Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:59:25 GMT

ساز صادرات کالا از مرز مهران ناکوک مي زند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۵۹۵۷

ساز صادرات کالا از مرز مهران ناکوک مي زند

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - مرز بين المللي مهران که در طول سال هاي اخير به مهم ترين گذرگاه صادرات کالاهاي ايراني به عراق تبديل شده بود، مدتي است با مشکلاتي روبرو شده و روز به روز شاهد کاهش ميزان صادرات از اين خروجي بين المللي هستيم.

به گزارش ايرنا، مرز بين المللي در 85 کيلومتري ايلام زماني به عنوان يک تهديد براي کشورمان در دوران حکومت رژيم بعث عراق محسوب مي شد و جاي جاي اين سرزمين در دوران جنگ تحميلي زخم هايي از حملات ددمنشانه صداميان را بر تن خود جاي داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با سقوط رژيم بعث در عراق پنجره جديدي در روابط سياسي و مبادلات تجاري و بازرگاني ميان ايران و عراق باز شد و مرزهاي 2 کشور که زماني محل تقابل نيروهاي نظامي بود، به محلي براي توسعه هرچه بيشتر مناسبات اقتصادي تبديل شد.
يکي از مرزهايي که در اين ميان از موقعيت بسيار ويژه و استراتژيکي برخوردار مي باشد، مهران است، اين مرز سال 1382 با پيشنهاد وزارت امور خارجه کشور از سوي سازمان ملل متحد به عنوان مرز بين‌المللي شناخته شد.
پس از اين تاريخ زيرساخت هاي مورد نياز براي برقراري صادرات و واردات کالا در اين منطقه جانمايي شد و با استقرار گمرک روند ترخيص کالا در اين خروجي مرزي رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاري و وزن کالاهاي صادراتي و در کنار آن تنوع کالاها نيز افزوده مي شد.
اين وضعيت به خوبي در جريان بود بطوريکه سال 95 بيش از 2 ميليارد و 400 ميليون دلار انواع کالاهاي ايراني و ترانزيتي از اين نقطه به عراق ارسال و باعث شد مهران به عنوان گزينه و انتخاب نخست تجار و بازرگانان براي ارسال کالا به اين کشور با توجه به مسافت کوتاه تا شهرهاي مرکزي عراق و امنيت بسيار مطلوب آن برگزيده شود.
اين روند از سال گذشته مختل شد و ميزان صادرات از اين نقطه از حدود 2 ميليارد و 400 ميليون دلار به يک ميليارد دلار کاهش يافته است.
عوامل متعددي در بروز اين مسئله طي يکسال اخير دخيل بوده که در گفت و گو با تعدادي از تجار و بازرگانان فعال در مرز مهران و برخي مقام هاي مسئول در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته است.
*** اخذ عوارض و ماليات کمر تجار را در مهران خم کرده است
يکي از تجار فعال در امر صادرات از مرز مهران در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: صادرکنندگان در کشورهاي مختلف همواره مورد حمايت ويژه مسئولان دولت ها قرار مي گيرند و با فراهم آوردن جوايز صادراتي و بخشودگي هاي مالياتي تلاش مي کنند رونق بيشتري به صادرات کالا با توجه به نقش آن در اقتصاد ملي بدهند.
وليزاده يادآور شد: اين رويه در مرز بين المللي مهران برعکس است و حمايت خاصي را از صادرکنندگان نه تنها مشاهده نمي کنيم، بلکه موانع متعددي نيز در اين حوزه ديده مي شود.
وي تاکيد کرد: يکي از اصلي ترين مشکلات صادرکنندگان در مرز مهران اخذ عوارض و ماليات سنگين از سوي اداره اقتصاد و دارايي است و با وجود تاکيدات قانوني و سخنان مقامات ارشد کشور و استان مبني بر معافيات صادرکنندگان از پرداخت ماليات اين رويه در استان رعايت نمي شود.
وليزاده ادامه داد: اعمال تعرفه ماليات بر صادرات به بهانه ماده 169 يکي از مشکلات موجود است و اداره امور مالياتي استان هم اکنون ماليات هاي سال 91 را مطالبه مي کند.
** وضع تعرفه 65 درصدي بر کالاهاي ايراني در مرز مهران
وي يکي ديگر از مشکلات صادرکنندگان در مرز مهران را وضع تعرفه هاي بالا از سوي مقام هاي عراقي در اين نقطه عنوان کرد و اظهار داشت: در حاليکه تعرفه واردات کالا از مرزهاي عربستان و اردن صفر درصد تعيين شده ولي هم اکنون در مرز مهران تا 65 درصد نيز براي واردات کالاهاي ايراني تعرفه وضع شده است.
اين فعال صادراتي افزود: حتي اين تعرفه در مرزهايي همچون سومار ، پرويزخان و مرزهاي جنوبي کشور نيز اعمال نمي شود و مشخص نيست چرا اين تبعيض در مهران رخ داده است.
** کاميون هاي صادراتي از مرز مهران به 200 دستگاه کاهش يافته است
يکي ديگر از صادرکنندگان کالا از مرز مهران نيز مي گويد: عوارضي که از سوي شهرداري براي خروج کالا از مرز مهران تعين شده نيز بر مشکلات تجار افزوده است در حاليکه بنا بر مصوبه معاون اول رئيس جمهور و حتي استاندار اين هزينه ها نبايد از صادرکنندگان گرفته شود.
ملکي تاکيد کرد: متاسفانه مقام هاي محلي استان واسط عراق در وضع تعرفه هاي وارداتي به اين کشور با مسئولان دولت مرکزي عراق هماهنگ نيستند و با وجود ديدارهاي متعدد مسئولان استان با آنان هيچ گشايشي در روند صادرات کالا از مهران رخ نداده است.
وي ادامه داد: زماني روزانه شاهد خروج يک هزار و 200 کاميون کالاي صادراتي از مرز مهران به عراق بوديم که اين تعداد اکنون به کمتر از 200 کاميون رسيده که بيشتر آنها نيز محصولات ساير استان ها و خودروهاي ترانزيتي هستند.
اين فعال صادراتي يادآور شد: يکي از اصلي ترين محصولات صادراتي از مهران را ميوه و تره بار تشکيل مي داد که حتي به روزانه 700 کاميون نيز مي رسيد که در اين ميان سهم تجار و بازرگانان ايلامي قابل ملاحظه بود ولي اکنون با کاهش شديد صادرات اين کالاها روبرو هستيم و هر روز بهانه هاي جديدي از سوي مقام هاي عراقي و همچنين وضع عوارض و ماليات هاي متعدد از سوي مسئولان داخلي مواجه مي شويم.
** هزينه ترخيض کالا از مهران 2 برابر ساير مرزهاست
ملکي هزينه ترخيص کالا از مرز مهران را به نسبت ساير مرزهاي کشور بالا دانست و گفت: درحاليکه خروج هر کاميون کالا از مهران اکنون به 50 ميليون ريال رسيده اين مقدار در مرزهايي همچون سومار و پرويزخان تقريبا نصف است و باعث شده شرکت ها تمايلي به ارسال کالا از اين مرز نداشته باشند.
وي اضافه کرد: مسئولان استان به مرز مهران به عنوان يک منبع درآمد نگاه مي کنند نه يه گذرگاه مرزي براي رونق صادرات ، کسب و کار و اشتغال و همين عامل باعث کاهش شديد فعاليت هاي صادراتي و رغبت نداشتن صادر کنندگان براي حضور در اين خروجي مرزي شده است.
** توافقنامه هاي همکاري استان هاي ايلام و واسط عراق اجرايي نشده است
رئيس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي ايلام نيز با تاييد وضعيت نامطلوب روند صادرات از مرز مهران گفت: وضع عوارض از سوي شهرداري ، اعمال ماليات هاي متعدد از سوي اقتصاد و دارايي و برقراري تعرفه هاي بالا از سوي مسئولان محلي استان واسط از مهم ترين دلايل کاهش صادرات کالا از مرز مهران است.
شعبان فروتن يادآور شد: هشت تفاهم نامه همکاري ميان مسئولان استان واسط عراق با استاندار و ديگر مديران استان ايلام براي همکاري هاي مرزي و صادراتي امضا شده ولي در عمل اجرايي نشده اند.
رئيس اتاق ايلام بيان کرد: اعمال تعرفه دو گانه، کم بودن ارتباط گمرکات عراق با مسئولان گمرک ايلام، عدم مديريت واحد در مرز و کوچک بودن محوطه تخليه و بارگيري کالا از جمله مشکلات فراروي تجار فعال در مرز مهران است.
** صادر کننده بايد دولت را حامي و پشتيبان خود بداند
وي تاکيد کرد: توليد کنندگان و صادرکنندگان بايد دولت را حامي و پشتيبان خود بدانند تا بتوانند بدون دغدغه فعاليت کنند چراکه بخش خصوص با سرمايه شخصي در اين عرصه ورود کرده و انتظار دارد مديران نيز حداکثر همکاري را در اين امر که منجر به رونق اشتغال و توليد در کشور مي شود، فراهم آورند.
وي افزود: دولت هاي ديگر با اعمال مشوق هاي صادراتي و معافيت هاي مالياتي و همچنين ارائه تسهيلات با سود پايين و حتي صفر درصد تلاش مي کنند صادر کننده در بهترين شرايط براي فعاليت قرار گيرد ولي در کشورمان نه تنها اين موارد مشاهده نمي شود، بلکه از سوي دستگاه هاي مختلف موانعي پيش پاي صادرکنندگان قرار مي گيرد.
رئيس اتاق بازرگاني ايلام خواستار رايزني بيشتر مسئولان استان با مقامات استان واسط عراق براي کاهش تعرفه ها و همچنين وضع معافيت هاي مالياتي براي صادرکنندگان شد و گفت: هزينه هاي توليد در کشورمان بالاست و باعث شده توان رقابتي با ساير کشورها از بين برود.
فروتن اضافه کرد: هنگام بروز بحران سياسي ميان قطر و عربستان کشور ترکيه از شرايط ايجاد شده بهترين استفاده را کرد و با گسيل کالاهاي خود به اين کشور تلاش کرد بازار قطر را بدست بگيرد درحاليکه کشورمان از اين منظر در شرايط بسيار بهتري قرار داشت ولي نتوانستيم از اين موقعيت استفاده کنيم.
** موفقيت تجاري در عراق نيازمند درک نيازهاي بازار اين کشور است
وي رقابت در دنياي امروز بويژه در حوزه اقتصادي را بسيار تنگاتنگ دانست و گفت: کشورهايي مي توانند در اين حوزه توفيق بيشتري کسب کنند که با بررسي دقيق نياز بازار هدف تلاش کنند محصولاتي با بهترين کيفيت و کمترين قيمت را توليد و عرضه کنند و اگر در اين زمينه کوتاهي کنيم، ساير کشورها گوي سبقت را از ما خواهند ربود.
معاون امور اقتصادي استاندار ايلام نيز خواستار تهيه طرح جامع صادرات در مرز مهران توسط گمرک استان شد و گفت: همه نيازهاي مرز مهران به منظور توسعه صادرات غيرنفتي به کشور عراق شامل انبار، سردخانه و ديگر کاربري هاي مرتبط با تجارت در اين منطقه براساس اولويت بايد در قالب طرح جامع پيش بيني شود.
ايوب درويشي تاکيد کرد: با تهيه طرح جامع مي توان فرصت هاي جديدي براي کاهش مشکلات در حوزه تجارت پديد آورد تا مسئوليت هر بخش در قالب اين طرح مشخص شود.
گزارش از حسن کهزاديان
6119
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۵۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا، آمار‌های منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی