Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مجاهد نستوه آذربایجان و یار دیرین امام و رهبری و مبارز انقلابی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی پس از سال‌ها رشادت و ایثارگری در راه اسلام شامگاه ۳۱ اردیبهشت در بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه دعوت حق را لبیک گفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی در سال‌های اخیر به علت کهولت سن در بستر بیماری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجاهد نستوه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی یکی از روحانیون مبارز در آذربایجان است. زندگی‌نامه، فعالیت‌ها و مبارزات وی، بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان را تشکیل می‌دهد به طوری که انقلاب اسلامی در این خطه، بدون نام و یاد حسنی معنا و مفهوم نخواهد داشت. آقای حسنی، در تیر ۱۳۰۶ در ارومیه به دنیا آمد، و پس از آن که پدرش را در دوازده سالگی از دست داد، با مادرش که نقش یک مربی دینی را در روستایشان بر عهده داشت، زندگی کرد. او پس از کلاس ششم به تحصیل علوم دینی پرداخت. منطقه‌ای که آقای حسنی در آن می‌زیست، در سال‌های نوجوانی و جوانی وی خاطرات سیاسی فراوانی از حضور احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. 

در نوجوانی مدتی در حوزه علمیه ارومیه مشغول تحصیل بودند و در سال ۱۳۳۴ به حوزه علمیه قم رفتند. خودشان مطرح کرده اند که آن موقع من برای اولین بار با شهید آسید مجتبی نواب صفوی آشنا شدم و ایشان در همین مدرسه فیضیه قم مطالبی را بیان فرمودند: و مساله مبارزه با رژیم شاه را مطرح کردند و صحبت‌های ایشان به گونه‌ای در من تاثیر کرد که من هم تصمیم گرفتم علیه رژیم ستم شاهی مبارزه کنم.

آقای حسنی از سال ۴۲ با علمای شهر و با حوزه علمیه قم در ارتباط بودند و مبارزات مردم استان علیه رژیم را هدایت می‌کردند، ایشان بار‌ها ممنوع المنبر شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند و حتی در مبارزه با رژیم کار ایشان و انقلابیون مسلح ایشان به حدی بالا گرفت که ارتش با تانک وارد خیابان‌های ارومیه شد و مسجد اعظم را با گلوله مستقیم تانک مورد هدف قرار داد که در آن جریان تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند و البته با حمله مردم به تانک‌ها، ارتشی‌ها عقب نشستند و شکست خوردند.

آقای حسنی که از نوجوانی با سلاح آشنا شده یکی از نخستین وظایف خود را این می‌دانست که به کار تهیه اسلحه و آموزش نظامی در آن منطقه بپردازد.

جنگ‌های مسلحانه با اشرار و ضدانقلاب

یکی از فتنه‌های مهم روزهای آخر دوران ستم‌شاهی غائله خطرناک چماق داران در سطح کشور بود که همزمان با تزلزل نیروهای ارتش و ژاندارمری صورت می‌گرفت و در ارومیه هم با میدان‌داری 2 آخوند سلطنت‌طلب توانسته بود جایگاهی برای خود باز کنند که در سایه مبارزات حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در این منطقه، خاتمه یافت.

یکی دیگر از تهاجمات صورت گرفته در آن زمان، توسط اشرار و قبایل مختلف به ارومیه، حمله مسلحانه یکی از اربابان منطقه به این شهر بود که تدبیر حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در این غائله مانع از کشتار و خونریزی شد.

مقاومت در برابر تجاوز هوایی عراق

در کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی آمده است که در اواخر شهریورماه سال 59 همزمان با دورانی که وی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود هواپیماهای صدام برای اولین بار به فضای شهر تهران تجاوز کردند و در آسمان این شهر و نزدیکی‌های مجلس ویراژ دادند، در این هنگام حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی بدون اینکه با مسئولین ساختمان هماهنگ کند خود را به پشت‌بام مجلس رسانده و با مسلسلی که در آنجا مستقر بود به دفاع از حریم شهر تهران نیز می‌پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی همواره خود را یک کشاورز دانسته و در طول سالیان متمادی از طریق کشاورزی امرار معاش کرده است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در آذربایجان غربی، هیچ‌گاه سمت دولتی نداشته چون معتقد بود که روحانیت نباید به درآمد دولتی متکی باشد چراکه در ان صورت نمی‌تواند آزادانه سخن خویش را بگوید.

او در تمام سال‌های پس از انقلاب، همچنان به کشاورزی در "بزرگ‌آباد" ادامه داده و در کنار آن اقداماتی عمرانی و فرهنگی متعددی نیز برای استان آذربایجان غربی انجام داده است که از آن جمله بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در این شهر یا ساخت مساجد و مدارس فراوان در روستاها است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی، در وصف حجت الاسلام و المسلمین حسنی، از مرحوم حسنی به عنوان افسر شجاع در دوران دفاع مقدس و مبارزات قبل و پس از انقلاب یاد کردند.

انتهای پیام/ن.م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفاع مقدس شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۴۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اینکه معلمین در تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش اول را دارند، گفت: اولین نقش در تربیت را مربیان دارند و این قشر شریف‌ترین افراد جامعه هستند که به سبب رسالت انبیا را دارند.
 
وی ادامه داد: اگر نظام آموزش و پرورش در ایران بر همین مبنا از دو واژه «تربیت و تعلیم» استوار می‌شد، همانگونه که در کشورهای عربی اول تربیت و تعلیم است، بسیار اثرات بهتری را داشت و لذا در جامعه قدر و منزلت معلم باید رفیع باشد.
 
امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه ۱۴ هزار شهید کارگر را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌ایم که این افتخار جامعه کارگری است، گفت: این شهدا مظهر عزت و سربلندی جامعه کارگری ما هستند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده عنوان کرد: شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردمی است متوجه این شغل است که نقشی بی بدیل در اقتصاد دارند که می‌توانند با تلاش سطح تولید را بالا ببرند یا کاهش دهند.
 
وی اظهار کرد: کارگران ما امروز کم توقع‌ترین اقشار در جامعه هستند و پایین‌ترین حقوق دستمزدها برای آنها است، اما سوال اینجاست که چرا باید این گونه باشد که سخت‌ترین کارها را انجام دهند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده با اشاره به روز خلیج فارس، ابراز کرد: قرار دادن نام روز خلیج فارس ناظر بر این است که در جامعه ما فرهنگ استکبار ستیزی در جای جای میهن اسلامی جایگاه بالا دارد.
 
وی اظهار کرد: خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی ما یک نقش و سهم بی‌بدیل دارد و خلیج در قبل از اسلام و میلاد مسیح نیز در منابع اسلامی خلیج فارس بوده و دریای پارس نام نهاده است و این نام نیز خواهد ماند.
 
امام جمعه بندرعباس با تأکید بر اینکه در هیچ جای از اسناد تاریخی نامی به جز خلیج فارس وجود ندارد، گفت: مگر می‌شود با یک تاریخ جنگید و نام اماکن مختلف که به رسمیت شناخته‌ شده‌اند را تغییر داد، بنابراین باید مراقبت کنیم و وظیفه ما است که در مقابل تحریف تاریخ ایستادگی کنیم.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • شاهد پیشرفت و تعالی حاکمیت اسلام هستیم
  • اجتماع ۳هزار نفری دختران در ارومیه
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • (عکس) سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران