آگاهی از عالم غیب با بهرهمندی حداکثری از شعاع عقلانیت
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۰۰۹۸۹
به گزارش ایکنا؛ چهارمین جلسه تفسیر و تدبر در قرآن کریم آیتالله سید محمدتقی مدرسی با محوریت سوره مبارکه حدید در ماه مبارک رمضان برگزار شد. آیتالله مدرسی در ابتدا به بحث پیرامون آفرینش عقل پرداخت وعنوان کرد: از یکی از آیات قرآن کریم اینچنین استفاده میکنیم که خداوند متعال اطلاع از غیب را همانند شهود برای بشر آزاد گذاشته است؛ کما اینکه شما به واسطه چشم ظاهر حقایق را میبیند چشم باطن شما میتواند غیب این حقایق را درک کند و اسمش را «بصیرت» میگذاریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: خداوند متعال میفرماید: «وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ؛ و او در امر غيب بخيل نيست» (تکویر،24). اگر از راه صحیح حرکت کنید مغیّبات را هم میتوانید درک کنید. اما راه صحیح چیست؟ اینجاست که باید یک بحث مقدماتی داشته باشیم. اولین چیزی که خداوند خلق کرد نوری بود که از آن با عنوان نور عقل و نور حضرت محمد(ص) یاد میکنیم. روایات معروفه این است که: «اول ما خلق الله العقل». یک سلسله روایات دیگر میفرماید: «اول ما خلق الله نور نبیک». جمع بین روایات ما را به این مطلب نزدیک میکند که نور حضرت محمد(ص) همان نور عقل بود.
آیتالله مدرسی تاکید کرد: نور عقل سه شعبه شده است. شعاعی از یک شعبه آن را به تمام بشر که به سن رشد میرسند عطا میکند تا به وسیله آن خوب و بد را تشخیص دهند: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا؛ سپس پليدكارى و پرهيزگارى اش را به آن الهام كرد» (شمس، 8). یک شعاع دیگر را خداوند در کتب مقدس قرار داد که اکمل آن کتابها قرآن مجید است. شعبه سوم در نزد پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) است. این سه شعبه یک حقیقت است، مانند چراغی که سه شعاع از آن برافروخته میشود.
وی در ادامه تاکید کرد: چون شهوت در کنار عقل قرار گرفته است و شیطان هم او را وسوسه میکند این عقل در شهوات فرو میرود. تعبیر امیرالمومنین(ع) این است که خداوند پیامبران را فرستاد تا دفائن عقول بشر را آشکار سازند. ما هم باید از عقل استفاده کینم هم از آیات بهرهمند شویم و هم از احادیث استفاده کنیم. این سه تضاد ندارند و یک حقیقت هستند. عقلی که در درون ماست راه را به ما نشان میدهد. آن عقل باطن که در دورن شماست نبوت پیامبر اکرم(ص) را تصدیق میکند. عقل به شما میگوید کدام راه صحیح است؛ اما عقلی که زیر هوای نفس گمشده است به وسیله آیات قرآن تبلور پیدا میکند. آن پل ارتباطی که بین قرآن و عقل ماست «تدبر» است: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است» (محمد، 24). خداوند دو حجت بر بشر قرار داده است: حجت ظاهر که پیامبر است و حجت باطن که عقل است و ایندو همدیگر را تایید میکنند.
وی ادامه داد: من این مقدمه را گفتم برای تفسیر آیه سوم سوره حدید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ اوست اول و آخر و ظاهر و باطن و او به هر چيزى داناست». همواره در خصوص معنای اول، آخر، ظاهر و باطن اختلاف بوده است. در تفسیر کلمه ظاهر و باطن سی قول نقل شده است. ما درباره خداوند نمیتوانید چیزی را اثبات کنیم اما میتوانیم صفاتی را از او نفی کنیم. به این معنا، صفت «اول» یعنی خدایی که قبل از او چیزی نبوده است. ما میتوانیم این معنا را از خداوند نفی کنیم.
مدرسی ادامه داد: اما معنای ظاهر و باطن چیست؟ برای شناخت خداوند ما باید در راهی غیر از راه شناخت مخلوق حرکت کنیم. ظاهر یعنی چیزی در عالم خلقت نیست مگر اینکه به خداوند دلالت کند. هر چه در عالم میبینیم هم هست و هم نیست؛ یعنی محدود است. مثلا خورشید که یک روزی نبوده است و یک روز هم نخواهد بود. همیشه انسان بین دو نیست حرکت میکند. تمام سلولهای بدن ما در حال مرگ و رویش مجدد هستند و ما مدام زنده و مرده میشویم. حقیقت ما همین است که دائم میان «نبود» و «بود» در جریان است. اگر باطن نبود ظاهر پدیدار نمیشد.
وی در بیان فرق میان دو صفت «عالم» و «علیم» اظهار کرد: عالم اسم فاعل است، علیم صفت مشبهه است؛ یعنی همیشه علم دارد و علم او خیلی دقیق است: «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ ما از شاهرگ [او] به او نزديكتريم» (ق، 16). ما باید همیشه خود را تجلیگاه اسمای حسنا قرار دهیم و فکر کنیم چگونه خود را به اسم علیم متصل کنیم. در مناجات شعبانیه میخوانیم: خدایا مرا مراقب خودم قرار بده. وقتی زلیخا گفت: «هَيْتَ لَكَ؛ از آن توام» (یوسف، 23)، یک پارچهای را روی بت انداخت و گفت میخواهم مقابل بت گناه نکنم. هر وقت شیطان وسوسه کرد که گناه کنید فکر کنید که خداوند دارد شما را نگاه میکند و به شما علم دارد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهمندی بیماران خاص و صعبالعلاج از حمایتهای دارویی ویژه
به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد خدایی با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیکی تأمیناجتماعی و بیمه سلامت، ارتباطی دائمی است و اطلاعات بیمارانی که تحت پوشش تأمیناجتماعی و در دسته بیماران مشمول حمایت از صندوق بیماران خاص هستند، بهصورت مستمر به بیمه سلامت ارسال میگردد، اظهار داشت: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعبالعلاج، در دولت سیزدهم و در سازمان بیمه سلامت برای حمایت مؤثرتر از همه آحاد جامعه در برابر هزینههای بیماریهای پرمخاطره و بیماریهای مزمن تشکیل شده است. هر ساله اعتبار مشخصی در بودجه برای حمایت از این بیماران پیشبینی میشود و در اختیار این صندوق قرار میگیرد. بیماران خاص و صعبالعلاج تحت پوشش تأمیناجتماعی نیز با معرفی و ارائه اطلاعات از سوی این سازمان، علاوه بر خدمات درمانی تأمیناجتماعی؛ مشمول حمایتهای مورد تعهد صندوق یادشده و کاهش سهم فرانشیز پرداختی هستند.
وی افزود: مهمترین مشکل این بیماران که بیشترین مراجعات آنان را در پی دارد مربوط به هزینههای داروهای مورد مصرف آنان است. تا پیش از این، بیماران خاص تحت پوشش تأمیناجتماعی، بعد از تهیه داروهای تجویزی باید به واحدهای خسارات متفرقه مدیریتهای درمان تأمیناجتماعی در استان خود مراجعه میکردند تا مابهالتفاوت سهم مورد تعهد این صندوق در مورد داروهای مشمول را دریافت کنند. با جلسات و نشستهای متعددی که میان تأمیناجتماعی و بیمه سلامت برگزار شد در حال حاضر، ارتباط برخط داروخانهها با سازمان بیمه سلامت برقرار شده است.
به این ترتیب سهم مورد تعهد صندوق بیماریهای خاص و صعبالعلاج در همان لحظه نسخهپیچی در داروخانه محاسبه و از فرانشیز پرداختی بیمهشده کسر میشود. درواقع دیگر نیازی به مراجعه حضوری این بیماران به واحدهای خسارات متفرقه نیست. در خصوص اتصال سایر مراکز پاراکلینیک مانند فیزیوتراپی، آزمایشگاه، سیتیاسکن، ام. آر. آی و … به این سامانه نیز هماهنگیها و جلسات بین این دو سازمان هنوز در حال پیگیری است.
معاون خرید راهبردی ادارهکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمیناجتماعی افزود: بیماران خاص و صعبالعلاج از این پس در هنگام مراجعه به داروخانهها برای دریافت داروهای تجویزی، چنانچه داروی تجویزی برای آنان از داروهای مشمول حمایت صندوق بیماران خاص و صعبالعلاج باشد، بهصورت برخط و خودکار از حمایت این صندوق در زمینه فرانشیز دارو بهرهمند خواهند شد و نیازی به اقدام خاصی از سوی این بیماران نیست.
وی همچنین گفت: در مورد بیماران مبتلا به بیماریهای پرمخاطره مانند هموفیلی، تالاسمی، ام. اس، سرطان، اوتیسم و بیماریهای ژنتیک و برخی دیگر از بیماریها، بهرهمندی از حمایت صندوق بیماران خاص و صعبالعلاج، منوط به تشکیل پرونده در مدیریتهای درمان تأمیناجتماعی استانها است. در مورد بیماریهای مزمن دیابت و فشار خون نیز امکان نشاندار شدن بیماران به عنوان بیمار مشمول این حمایتها، توسط پزشکان متخصص و در سامانه نسخهنویسی الکترونیک فراهم شده است.
خدایی در مورد هزینههای بستری بیماران خاص و صعبالعلاج نیز گفت: طبق ابلاغ وزارت بهداشت و درمان، بیمارستانها ملزم شدهاند مقررات مربوط به حمایتهای صندوق بیماران خاص و صعبالعلاج را در سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) ثبت کنند. به این ترتیب در بیمارستانهای طرف قرارداد بیمههای پایه، سهم این صندوق از هزینههای درمان بیمار بهصورت برخط و خودکار محاسبه میشود. در بیمارستانهای خصوصی غیر طرف قرارداد بیمههای پایه نیز این بیماران میتوانند بعد از ترخیص و با ارائه اسناد و مدارک هزینههای بیمارستانی به واحدهای خسارات متفرقه، سهم صندوق یادشده را دریافت کنند.
گفتنی است طبق بند (ن) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ حمایتهای ویژهای برای بیماران خاص و صعبالعلاج در نظر گرفته شده و صندوق ویژهای برای حمایت از این بیماران در دولت سیزدهم تشکیل شده است. موضوع فعالیت این صندوق، فراهمآوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامتمحور مرتبط با بیماری خاص و صعبالعلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات باز توانی و توانبخشی و مراقبتهای دورهای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل و نظایر آن است فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است.
کد خبر 6087271