Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@20:23:05 GMT

تیرهای سعودی در منطقه به سنگ خورد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۸۹۱۹

تیرهای سعودی در منطقه به سنگ خورد

دوحه - ایرنا - یک سال پیش در چنین روزهایی(20 و 21 می ) 'دونالد ترامپ' چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا اولین سفر خارجی خود را به حضور در ضیافتی اختصاص داد که 'ملک سلمان' شاه سعودی 'معرکه گردان' آن در ریاض بود.

ترامپ ادعا کرد که این سفر 'دوستی، امید و عشق' را به جهان اسلام و عرب هدیه خواهد داد، اما درست پس از خروج او از عربستان، منطقه با تنش ها و مشکلات پی در پی مواجه شد و بذر 'دشمنی ، ناامیدی و نفرت' در میان کشورهای منطقه کاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته این حضور مجانی هم نبود. شبکه 'ان.بی.سی' فاش کرد که ترامپ شرط کرده بود، تنها در صورت انعقاد قراردادهای تجاری حاضر به شرکت در این نشست خواهد شد . البته همان شد که او خواسته بود . امضای قراردادهایی به ارزش 460 میلیارد دلار از جمله 110 میلیارد دلار فروش اسلحه، ره آورد ترامپ از این سفر بود.

** تحریم قطر اولین نتیجه سفر ترامپ
رژیم سعودی تنها دو روز پس از سفر ترامپ احساس اعتماد به نفس بیشتری کرد، بنابر این در بیست و سوم ماه می معرکه انتشار نوار صوتی از امیر قطر را به راه انداخت و در نهایت با همراهی مصر، امارات و بحرین روابط خود را از پنجم ماه ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با قطر قطع کرد و تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با این کشور را هم بستند.
عربستان به همراه همپیمانانش 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند که تن دادن به هر کدام از این شروط از نظر دولت قطر، مساوی با از بین رفتن حاکمیت این کشور بود.
مقامات قطری اعلام کردند: ریاض که پیش از سفر ترامپ با 'جرد کوشنر' داماد یهودی او رابطه خوبی برقرار کرده بود، تحت تاثیر و مشاوره او اقدام به قطع روابط با قطر و حتی برای حمله نظامی به این کشور برنامه ریزی کرده بود.
به گفته مقامات قطری ، دلیل کینه کوشنر از دوحه، بی پاسخ گذاشتن درخواست های شرکت پدر وی برای عقد قراردادهای ساختمانی با این کشور بوده است .
ترامپ هم در ابتدا با ادعای سعودی ها همداستان شد و در اولین واکنش به تنش ایجاد شده میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، طرف مدعیان را گرفت و حتی در سخنانی از قطر به دلیل آنچه حمایت این کشور از تروریسم خواند، انتقاد کرد .
در کنار کمک هایی که کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران به قطر کردند تا شرایط تحریم را پشت سر بگذارد، مقامات این کشور دست به کار شدند و با پیدا کردن سرخط های ارتباطی با افراد ذی نفوذ در آمریکا و همچنین امضای قراردادهای اقتصادی و تسلیحاتی با آمریکا، ورق را برگرداندند و طی یک سال اخیر، علاوه بر اینکه موفق شدند شوک ناشی از تحریم ها را پشت سر بگذارند، روابط نسبتا خوبی با ترامپ برقرار کرده اند و کشور را از خوابی که سعودی ها برایش دیده بودند، رهاندند.
طی یک سال گذشته تحریم کنندگان قطر به ویژه عربستان و امارات از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به دولت دوحه کوتاهی نکردند. از تلاش برای تاثیر بر بازار پولی و مالی این کشور گرفته تا خبرسازی در مورد باز پس گیری میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022 میلادی، همه و همه تلاش هایی بود که با طراحی امارات و عربستان علیه دولت قطر به کار گرفته شد.
حفر کانال در تنها مرز خاکی قطر (سلوی) از دیگر اقداماتی بود که سعودیها برای به زانو درآوردن قطر به کار گرفته اند . این کشور ادعا کرده تلاش می کند با حفر کانال در طول مرز خاکی با قطر، این کشور را منزوی و به جزیره تبدیل کند.
با این وجود تاکنون که یک سال از تحریم قطر می گذرد، رژیم سعودی نه تنها به هیچیک از اهداف خود دست پیدا نکرده، که موجب نزدیکی و وحدت بیشتر میان مردم و دولت قطر هم شده است .
دولت قطر در یک سالگی تحریم ها موفق شده، ضمن ایجاد ارتباط قوی اقتصادی و سیاسی با کشورهای مختلف جهان، نسبت به توانمندسازی اقتصادی خود به ویژه امور زیربنایی به موفقیت های چشمگیری دست یابد و نقشه های دشمنان این کشور از جمله عربستان را نقش بر آب کند.

** گستاخی بیشتر سعودی ها در یمن
ششم فروردین ماه 1394 بود که رژیم سعودی با ادعای حمایت از دولت مستعفی یمن با تشکیل یک ائتلاف خود خوانده بر خلاف قوانین بین المللی، کشور یمن را هدف حمله نظامی قرار داد.
اجلاس ریاض و حمایت دولت آمریکا از مقامات عربستان اما موجب شد تا حملات به کشور یمن لجام گسیخته تر از گذشته انجام گیرد . ائتلاف خود خوانده این بار حتی از به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع در مراسم عروسی و ختم هم به خود تردید راه نداد و با گسترده تر کردن حملات از زمین و هوا و مسدود کردن مرزهای یمن، سعی کرد به آنچه در دو سال اول جنگ نرسیده بود، برسد.
حمله به یمن که یکی از بلندپروازی های 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در مقام وزیر دفاع محسوب می شود، با رویای یکسره کردن کار 'انصارالله' طی کمتر از چند هفته، آغاز شد، اما هر چه گذشت نه تنها عایدی برای آنها نداشته که با مقاومت هر چه بیشتر مردم یمن از یک سو و توانمند شدن نیروهای مقاومت از سوی دیگر، روبرو شده است .
رژیم سعودی با هزینه کردن میلیاردها دلار و حاتم بخشی به کشورهای مشارکت کننده در ائتلاف خود خوانده، اکنون در مقابل توانمندی نیروهای مقاومت این کشور زانو زده است .
موشک های بالستیکی و هواپیماهای بدون سرنشین جنبش انصارالله خواب را از چشم سعودی ها ربوده است. اکنون تقریبا تمامی شهرهای عربستان در تیررس موشک های یمنی قرار دارد و تنها یک تصمیم سیاسی از سوی انقلابیون یمنی می تواند بخش عمده ای از گردش انرژی در منطقه و جهان را با خطر روبرو کند.
ائتلافی که عربستان از کشورهای عربی و آفریقایی برای جنگ یمن فراهم آورد، هم در حال فروپاشی است . قطر که از یک سال پیش از این ائتلاف خارج شده، سودان دیگر حاضر نیست سرباز در اختیار ائتلاف قرار دهد و اشغال 'جزایر سقطری' از سوی امارات، نافرمانی و چند دستگی در میان ائتلاف را نمایان تر کرده و هر آن بیم درگیری نظامی میان اعضای ائتلاف می رود.
آنچه رژیم سعودی تلاش داشت در افزایش حملات خود به یمن به دست آورد، تاکنون محقق نشده که هیچ ، ریاض بارها پای آمریکا را به میدان کشانده تا شاید بتواند آبروی رفته را بازگرداند، اما توپ و تشرهای آمریکایی ها هم تاکنون نتوانسته خللی در اراده مقاومت مردم یمن ایجاد کند.
سعودی ها در ادامه سعی در باز کردن پای ایران به بحران یمن داشتند. با همکاری سفیر آمریکا در سازمان ملل سناریو چیدند که ایران تامین کننده موشک های انصارالله یمن است، اما ناشی گری کردند . سعی داشتند علامت استانداردی که در ایران برای گواهی بهداشتی پفک نمکی استفاده می شود را به جای علامت انحصاری یک شرکت تولید سلاح جا بزنند، اما نتیجه این شو هم استهزای هر چه بیشتر عربستان و آمریکا بود. عربستان از این دسیسه هم طرفی نبست .

** ربودن نخست وزیر لبنان
'سعد حریری' نخست وزیر لبنان آبان ماه گذشته در مقام نخست وزیر راهی ریاض شد . او چند روز پیش از آن با 'علی اکبر ولایتی' مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیروت ملاقات و از حمایت های تهران از مردم لبنان تشکر کرده بود. گویا این اقدام سعد به مزاق بن سلمان خوش نیامده بود.
سفر حریری به ریاض با توجه به سابقه ارتباط خانوادگی با آل سعود و همکاری با آنها در زمینه تجاری، موضوع عادی بود، اما ساعاتی بعد از سفر ، نخست وزیر جوان با ظاهر شدن بر پرده تلویزیون شبکه سعودی 'العربیه' استعفا داد . وی دلیل استعفای خود را آنچه دخالت های ایران و حزب الله در امور داخلی لبنان خواند، اعلام کرد . ادعایی که حتی در میان اعضای ائتلاف حریری در لبنان ( 14 مارس) هم طرفداری پیدا نکرد.
ماجرا بعد از سفر رییس جمهوری فرانسه به ریاض و دخالت برای آزادی نخست وزیر لبنان مختومه شد، اما نشریه 'نیویورکر' فاش کرد که دلیل بازداشت حریری ناخشنودی دربار سعودی از موثر نبودن اقدامات او علیه حزب الله و همچنین جا انداختن 'بها حریری' برادر کوچک تر سعد برای تصاحب پست نخست وزیری لبنان بوده است .
هدف اصلی عربستان در این موضوع البته تاثیرگذاری مستقیم بر انتخابات پارلمانی لبنان بود، اما برگزاری این انتخابات در شانزدهم اردیبهشت ماه هم شکست دیگری را برای بلندپروازی های آل سعود بر جای گذاشت تا جایی که سیاست سعودی ها در لبنان مورد انتقاد جدی حتی حامیان آنها قرار گرفت .
'جمال خاشقچی' نویسنده و روزنامه نگار سعودی در واکنش به نتیجه انتخابات لبنان در توئیتر نوشت: نتیجه این انتخابات نشان داد که تمام تلاش های ریاض برای کاهش نفوذ ایران در منطقه شکست خورده است.
وی به حکام سعودی توصیه کرد: وقت آن فرا رسیده تا در برنامه ریزی و ائتلاف های خود نه تنها در لبنان که در کل منطقه بازنگری کنید.
'فیصل قاسم' مجری مشهور سوری الاصل شبکه 'الجزیره' که از مخالفان سیاست های ایران و مقاومت در منطقه محسوب می شود هم در این خصوص نوشت: گروه تحت حمایت عربستان در انتخابات اخیر لبنان، شکست سختی خورد. اما به راستی چرا، زیرا عربستان نمی داند چگونه باید با هم‌پیمان‌هایش برخورد کند. بازداشت تحقیرآمیز حریری و وادار کردن وی به تقدیم استعفا اثر معکوس روی حامیان لبنانی عربستان گذاشت و با این 'اقدام ابلهانه'، عربستان حمایت بسیاری را در لبنان از دست داد.
به نوشته وی، ریاض به جای اینکه به تقویت ائتلاف سنی لبنان بپردازد، گروه های سنی جدیدی تشکیل داد، گویا که می‌خواهد وحدت سنی‌های لبنان را بر هم بزند و نتیجه این کارش را در انتخابات آشکارا دید و حامیان مقاومت حتی در مناطق سنی‌نشین لبنان هم پیروز شدند.

** کلید خوردن معامله قرن
اکثر ناظران منطقه می گویند که نشست ریاض مقدمه ای برای اجرایی شدن ' معامله قرن' با هدف تسلیم کردن سرزمین های فلسطینی به اشغالگران صهیونیست بود.
متعاقب این نشست بود که سعودی ها جرات بیشتری پیدا کردند و در اقدامات و مواضعی بی سابقه گام در راه عادی سازی و آشکار کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی کردند.
حمایت از ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص 'هولوکاست'، دیدارهای مخفی با مقامات این رژیم، دفاع از اشغال سرزمین های اسلامی و حمایت از حمله نظامی صهیونیست ها، بخشی از پازلی بود که آل سعود در نظر داشت با کنار هم چیدن آن، زمینه های لازم برای پذیرش معامله قرن را فراهم آورد.
مردم فلسطین با پی بردن به نیت شوم رژیم های عربی سازشکار، در هفته های گذشته با به راه انداختن 'راه پیمایی بزرگ بازگشت'، در اقدامی مسالمت آمیز، به اقدامات رژیم صهیونیستی، اعتراض کردند.
روز دوشنبه هفته پیش همزمان با سالروز 'روز نکبت' (تاسیس رژیم صهیونیستی)، آمریکا به رغم تمامی انتقادها از سوی جامعه جهانی سفارت خود را به 'قدس' منتقل کرد که با موجی از انتقاد و انزجار همراه شد و بازتاب گسترده ای در سطح جهان پیدا کرد.
زمانی که در قدس مقام های رژیم صهیونیستی با شماری از مقام های آمریکایی از جمله ایوانکا دختر و مشاور ارشد ترامپ به همراه همسرش کوشنر و 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا سرگرم برگزاری مراسم افتتاح سفارت آمریکا بودند، در شرق سرزمینهای اشغالی و در باریکه غزه فلسطینیانی که به مناسبت سالروز نکبت تظاهرات می کردند، با گلوله نظامیان صهیونیست به خاک وخون کشیده شدند.
این در حالی بود که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و افتتاح سفارت آمریکا در قدس واکنش قاطعانه ای از سوی سران عرب به خصوص عربستان نداشت.
عربستان و امارات حتی حاضر نشدند در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول هم حاضر شوند و با پایین آوردن سطح مشارکت خود، به تلاش ها برای اعمال فشار بر رژیم صهیونسیتی بی توجهی نشان دادند.
اکنون فاش شده که آمریکا با برخی سران کشورهای عربی مانند عربستان، قطر، امارات و مصر در مورد مفاد معامله قرن به توافق رسیده و بندهای این طرح نیمه ماه ژوئن (خرداد/تیر) اعلام خواهد شد، حتی اگر فلسطینی ها آن را نپذیرند.
سایت صهیونیستی 'دبکا' برخی از بندهای طرح یاد شده را این گونه فاش کرده است:
1- کشور فلسطین با حاکمیت محدود در نوار غزه و نیمی از کرانه باختری تشکیل خواهد شد.
2- مسئولیت کنترل امنیت اغلب مناطق کرانه باختری و گذرگاه های مرزی به عهده 'اسرائیل' خواهد ماند.
3- حاکمیت بر 'وادی اردن' (شرق کرانه باختری) و کنترل نظامی آن به عهده اسرائیل باقی خواهد بود.
4- همه محله های عربی بخش شرقی قدس در اختیار فلسطین خواهد بود، به جز شهر قدیمی آن که بخشی از قدس در دست اسرائیل خواهد بود.
5 - 'ابودیس' بخش شرقی قدس، پایتخت پیشنهادی برای کشور فلسطین خواهد بود.
6 - نظارت دینی بر مساجد شهر قدیمی قدس به عهده فلسطین و اردن خواهد بود.
7 - غزه جزئی از کشور جدید فلسطین خواهد بود، به شرط اینکه حماس خود را خلع سلاح کند.
8 - هیچ بندی در این طرح درباره 'حق بازگشت' آوارگان فلسطینی درج نشده است، اما مکانیزمی از سوی جامعه جهانی برای رسیدگی به آن ایجاد خواهد شد.
9 - شناسایی اسرائیل به عنوان وطن یهودیان و کشور فلسطین با حاکمیت محدود به عنوان وطن فلسطینی ها.
به نوشته دبکا، ترامپ در دیدارها با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی، 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر، 'عبد الفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی چند جلسه درباره این طرح گفت و گو و رایزنی کرده است.
این سایت صهیونیستی افزود: 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه نیز برای بررسی و رایزنی درباره این طرح، به جلسات گفت و گو دعوت شده بود، اما وی با رد آن، این طرح را 'اقدام کشنده' علیه حماس در نوار غزه خواند.
به معنای دیگر در حالی که سران کشورهای عربی به ظاهر اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می کنند، پشت پرده، قدس را دو دستی تقدیم این رژیم کرده اند.
وصف حال سران عرب در جملاتی که نخست وزیر سابق قطر توئیت کرد را به خوبی می توان مشاهده کرد.
'حمد بن جاسم' در صفحه توئیتر خود خطاب به سران کشورهای عربی پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی نوشت: بهای این کار چقدر بود. هیچ چیزی ارزش دست کشیدن از مقدسات فلسطین و حق آن ها در مالکیت سرزمینشان را ندارد.
نخست وزیر سابق قطر تصریح کرد که جهان عرب وارد 'تونل تاریکی' نه فقط در مساله فلسطین بلکه در همه مسایل منطقه ای و بین المللی شده است و بیانیه هایی که از سوی آن ها صادر می شود، تنها برای رفع تکلیف است، زیرا خود این کشورها در همه قضایا دست دارند.
در این میان تنها موضوعی که می تواند طرح های آمریکایی - صهیونیستی - سعودی برای منطقه به ویژه فلسطین را ناکام بگذارد، مقاومت مردم فلسطین است .
همانطور که رهبران مقاومت فلسطین همواره تاکید داشته اند، ملت فلسطین اجازه نمی دهد که سرزمینش یهودی سازی شود و آرمان و کشورش به طور کل از بین برود. آنها برای گرفتن حق بازگشت خود ثابت قدم مانده اند. فلسطینیان، به شهرک سازی و داشتن کشوری بدیل و همه طرح های شوم آمریکا که از سوی برخی از رژیم های عربی ذلیل و وابسته شنیده می شود، نه می گویند. مردم فلسطین به آنهایی که روابطشان را با دشمن عادی می کنند، می گویند: دست نگه دارید.
خاورم**1508**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان آمريكا منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۸۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کاربران فضای مجازی از سیل گسترده در استان القصیم عربستان به دلیل باران‌های شدید خبر می‌دهند.

منبع: عصر ایران

tags # سیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین