Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

 محمود حجتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از وزیر جهاد کشاورزی که شهروز برزگر نماینده مردم سلماس از وی در خصوص علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم بازار این دو محصول، علت صادر نشدن سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی، علت کاهش تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی و علت نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران پرسید، پاسخ داد: در ایام عید و سایر ایام امسال از ذخایر به گوشت منجمد در سردخانه‌ها نیاز بازار را تامین می‌کنیم تا به مصرف کنندگان نیز احجاف نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت‌ها در بازار پایین است.

وی با اشاره به قیمت کنجاله سویا و ذرت گفت: قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار جهانی به ترتیب 30 تا 15 درصد افزایش یافته است. اما دولت با دلار 3800 تومان این نهاله‌ها را وارد می‌کند. تعرفه این نهاله‌ها را پایین نگه داشته‌ایم. به جای کنجاله سویا نیز مدیریت می‌کنیم تا دانه سویا وارد شود تا اشتغال  صنایع مرتبطه حفظ شود.

وی با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور گفت: در تولید گوشت قرمز دچار مشکل هم در کاهش تولید و هم عرضه هستیم؛ چون تولید گوشت قرمز به شیوه سنتی دیگر برای تولید کنندگان اقتصادی نیست.

وی ادامه داد:‌ بر اساس سیاستی که اتخاذ کرده‌ایم دام سبک و پربازده را به سرعت در حال توسعه داریم. گوشت قرمز متاثر از دام سبک است. جهت کنترل قیمت گوشت قرمز نیز تسهیلاتی را برای واردات گوشت دام گرم سبک اختصاص داده‌ایم. امیدواریم مشکل بالا بودن قیمت گوشت قرمز دام سبک حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تولید و صادرات سیب، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی گفت: در بخش تولید سیب، مرکبات، کشمش و موز از طریق اعمال تعرفه ترجیحی این محصولات با تعرفه 5 درصد وارد می‌شود. در غیر این صورت واردت کننده باید با تعرفه‌ 20 درصد وارد کند. در سال گذشته 609 هزار تن سیب درختی به پاکستان و هندوستان صادر کردیم که البته این کار آسان نبود اما با اعمال سیاست واردات برنج صادرات، سیب و مرکبات را انجام دادیم و در حال حاضر کمتر از 50 تن سیب در سردخانه‌های سلماس و کمتر از 30 هزار تن سیب در سردخانه‌های سراسر کشور داریم.

وی ادامه داد:‌ همین سیاست را در مرکبات نیز دنبال کردیم. البته در این بخش بازاریابی‌ها ضعیف است.

وی امضاء مقدماتی صادرات مرکبات به بازار اوراسیا را که چند روز قبل انجام شد مورد یادآوری قرار داد و بر تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای اجرایی کردن آن در ابعاد وسیعتر تاکید کرد.

حجتی انعطاف وزارتخانه متبوعش در تعرفه گذاری محصولات کشاورزی را بالاتر از حد طبیعی دانست و افزود:‌ به طور مثال در حبوبات به ویژه لوبیا 40 درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم ما نیز با ملاحظه مصرف کننده و تولید کننده با اقدامات مقطعی و در پی مشخص شدن نرخ ارز توانستیم نیاز داخلی حبوبات را تامین کنیم.

وی حجم خسارات طبیعی در بخش کشاورزی در سال گذشته را 11 هزار میلیارد تومان اعلا مکرد و افزود: خسارات ناشی از یخ زدگی در سال جاری نیز بالغ بر 5000 میلیارد تومان است. در منطقه کرمان نیز به دلیل خشکسالی‌های پی در پی تولید " پسته" دچار مشکل است. خشکسالی بخش عمده‌ی استانهای کشور را سال‌هاست که درگیر خودش کرده است.

وی  در بخش دیگری از سخنانش میزان تولید شکر را افزایشی دانست و افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده میزان تولید شکر از 1.2 میلیون تن طی چندسال گذشته به 2 میلیون تن افزایش یافته است که این افزایش به دلیل بهبود راندمان تولید اتفاق افتاد .

به گفته حجتی، به جز شرکت بازرگانی دولتی مابقی وارد کنندگان شکر تماما کارخانجات تولید قند هستند.

حجتی در پایان با اشاره به تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی گفت: تعرفه‌های مصوب دولت نظر بنده را تامین نمی‌کند و شما از بنده باید به اندازه‌ی اختیارم توضیح بخواهید. با همه مشکلاتی که در این بخش وجود دارد باز کمترین مشکل را در زمینه‌ی تعرفه داریم.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: سوال از وزیر سیب گوشت قرمز محمود حجتی مرغ وزیر جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۳۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع شرایط عرضه دام و گوشت قرمز وارداتی و تولید داخل و قیمت ها در بازار پرداخت.

در حال حاضر وضعیت عرضه دام و گوشت قرمز چگونه است؟
پوریان: هم اکنون عرضه دام بسیار گسترده است و علت آن بنابر پیش بینی های قبلی افزایش سطح زایش های پاییز و زمستان بود که خوشبختانه محقق شد.

بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دامی افزایش پیدا کرده است به طوریکه جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس و دام سنگین ۵.۵ میلیون راس رسیده است.

با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت دام در بازار چگونه است؟
پوریان: هم اکنون عرضه گسترده دام منجر به کاهش قیمت گوشت و نزدیک شدن به نرخ واقعی در بازار شده است.

بنابر آمار روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم تنظیم بازار عرضه می شود که در کنار توزیع گوشت منجمد و گوشت تولید داخل، بازار را اشباع کرده که همین امر از ابتدای هفته منجر به روند کاهشی قیمت گوشت گرم گوساله و گوسفند در اکثر نقاط شده است.

استان خوزستان که به طور معمول بالاترین قیمت دام زنده و گوشت قرمز را دارد، طی روزهای اخیر بدلیل افزایش عرضه، هرکیلو گوشت گوساله برای مصرف کننده با نرخ ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزارتومان و گوشت گوسفندی ۵۲۵ تا ۵۳۰ هزارتومان در قصابی های این استان عرضه می شود.

در شرایط فعلی با عرضه گسترده دام نیازی به خرید حمایتی دام است؟
پوریان: بنابر پیش بینی های قبلی با گرم شدن هوا شاهد تغییرات در بحث قیمت دام زنده و گوشت قرمز هستیم، اما بدلیل گرم شدن هوا برنامه ریزی ها برای خرید حمایتی دام از دامدار و صادرات باید صورت بگیرد.

وزارت جهاد قیمت خرید حمایتی هرکیلو دام از دامدار را ۱۹۵ هزارتومان اعلام کرده است، اما قیمت خرید حمایتی باید بالای این رقم باشد. در خصوص صادرات دام هم باید برنامه ریزی هایی در راستای مدیریت بازار انجام شود.

هم اکنون متوسط قیمت هرکیلو دام زنده در کشور ۲۱۰ هزارتومان که با هفته های گذشته بسیار متفاوت است.

وضعیت جمعیت دام سنگین کشور  به دلیل واردات دام زنده و گوشت قرمز در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ به نقطه مطلوب رسیده است و براین اساس انتظار می رود که قیمت گوشت تولید داخلی در هفته های آتی کاهشی شود.

آیا آماری از جمعیت قابل کشتار دام در کشور وجود دارد؟

پوریان: امسال رقمی معادل ۱۸ میلیون راس دام سبک باید از گردونه تولید خارج شود که با احتساب زایش های بهاره رقم بسیار بزرگی است.

در حال حاضر جمعیت دامی مازاد قابل کشتار در بخش سبک ۲ تا ۳ میلیون راس و دام سنگین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار راس است که باید فضا و امکانات برای کشتار این تعداد دام ایجاد شود.

با توجه به جمعیت دام سبک و همچنین آماده کشتار در محدوده ۳ میلیون راس باید خرید حمایتی صورت بگیرد و حداقل ۵۰۰ هزار راس صادر شود.

آمارها حاکی از آن است که کل کشتار دام  در سال های گذشته ۷.۵ تا ۸ میلیون راس بوده است و از آنجاکه امسال ۱۸ میلیون راس باید از گردونه تولید خارج و کشتار شود، دامداران با مشکلات متعددی در بحث نگهداری و تغذیه روبرو خواهند بود.

با گرم شدن هوا نگهداری جمعیت دامی برای تولیدکنندگان سخت می‌شود، از این رو انتظار می زود مجوز صادرات داده شود تا دامداران برای نگهداری دام خود تحت فشار قرار نگیرند.

وضعیت عرضه و بازار گوشت منجمد تنظیم بازار چگونه است؟

پوریان: برای نخستین بار در کشور بازار گوشت گرم داخلی به حاشیه رفته و گوشت‌های منجمد نقش اول را در بازار دارند، دلیل آن این است که قیمت گوشت منجمد وارداتی با گوشت داخلی قیمت‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین متقاضی بیشتری 
دارد.

گفتنی است گوشت های منجمد در تنظیم بازار ماه رمضان و ایام عید نقش اساسی داشتند.

قیمت کنونی هرکیلو گوشت منجمد گوساله ۳۱۵ هزار تومان، گوشت منجمد ران گوسفندی ۲۸۵ هزار تومان و گوشت سردست گوسفندی ۲۷۵ هزار تومان و مابقی قطعات زیر ۲۶۵ هزار تومان و گوشت گرم در محدوده ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

در حال حاضر بازار داخلی از گوشت تنظیم بازاری منجمد و گرم وارداتی اشباع است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

وضعیت تامین نهاده های دامی چگونه است؟

پوریان: در دولت سیزدهم اتفاق خوبی در زمینه تامین و عرضه مداوم نهاده‌های دامی افتاد، به طوریکه استمرار عرضه در واردات و توزیع نهاده ها باعث شد نهاده های دامی در دسترس دامداران قرار گیرد تا همانند سنوات گذشته دچار تنگنا نباشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • افزایش واردات گوشت منجمد
  • واردات گوشت منجمد افزایش می‌یابد
  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای کاشت یک میلیارد درخت
  • تولید خوراک دام عشایر به همت شرکت تعاونی عشایر
  • وزیر جهاد کشاورزی: برای مشتاقان تولید فرش قرمز پهن می‌کنیم‌
  • افتتاح کارخانه تولید خوراک دام در گرمسار
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • احیاء ۳۵ واحد پرواربندی با ظرفیت حدود ۱۰ هزار راس دام در لرستان