Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علم، مهارت و عزم کافی برای حل مسائل کشور وجود ندارد، گفت: اگر دعواها در استان‌ها بر سر آب شروع شود مسلمان و کافر و چپ و راست نمی‌شناسد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در همایش روز جهانی تنوع زیستی که امروز با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست و احمدعلی کیخا عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: برای مدیریت در هر حوزه‌ای باید ابتدا پتانسیل و مهارت خود را بشناسیم، بدانیم که از کجا آمده‌ایم، الان وضعیت به چه شکلی است و قرار است مسیر پیش‌رو به چه شکلی پیش برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این چهار عنصر مهم است و برای همه تصمیم‌گیری‌ها و تعیین همه نقشه راه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل مملکت ما همین است که این عناصر در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. باید بدانیم که قدم اول برای هر کاری جمع‌آوری داده‌ها است، بعد از این مرحله است که می‌توانیم تصمیم درست برای حل مشکلات بگیریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نتوانیم داده‌های درست و علمی جمع‌آوری کنیم قطعا نسخه و نقشه راه تعیین شده برای حل مشکل موثر و شفابخش نخواهد بود. قدم اول برای هر تصمیمی داشتن اطلاعات کامل و جامع است. برای همین است که مدام نسخه می‌نویسیم و جواب نمی‌دهد چون بررسی‌ها و داده‌ها کامل نبوده است.

پزشکیان ادامه داد: اگر داده‌ها به جای علمی بودن، جناحی و سیاسی باشد راه به جایی نمی‌بریم. افزون بر جمع‌آوری داده‌های درست،‌ اجرای درست تصمیم هم اهمیت دارد به این معنا که اگر تصمیم درست را غلط اجرا کنیم باز هم به نتیجه نخواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و کنترل داده‌ها در عصر کنونی مثل آب خوردن است، گفت: خاک کشور در حال از بین رفتن است و اراضی از سوی زمین‌خواران تخریب می‌شود و هنوز ما می‌خواهیم با آنها مبارزه کنیم اما یا نمی‌توانیم، یا نمی‌خواهیم یا انگیزه کافی وجود ندارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال‌ها پیش بحث کاداستر اراضی مطرح شد، گفت: سال‌هاست که کاداستر به شکل قانون در آمده اما به اجرا نرسیده است با این وجود به دنبال تشکیل ستاد مبارزه با زمین‌خواری هستیم در حالیکه اگر قانون کاداستر اجرا و داده‌های کافی جمع‌آوری می‌شد امکان زمین‌خواری وجود نداشت و نیازی به ستاد هم نبود.

پزشکیان تاکید کرد: مشکل این است که یا نمی‌دانیم، یا نمی‌خواهیم و یا نمی‌توانیم این داده‌ها را جمع‌آوری کنیم والا کنترل وضعیت بسیار ساده است. پیگیری موضوعی مثل زمین‌خواری نیاز به علم، مهارت و عزم دارد در حقیقت تمام امور مدیریتی نیاز به این سه عنصر دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی نشان می‌دهد در مرحله جمع‌آوری داده‌ها و بقیه مراحل درست عمل نکرده‌ایم، گفت: زمین‌خواری‌ها به راحتی از طریق تغییر کاربری اراضی صورت می‌گیرد و واضح است که با نشستن در اتاق‌ها مشکلی در این زمینه حل نخواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر با طبیعت خشن باشیم، طبیعت نیز خشمگین می‌شود، گفت: با طبیعت نمی‌شود شوخی کرد. اگر طبیعت خشمگین شود رفتاری با ما می‌کند که هیچ یک از ما نمی‌توانیم در آن زندگی کنیم. کسی نمی‌تواند جلوی خشم طبیعت را بگیرد.

پزشکیان تاکید کرد: مسلما وقتی نتوانیم آب و خاک را مدیریت کنیم، توسعه و به تبع آن زندگی بی‌معناست. در شرایط حاضر در استان‌ها دعوا بر سر آب شروع شده است چون توان مدیریت آب را نداشته‌ایم، اگر این دعوا شروع شود مسلمان و کافر و چپ و راست نمی‌شناسد، باید در مجلس فکری برای این موضوع کنیم.

وی با انتقاد از روند مدیریت منابع طبیعی کشور، گفت: بعد از تخریب و زمین‌خواری‌ها در منابع طبیعی، متولیان مربوطه تازه خبردار می‌شوند که چه اتفاقی افتاده است. لازم است علم، مهارت و عزم مبارزه با این تخریب‌ها را داشته باشیم. مسلما اگر سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشند حل این مساله در مسیر خوبی پیش خواهد رفت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به پرسش یکی از حضار در مورد سرنوشت فعالان محیط زیستی بازداشت شده، اظهار کرد: این موضوع را مجلس پیگیری می‌کند. همانطور که در سازمان محیط زیست مشکلاتی وجود دارد در وضعیت قضایی هم ایراداتی است. من برای پیگیری این موضوع نیاز به داده و اطلاعات دارم. نمی‌توانم بدون داشتن داده، نسخه خاصی بپیچم.

برچسب ها: مسعود پزشکیان ، آب ، عیسی کلانتری

منبع: خرداد

کلیدواژه: مسعود پزشکیان آب عیسی کلانتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۴۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین دزفولی؛ دعوای حجامت و اهدای خون موضوعی است که در کشور ما سابقه چندین ساله دارد تا آنجا که در دهه هفتاد با جسارت مسئولان وقت وزارت بهداشت، حجامت در مطب‌های پزشکی ممنوع اعلام شد اما پس از یک کشمکش حدوداً چهار ساله با رأی دیوان عدالت اداری این قانون لغو شد.

به دنبال این رأی در دو دهه اخیر شاهد تبلیغات فراوان در مورد مزایای حجامت به‌عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان بیماری‌ها بوده‌ایم و تابلوهای متعدد مراکز حجامت در کوچه و خیابان به چشممان می‌خورند اما در تمام این سال‌ها همواره حجامت به‌عنوان یکی از دلایل برای معافیت‌ موقت از اهدای خون مطرح بوده، به‌طوری‌که بر اساس استانداردهای سازمان انتقال خون ایران، کسانی که حجامت کرده باشند، از زمان انجام تا یک سال بعد نمی‌توانند، خون اهدا کنند.

هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که اساساً شواهد علمی موجود از این‌که حجامت دارای اثرات مفید بر سلامت است، پشتیبانی نمی‌کند اما در کلام مسئولان سازمان انتقال خون ظاهراً این دعوا این‌گونه حل‌شده که افراد سالم بهتر است که حجامت را جایگزین اهدای خون نکنند و حجامت را برای درمان بیماری‌هایی که احتمالاً مبتلا هستند، در نظر بگیرند.

اما اتفاق جدیدی که این روزها موضوع حجامت را بر سر زبان‌ها آورده، تعیین تعرفه برای انواع حجامت در کتابچه تعرفه خدمات پزشکی و بهداشتی سال 1403 است که موجب نگرانی انجمن علمی انتقال خون کشور شده است.

علی‌اکبر پورفتح‌اله، رئیس هیئت‌مدیره انجمن علمی انتقال خون در واکنش به تعیین تعرفه برای حجامت، اظهار کرد: تعرفه گذاری حجامت در شرایطی که با روند سالمندی در جوامع بشری و افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی و کاهش جمعیت اهداکنندگان خون مواجه هستیم، چالش بزرگی را برای دسترسی به خون سالم و کافی در ایران ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: انجمن علمی انتقال خون انتظار دارد درحالی‌که سازمان جهانی بهداشت تأمین خون سالم و کافی را از اولویت‌های نظام سلامت کشورها اعلام کرده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با حساسیت همه‌جانبه به‌عنوان متولی سلامت به مسئولیت‌های خود عمل کند.

پورفتح‌اله یادآور شد: انجمن علمی انتقال خون اگرچه تعرفه گذاری خدمات حجامت را فاقد وجاهت علمی، اقتصادی و کارایی برای نظام سلامت می‌داند درعین‌حال با توجه به مسئولیت علمی خود در راستای تأمین خون سالم و کافی انتظار دارد که با تدوین راهنمای ملی برای حجامت از انجام و به‌کارگیری آن در افراد سالم تا سن ۶۵ سالگی که می‌توانند اهداکنندگان بالقوه خون باشند، خودداری شود.

مدیرعامل اسبق سازمان انتقال خون گفت: علاوه بر بعد اهدای خون، موضوع تعرفه گذاری حجامت به معنی باز شدن پای شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت و تحمیل هزینه‌هایی است که اثر مشخصی هم ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • کانال حمید رسایی: نگرانی منتقدان بجاست چون گزینه اصلی مقابل قالیباف است
  • تشکیل ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی و تخریب منابع طبیعی
  •  ۷۲۹ نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند