Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@01:48:19 GMT

سهم بشری بودن وحی از سهم الهیاتی آن بیشتر است

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۵۳۰۷

سهم بشری بودن وحی از سهم الهیاتی آن بیشتر است

یک استاد علوم قرآن و حدیث گفت: وحی هم الهی و هم بشری است و سهم بشری در آن نیز بسیار قوی است. خداوند تنها با کتب الهی بشر را هدایت نکرده و مهم‌ترین چیزی که خداوند در انسان قرار داده عقل است. ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با عنوان «نگاهی نو به مقوله وحی» شامگاه دیروز 31 اردیبهشت با سخنرانی محمدکاظم شاکر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و اردشیر منصوری پژوهشگر حوزه فلسفه علم و مطالعات قرآن‌پژوهی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سیطره الهیات سنتی در تحلیل وحی
شاکر با بیان اینکه پیش‌فرض‌های الهیاتی در دوره گذشته بار سنگینی را به تحلیل‌های در خصوص وحی وارد کرده است، افزود: اینکه متن کاملاً کلام خداست، اشتباهی در آن راه ندارد و جاودانه است فضاهای سنگینی را به وجود آورده است که بحث‌های آزاد در خصوص وحی را با مشکل همراه می‌کند.

وی تصریح کرد: وحی هم الهی و هم بشری است و سهم بشری در آن نیز بسیار قوی است. خداوند تنها با کتب الهی بشر را هدایت نکرده و مهم‌ترین چیزی که خداوند در انسان قرار داده عقل است. چه قرآن و کتب الهی بودند و یا نبودند، خداوند به انسان سمع، بصر، عقل و فؤاد داده بود.

شاکر با بیان اینکه مهم‌ترین چیزی که خداوند برای هدایت بشر داده عقل است، گفت: آیا عقل معصوم است؟ آیا هر نتیجه‌ای که انسان از عقل گرفته جاودانه شده است؟ جواب هر سه سؤال منفی است. همه انسان‌ها در طول تاریخ با عقل کار کرده و حکم‌های متناقض داده‌اند. ما عقل‌های متفاوت داشته و چیزی به نام عقل الهی محض یا عقل محض نداریم. 

عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهید از عقل استفاده کنید باید به عقل خودتان که مقول به تشکیک است رجوع کنید،‌ گفت: ما عقل معصوم، محض و جاودانه نداریم. اگر کسی به متن یکی از عاقل‌ترین افراد قرن 17 میلادی رجوع کند خواهد یافت که مطالب غیرمعقول دارد. در ظرف زمانی و مکانی قرن 17 آن فرد عاقل بود، اما پیروی از عقل به معنای پیروی از عاقل‌های تاریخی نیست، بلکه خود شما باید عاقل باشید و از عقل آنها پیروی کنید. وحی هم می‌تواند معصوم، جاودانه و مطلق نباشد، اما برای همیشه راهبر انسان باشد به شرط اینکه جایگاه آن را دریابیم و مقامی بالاتر از آنچه هست را به آن ندهیم. 

شاکر با طرح این سؤال که چرا ما نباید پیش فرض‌های بشری و انسانی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر واقعاً هم الهیات را در نظر بگیریم و هم انسان را مدنظر داشته باشیم، این وحی برای جامعه انسانی آمده است و امکان ندارد انسانی که وحی بر او نازل شده است، نادیده گرفته شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در زمان نزول قرآن شهرهای دیگری به غیر از مکه و مدینه وجود داشته است، گفت: در گذشته علمای ما تفکر جهانی نداشتند. در زمان نزول قرآن، این کتاب در چارچوب زمانی خود نازل شده و مسیحیت و یهودیتی که قرآن مدنظر دارد، مسیحیت و یهودیتِ خاصی بوده و امروز پیروان این ادیان می‌گویند اعتقادات قرآن در باره ما صحیح نیست. برخی از مباحث در خصوص این ادیان وجود دارد که تنها در منطقه نزول قرآن و در بین معتقدان به این ادیان در آنجا وجود داشته است. 

انتهای‌پیام/ 

R1392/P1356/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط نمایشگاه بین‌المللی قرآن تفسیر قرآن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی قرآن تفسیر قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی این همایش که باحضور حجت الاسلام والمسلمین جواد تقی‌پور امام جمعه شهرستان، بهروز محبی نجم آباد نمایند شهرستان در مجلس شورای اسلامی، ابراهیمی فرماندار، احمدی زاده عضو شورای شهر جغتای وشورای عالی استان‌ها در محل هتل رضا جغتای برگزارشد امام جمعه جغتای در خصوص اهمیت مشورت گفت: خداوند در قرآن به مشورت سفارش کرده طوری که یک سوره به نام شورا در قرآن نامگذاری شده است.
 حجت الاسلام تقی پور با اشاره به آیات قرآن عنوان داشت که خداوند در قرآن می‌فرماید: هر قومی که مشورت نکرد هلاک شد.

وی در ادامه خطاب به اعضای شورا گفت: با یک چشم بر هم زدن سه سال از خدمت شما در مجموعه شورا گذشت و یک سال دیگر باقی مانده و فراموش نکنیم که خداوند یکی از سوال‌هایی را که در قیامت از ما می‌پرسد از لحظه لحظه عمر مان است پس از مدت عمر شورای باقی مانده از اختلاف پرهیز کنید و اگر در طول عمر باقی مانده شورایی به این نتیجه رسیده اید که دیگر نمی‌توان با کار شورایی همراهی داشته باشید میدان را برای خدمت دیگری فراهم کنید.

احمدی زاده عضو شورای شهر جغتای و نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها نیز در خصوص تحقق شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده به نقش مردم اشاره کرد و گفت: اگر به سخنان رهبر انقلاب در طول سال گذشته دقت کنیم بحث نقش مردم همیشه مد نظر ایشان بوده است.

عضو شورای عالی استان‌ها در اهمیت کار شورایی افزود: در کشورما شورا‌ها رکن چهارم و مجلس دوم نامیده می‌شود که با ارائه یک طرح خوب که شاید از مجموعه شورای یک روستای کوچک سرچشمه بگیرد میشود به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه شود.

دبیر شورای شورای عالی استان‌ها به قسم یاد کردن اعضای شورا اشاره کرد و گفت: فراموش نکنیم برای خدمت و در قبال مردم قسم یاد کرده‌ایم و باید در درگاه خداوند پاسخگوی قسم خود باشیم.

ابوالقاسم ابراهیمی فرماندار شهرستان جغتای نیز با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در سطح شهرستان گفت: بحمدالله در طول این مدت با همدلی و همراهی توفیقات خوبی را برای شهرستان شاهد بودیم و امیدواریم که با همدلی و همراهی مدت باقیمانده نیز شاهد تحول و پیشرفت باشیم.

 فرماندار جغتای خطاب به بهروز محبی نجم اباد نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال گذشته شهرستان جغتای رتبه اول استان در تحویل گندم به دولت را داشته الان نیز همین سربازان خط تولید تقاضای عدم خاموشی چا‌ههای کشاورزی را دارند تا بتوانند در تولید همانند سنوات گذشته پیشتاز باشند.

در پایان شورای روستا‌های فریمانه دستوران و حطیطه از بخش مرکزی و شورای روستا‌های حسین آباد رحیم خان، راه چمن و خلیل آباد از بخش هلالی به عنوان شورا‌های برتر انتخاب و هدایایی به رسم یادبود دریافت کردند.

 

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • هر کسی لیاقت شغل بزرگ و مقدس معلمی را ندارد
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا، انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی است
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد