Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مديرکل امور گلخانه ها، گياهان زينتي، دارويي و قارچ معاونت امور باغباني وزارت جهادکشاورزي گفت: بر اساس ابلاغ جديد اين وزارتخانه، واحدهاي توليدي از اين پس بايد قارچ هاي فله اي را با برچسب به بازار عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «غلامرضا تقوي» روز سه شنبه در نشست خبري که در انجمن قارچ ايران برگزار شد، افزود: با توجه به رويدادهاي اخير که برداشت و مصرف قارچ هاي سمي از عرصه هاي طبيعي منجر به مسمويت و مرگ تعدادي از هموطنان شده است، بايد از اين پس قارچ هاي فله اي واحدهاي توليدي داراي برچسب تاريخ توليد و آدرس باشند تا بتوانيم قارچ هاي توليدي مراکز معتبر را از عرضه قارچ هاي سطح معابر و خيابان شناسايي کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، شناسايي قارچ سمي از غيرسمي بدون آزمايشگاه امکان پذير نيست
وي با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني نبايد دنبال مقصر بگرديم، اظهار داشت: تلاش مي کنيم با نصب تابلوهاي هشدار رويش قارچ سمي در عرصه هاي طبيعي، نظارت ها بر عرضه قارچ در بازار را نيز تشديد کنيم.
تقوي افزود: به اين منظور کارگروه مشترکي با حضور مسئولان وزارت جهادکشاورزي، سازمان هاي غذا و دارو، محيط زيست و گردشگري تشکيل و پروتکلي درباره عرضه قارچ تدوين مي شود.
** برداشت قارچ از عرصه هاي طبيعي مجوز ندارد
اين مقام مسئول در معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي تصريح کرد: برداشت قارچ از عرصه هاي منابع طبيعي همانند ساير برداشت ها مثل کتيرا و گياهان دارويي بايد داراي مجوز باشد زيرا شناسايي قارچ سمي از غيرسمي قابل تشخيص نيست و مي تواند حوادث جبران ناپذيري را ايجاد کند.
به گفته تقوي، اکنون در تمامي استان هايي که قارچ سمي برداشت و مصرف شده، حداقل 2 هزار تن توليد قارچ خوراکي دارند و کمبودي در اين زمينه ندارند که اقدام به برداشت قارچ از عرصه هاي طبيعي مي کنند.
** مسمويت هاي ايجاد شده ارتباطي به واحدهاي توليدي قارچ خوارکي ندارد
تقوي گفت: اکنون سالانه 150 هزار تن قارچ خوراکي توسط 900 واحد بهره برداري داراي مجوز با اشتغالزايي بيش از 10 هزار نفر توليد مي شود که طي سال گذشته بيش از 3 هزار و 600 تن آن به کشورهاي متقاضي صادر شده است.
وي ميزان توليد کشور را نسبت به سرانه مصرف کافي دانست و اظهار داشت: سرانه مصرف قارچ در ايران بين يک تا يک کيلو و 200 گرم است در حالي که در کشورهاي اروپايي 4 کيلوگرم و در دنيا به طور متوسط 2 کيلوگرم مصرف مي شود بنابراين ما بايد تلاش کنيم تا مصرف را افزايش دهيم و به هيچ عنوان نيازي به برداشت قارچ از عرصه هاي منابع طبيعي نداريم.
مديرکل امور گلخانه ها، گياهان زينتي، دارويي و قارچ معاونت امور باغباني وزارت جهادکشاورزي اظهار داشت: توليد قارچ در واحدهاي پرورشي با شرايط بهداشتي توليد مي شود و هيچ يک از موارد مسمويت هاي اخير ارتباطي به قارچ هاي واحدهاي توليدي نداشته است.
وي ادامه داد: وزارت جهادکشاورزي متولي ايجاد ظرفيت توليد، تسهيل در صدور مجوز و نظارت بر توليد و عرضه است به همين منظور منابعي را براي توليد قارچ سالم توسط جوامع روستايي فراهم کرده و تسهيلات به دانش فني توليد و حتي قارچ هايي که نياز به دانش فني، دستگاهها و تجهيزات معمولي دارند، ارايه مي دهد.
**نگراني وزارت جهاد از رويش مجدد قارچ هاي سمي در فصل خردادماه
مديرکل امورگلخانه ها، گياهان زينتي، دارويي و قارچ معاونت امور باغباني وزارت جهادکشاورزي اظهار داشت: پيش بيني مي شود در خرداد ماه با توجه به آغاز بارش ها در هفته هاي آتي، شاهد رويش مجدد قارچ هاي سمي باشيم بنابراين از مردم درخواست مي شود تا از برداشت و حتي دست زدن به قارچ ها در عرصه هاي منابع طبيعي خودداري کنند.
به گزارش ايرنا، در روزهاي اخير، گزارش هاي مختلفي از مسموميت و جان باختن شماري از هموطنان در مناطق مختلف کشور به دليل مصرف قارچ هاي سمي منتشر شد که براساس آخرين آمارها تاکنون يکهزار و 17 نفر در بيش از پنج استان‌ غربي مسموم و راهي بيمارستان شدند و 15 نفر نيز جان باخته اند.
با توجه به بارش هاي خوب ارديبهشت ماه امسال، رويش گياهان خودرو همچون قارچ هاي سمي در بيشتر مناطق غربي کشور سبب شده تا شماري از هموطنان، با سهل انگاري اقدام به مصرف آنها کرده و راهي بيمارستان شوند.
افزايش شمار مسموميت و قربانيان ناشي از استفاده از قارچ هاي خودرو و سمي سبب شده تا دستگاه هاي متولي، پيوسته نسبت به اين موضوع هشدار دهند.
اقتصام**9186*2025
انتهاي پيام /*