Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@09:39:49 GMT

28 محصول در چرخه تولید زراعت استان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۷۸۶۴

28 محصول در چرخه تولید زراعت استان

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، امیری زاده ظهر امروز در نشست خبری تصریح کرد: هرمزگانی استانی گرم و خشک است و در زمانی که سایر مناطق کشور هوا سرد است کشاورزان استان محصولات خارج از فصل تولید می کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی استان هرمزگان 78 هزار هکتار است که از این سطح، 22 هزار هکتار محصولات استراتژیک امثال گندم، جو، کلزا، 52 هزار هکتار سبزی و صیفی و مابقی سایر محصولات را در بر می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: بنا بر ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی با نوجه به خشکسالی 20 ساله هرمزگان و با توجه به کمبود منابع آب می بایست به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم برویم.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کشت کینووا (kinova) به صورت تحقیقی در مناطقی از حاجی آباد و میناب به میزان یک هکتار صورت پذیرفت و عملکرد مثبتی را نشان داد و برنامه ریزی بلند مدت ما بر پایه ارتقای سطح زیرگشت این محصول و حتی صادرات آن می باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 16 تن بذر کلزا در اختیار کشاورزان هرمزگانی قرار داده شد خاطرنشان کرد: در استان یک هزار و 470 هکتار گندم و 671 هکتار کلزا با نوارتیپ کشت شد.

این مقام مسئول با اشاره به خودکفایی هرمزگان از بذر گندم وارداتی سایر استان ها تشریح کرد: در سال گذشته 2 هزار و 440 تن بذر گندم توزیع شد و وابستگی 2 سال گذشته از داخل استان تامین گردید.

وی مزایای خودکفایی بذر گندم در استان را عدم اتلاف وقت کشاورز و افزایش کیفیت بذر دانست.

امیری زاده با تاکید بر اهمیت تنوع بذر در زراعت گفت: بذر تولیدی استان شامل مهرگان سیروان و چمران و شیرودی می باشد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته یک هزار و 200 هکتار جو کشت شد که با توجه به مقاومت جو به شوری و اصلاح الگوی کشت بایستی کشت جو در سال زراعی پیش رو افزایش یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: در سال زراعی پیش رو برای اولین بار نیاز بذری استان به سایر استان ها بر طرف شده و دیگر بذر از خارج از استان وارد نمی کنیم و بذر نصرت، زهک و اکسین از جمله بذرهایی بود که در سال گذشته وارد می شد.

وی ادامه داد: بالای 90 درصد کشت های سبزی و صیفی استان به صورت نشا کشت می شود و از 3 میلیارد عدد  نشا تولید شده در استان شامل یک میلیارد و 800 عدد نشا پیاز می باشد.

این مقام مسئول گوجه، بادمجان، فلفل و سایر را از جمله محصولات تولید شده با کشت نشا برشمرد و تاکید کرد: کشت نشا آبیاری را 3 تا 4 دور کاهش می دهد و موجب افزایش تولید و کیفیت محصول، افزایش بهره وری، افزایش درآمد کشاورز، کاهش هزینه تولید و در نتیجه سلامت جامعه است.

وی با اشاره به الگوی کشت در سال زراعی جدید گفت: با کمک آب منطقه ای و صنف و تشکل های کشاورزی در حال فرهنگ سازی کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی به میزان 20 درصد هستیم.

امیری زاده تاکید کرد: کشاورزان بایستی تک کشتی را در مزارع انجام ندهند و ترویج به شکل چند کشتی صورت پذیرد تا در صورت متضرر شدن از یک محصول به کلی آسیب اقتصادی نبینند.

وی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته 23 هزار تن کود شیمیایی فسفاته، ازته و پتاسه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است .

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ سازی فلفل کاهش هزینه کشتی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۷۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود