.نرخ ارز در بازار غیررسمی صبح دیروز به مرز ۶۳هزار تومان هم رسید اما دوباره روند نزولی را در پیش گرفت و به عدد ۶۲هزار تومان نزدیک شد. همچنین دیروز اسکناس دلار در تالار معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران با قیمت ۴۴هزار و ۳۱۴ تومان، یورو با مبلغ ۴۷هزار و ۳۴۶ تومان و درهم نیز با قیمت ۱۲هزار و ۶۶ تومان معامله شد و به فروش رسید. همچنین در این مرکز، دلار حواله‌ای با مبلغ ۴۱هزار و ۳۷۶ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۴هزار و ۲۰۷ تومان و همچنین حواله درهم با مبلغ ۱۱هزار و ۲۶۶ تومان معامله و خریداری شد.براساس مشاهدات بازار چهارراه استانبول، دیروز بیشتر فعالان و دلالان ارزی در بازار تمایل به فروش ارز داشتند تا خرید آن. البته برخی از صرافی‌ها در این میان معتقد بودند که تزریق درهم امارات در بازار موجب شده اکثر بازارهای غیررسمی این روزها فروشنده شوند؛ چراکه احتمال ریزش قیمت‌ها در این ایام بیشتر از افزایش لحظه‌ای آن است.همچنین گفتنی است، اخیرا اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز در آن حضور یافتند. در این راستا اخیرا محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی که در این سفر حضور داشت اعلام کرد: در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی درخصوص گشایش منابع مسدودشده صورت پذیرفته است که درآینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود. براساس گزارش‌های موجود ظاهرا ارز حجاج از محل پول‌های بلوکه‌شده پرداخت شده است. پس از تعطیلات نوروزی امسال با توجه به وقوع تحولات سیاسی بازار ارز ملتهب و نوسانی شد و در مقطعی تا کانال ۷۰هزار تومان هم پیش‌رفت، اما با اقدامات انجام‌شده و همچنین فروکش‌کردن التهابات و نبود متقاضی برای خرید در بازار غیررسمی، نرخ دلار کاهش ۱۰هزار تومانی را تجربه کرد و روند کاهشی در پیش گرفت.
   
کنترل بازار ارز از طریق مهار انتظارات تورمی
محمدصادق مفتح، قائم‌مقام اسبق وزارت صمت درباره نوسانات بازار ارز می‌گوید در زمان بحران‌های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چراکه بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش‌بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ هزار تومان جهش می‌کند اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال ۶۰ هزار تومان ریزش کرده است.قائم‌مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و پیش‌بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارز قیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد.مفتح تأکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است، علاوه‌بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت