Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عشایر شاهسون استان اردبیل که امروز سه شنبه کوچ بهاره خود را به صورت رسمی آغاز کردند، در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار داشته و یکی از ایل های بزرگ کشور محسوب شده و از چندین طایفه تشکیل شده است.

عشایر ایل شاهسون در استان اردبیل، در شمال غربی کشور حضور داشته و ییلاقات آن با وسعت بیش از ۴۰۰ هزار هکتار در بخش مرکزی استان اردبیل و در کوهپایه ها و دامنه های کوه سبلان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ایل درای سه مسیر کوچ اصلی است که در بخش های نیز با یکدیگر تلاقی می کنند، هر یک از مسیرهای اصلی کوچ حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارند و در هر یک از این مسیرها به ترتیب ۱۲، ۱۳ و ۱۲ اتراقگاه شناسایی شده است.

عشایر شاهسون در فصل بهار از شمال استان اردبیل حرکت خود را به سوی جنوب و دامنه های سبلان که منطقه ییلاقی آنها به شمار می رود آغاز کرده و بدین ترتیب کوچ سومین ایل بزرگ کشور رقم می خورد.

تولیدات چشمگیر عشایر در زمینه‌های دامی، لبنی و صنایع دستی

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل طی گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عشایر استان گفت: عشایر استان اردبیل از دو ایل شاهسون با ۹۳.۴ درصد جمعیت و قره ‌داغ با ۱.۵ درصد جمعیت و دو طایفه مستقل شاطرانلو با ۳.۸ درصد جمعیت و فولادلو با ۱.۳ درصد جمعیت در قالب ۱۵ هزار خانوار و بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت تشکیل شده است.

قادر هنرمند با بیان اینکه شش درصد جمعیت استان و ۶.۵ درصد جمعیت عشایری کشورمان را عشایراردبیل تشکیل می‌دهند، ادامه داد: عشایر شاهسون استان اردبیل یکی از ایل های بزرگ کشور بوده و در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد.

وی عشایر استان را متشکل از ۴۵ طایفه مستقل برشمرد و یادآور شد: این جمعیت با دارا بودن ۱.۵ میلیون راس دام همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

مدیرکل امور عشایری استان با اشاره به بهره گیری عشایر از ۵۸ درصد مراتع استان برای چرای ۱.۵ میلیون دام تصریح کرد: عشایر استان اردبیل در ۵۷۲ قشلاق، هفت زیست بوم، ۲۳۷ ییلاق، ۵۱ سامانه و هزار و ۵۲۷ اوبا زندگی می‌کنند.

ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی در کوچ بزرگترین ایل عشایر

وی کوچ بهاره عشایر ایل شاهسون و سایر ایل های این استان را یکی از بزرگترین کوچ عشایر کشور و از ظرفیت های اجتماعی و فرهنگ بومی برشمرد و یادآور شد: امسال تدابیر ویژه ای برای تسهیل کوچ ایل اتخاذ شده است.

هنرمند با اشاره به مشارکت و بکارگیری ظرفیت دستگاه های اجرایی دولتی نظیر راهداری، پلیس راه، هلال احمر و فرمانداری ها برای تسهیل در روند کوچ بهاره عشایر تاکید کرد که این نهادها در طول مسیر کوچ به عشایر استان خدمات ارائه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر حضور این نهادها، گروه های ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر شده اند، یادآور شد: این گروه ها خدماتی در زمینه های مختلف از جمله بهداشتی و درمانی، رفاهی و... ارائه خواهند کرد.

مسافت معمولی کوچ عشایر شاهسون‌ ۲۰۰ کیلومتر است که گاه برای یافتن چراگاه خوب تا ۴۰۰ کیلومتر هم طول می رسد. در کوچ این ایل همه افراد اوبا با هم کوچ نمی‌کنند، آنها در عرض یک هفته و به تدریج به سوی ییلاق حرکت می‌کنند.

عده‌ای از عشایر ایل به سوی ییلاق‌های سراب و عده دیگری به سمت مشگین شهر می‌روند و افرادی که در مسیرهای مختلف به ییلاق رفته اند، از آغاز ییلاق تا پاییز که دوباره به قشلاق برگردند یکدیگر را نمی‌بینند.

عشایر باید اولویت اول دولت در رفع مشکلات باشد

 کوچ عشایر شاهسون استان اردبیل امروز سه شنبه در حالی به صورت رسمی آغاز شد که پیش از این نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از کمبود آب شرب و سطح پایین امکانات بهداشتی و آموزشی عشایر انتقاد کرده و خواستار توجه متولیان به این موضوع شده بود.

آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل با بیان اینکه باید نسبت به ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی عشایر توجه ویژه ای صورت گیرد، تاکید کرده بود که عشایر باید اولویت اول دولت در رفع مشکلات، بحران‌ها و خشکسالی‌ها باشد.

وی با اشاره به فرارسیدن فصل کوچ عشایر بر نقش خطیر اقتصادی و حماسی عشایر استان تاکید و از بین رفتن ایل، راه ها و میان بندها و معضل آب در قشلاقات و پایین بودن سطح بهداشت و درمان و سطح برخورداری از امکانات اولیه زیستی را در شان انقلاب و عشایر ندانسته بود.

تاریخ حماسی عشایر اردبیل در کتب درسی درج شود

امام جمعه اردبیل با اشاره به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومانی تولیدات سالانه عشایر استان یادآور شده بود که در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی شایسته است سهم عشایر کشور از بودجه کشور ویژه و تلاش برای حل مشکلات آنها در اولویت باشد.

وی در عین حال نقش حماسی و تاریخی عشایر در استقلال و تمامیت ارضی ایران و مقاومت در برابر فزون خواهی دولت های روس و عثمانی و تقدیم صدها شهید در جنگ تحمیلی را انکارناپذیر دانسته و با بیان اینکه شاه اسماعیل صفوی با همت عشایر منطقه و سلحشوران طالش توانست ایران را یکپارچه نماید، خواستار درج تاریخ حماسی عشایر اردبیل در کتاب های درسی شده بود.

کد خبر 4303429

منبع: مهر

کلیدواژه: اربیل کوچ عشایر ماه مبارك رمضان بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه برجام بارش باران مشهد بیرجند خرم آباد اشتغال تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده

ایسنا/گیلان رئیس سازمان چای، بهای برگ سبز چای در سال گذشته را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که تاکنون بالغ بر ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانجات چایسازی موفق به پرداخت ۹۷.۲ درصدی شده‌اند که میانگین آن به ۹۸ درصد می‌رسد.

حبیب جهانساز امروز، هشتم اردیبهشت ماه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز چین بهاره برگ سبز چای از روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و سرمای اوایل سال، شاهد تاخیر در چین اول هستیم، اما به زودی برداشت را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی برگ سبز و عقد قرارداد با کارخانجات فراهم شده است، افزود: چین بهاره تا پایان خردادماه ادامه دارد، اما در مجموع چهار چین در سه فصل بهار، تابستان و پاییز انجام می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به فاصله یک ماهه تا ۴۵ روز بین هر چین، اضافه کرد: ۹۰ درصد باغات چای در اراضی شیبدار و دیم بوده و لذا شرایط اقلیمی در زمان برداشت اثرگذار است.

جهانساز بهای برگ سبز چای در سال گذشته را ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که تاکنون بالغ بر ۱۸۳۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و خاطرنشان کرد: دولت ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده و کارخانجات چایسازی موفق به پرداخت ۹۷.۲ درصدی شده‌اند که میانگین آن به ۹۸ درصد می‌رسد؛ البته شرط عقد قرارداد با کارخانجات در سال جدید، تسویه کامل مطالبات است.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات در فروش و بازاریابی و تامین نقدینگی، اضافه کرد: سال گذشته، واردات چای به شرط خرید چای داخلی بود که بالغ بر ۱۰ هزار تن چای از کارخانجات خارج شد و بخشی از نقدینگی کارخانجات را برای سال جدید تامین کرد.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه چای‌سازی کارخانجات به ویژه برندها کیفی‌تر شده است، عنوان کرد: شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی برگ سبز در سال جدید را تصویب کرد و شاهد افزایش ۳۰ درصدی بها به صورت میانگین هستیم؛ یعنی بهای برگ سبز درجه یک از ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ هزار تومان و بهای برگ سبز درجه دو از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

وی یکی دیگر از مصوبات شورای قیمت‌گذاری را واردات چای به شرط خرید چای داخلی دانست و ادامه داد: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری، پنج درصد از ارزش بهای برگ سبز با توجه به ظرفیت‌های قانون بودجه ۱۴۰۳ برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تعلق می‌گیرد.

جهانساز افزایش ۳۰ درصدی تولید چای خشک را نتیجه قیمت متناسب خرید برگ سبز و پرداخت به موقع مطالبات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت اصلاح و احیا و به‌زراعی باغات و بهسازی کارخانجات دانست و یادآور شد: برای سال جاری برداشت ۱۴۵ هزار تنی برگ سبز و تولید ۳۲ هزار تنی چای خشک را پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت مساعدت اقلیمی، افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان چای با تاکید بر لزوم کنترل قیمت و حجم واردات چای، اضافه کرد: سال گذشته شاهد واردات ۴۲ هزار تنی چای بودیم که به بازار چای داخلی کمک کرد؛ این در حالی است که نیاز کشور به چای خشک ۸۵ هزار تن بوده و تولید داخل فقط ۳۰ درصد این نیاز را تامین می‌کند.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در برندسازی چای داخلی و بازاررسانی آن، تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد چای تولیدی وارد بازار مصرف می‌شود؛ همچنین سالانه شاهد صادرات ۱۰ هزار تنی چای ایرانی هستیم.

جهانساز یکی از شاخصه‌های بارز چای ایرانی را عدم استفاده از سموم دانست و خاطرنشان کرد: باغات ما دچار آفات خسارت‌زا نیستند و هیچگونه توزیع سم شیمیایی نداریم، اما در صورت لزوم از سموم بیولوژیک استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • اردبیل، میزبان ووشو قهرمانی کارگران کشور شد
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند