Web Analytics Made Easy - Statcounter

خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از برجام و مشروط کردن حضور دوباره خود به تلاش اروپایی‌ها برای راضی کردن ایران به مذاکره در راستای اعمال تغییرات مورد نظر واشنگتن، موجی از آشفتگی دیپلماتیک به وجود آورده به‌ویژه آنکه با بازگشت دوبار تحریم‌ها، ۳ اقتصاد بزرگ اروپا شامل آلمان، انگلیس و فرانسه رویای دست‌یابی به بازارهای ایران را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون که به‌ترتیب نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه هستند، ضمن ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم ترامپ، از پایبندی خود به برجام سخن گفتند. کمیسیون اروپا نیز امروز در بیانیه ای اعلام کرد: در حال برداشتن گام هایی برای حفظ منافع شرکت های اروپایی در ایران هستیم.اروپا به تداوم کامل و موثر اجرای برجام متعهد است.

در این راستا گفتگوی خبرگزاری مهر با «ریچارد نفیو» طراح تحریمهای ایران در دولت اوباما و عضو تیم هسته ای آمریکا صورت گرفته است که در ادامه می آید.

نفیو فارغ‌التحصیل رشته مطالعات سیاست‌های امنیتی از دانشگاه «جرج واشنگتن» و عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران است و مدتی نیز به عنوان هماهنگ کننده ارشد سیاست تحریم های آمریکا در وزارت خارجه این کشور مشغول به کار شد.

نفیو همچنین مدتی با سمت مدیر بخش ایران در شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید مشغول به فعالیت بوده است. وی در حال حاضر محقق ‌مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه «کلمبیا» نیویورک است.

*ایالات متحده آمریکا برجام را نقض کرد، دلایل این نقض یک جانبه چه بود؟

من فکر می کنم که بخش های مختلف دولت آمریکا توضیحات و دلایل متفاوتی برای این موضوع دارند. در مورد ترامپ و تعدادی دیگر من فکر میکنم که وی صادقانه معتقد است که فشار بیشتر منجر به معامله بهتر در مذاکرات خواهد شد.

در مورد مشاور امنیت ملی آمریکا و سایرین نیز می توان گفت که وی معتقد به فشار بیشتر برای سرکوبی کامل و یا سرنگونی نظام ایران است. به هر حال واشنگتن در این برهه افزایش فشار به ایران را ضروری می داند.

*پس از نقض برجام توسط ترامپ وظایف و مسئولیت های دیگر امضا کنندگان این پیمان چیست؟

وظایف و تعهدات آنها هیچ تغییری نکرده است و همانطور که این طرفین اعلام کردند در حال یافتن راه های لازم در جهت عمل به تعهدات خود در قبال برجام هستند.

*ایران در واکنش به رفتار خیانتکارانه ترامپ درباره تحریم های هسته ای اعلام کرد که بقای برجام بستگی بسیار زیادی به تضمین شرکت های اروپایی دارد. از آنجا که اهرم فشار اتحادیه اروپا به اندازه کافی قدرتمند نیست تا آمریکا را به عقب بازگرداند. آیا تضمین های دیگری برای ایران وجود دارد؟

در این مورد مسائل مختلفی نقش بازی می کنند از جمله دلایل بازگرداندن آمریکا به عقب. من فکر می کنم مهم ترین مسئله برای ایران و اتحادیه اروپا این است که آیا آنها می توانند اطمینان کافی را فراهم کنند که ایالات متحده تحریم هایی را علیه شرکت های خاص برای تجارت با ایران تحمیل نخواهد کرد تا این شرکت ها را متقاعد کند تا با ایران همکاری داشته باشند. در واقع تمرکز اصلی تلاش های اتحادیه اروپا در حال حاضر بر این موضوع است.

آیا اتحادیه اروپا جرات سرمایه گذاری و یا تعامل اقتصادی با ایران، در شرایطی که تحریم های مربوط به هسته ای آمریکا به شرایط سابق بازگشته و شرکت های خارجی با مجازات آمریکا مواجه هستند را دارد؟

شاید، بستگی به تصمیم اتحادیه اروپا در شرایط فعلی دارد و آنچه که قصد دارد انجام دهد. ابزارهای مختلفی برای اتحادیه اروپا وجود دارد که موجب تضعیف تحریم های ایالات متحده و در نتیجه اطمینان به کسب و کار می شود، اما آنها نیاز به مواجهه با ایران دارند.

این که آیا اتحادیه اروپا می خواهد این کار را انجام دهد یا نه، همان چیزی است که ما به زودی خواهیم دید.

* بازگشت به چه نوع  از تحریم ها خط قرمز ایران است و منافع ملی ما را تهدید خواهد کرد؟

احتمالا تحریم هایی که اقتصاد ایران را تضعیف می کنند و توانایی کاهش بیکاری و اقدامات اقتصادی مشابه را دارند، این در واقع مهم ترین پیامد برای دولت ایران خواهد بود. اما مسئله اصلی این است که مقامات ایرانی باید نسبت به مقامات سابق آمریکا بیشتر پاسخگو باشند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۴۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ آورده است:

بیشتر وقت به مطالعه گذشت. [آقای غلامرضا حسنی]، امام‌جمعه ارومیه، تلفنی درخواست کرد که وقت فوری بدهم که با علمای آذربایجان غربی به ملاقات بیایند. متوجه شدم که به قصد اصرار روی نامزدشدن در انتخابات می‌آیند؛ تشکرکردم وگفتم نیایند، تأثیری ندارد. قبلاً هم آیت‌الله [علی‌اکبر] قریشی، [نماینده مجلس خبرگان]، از آنجا نامه‌ای برای این موضوع نوشته بودند. تعداد افرادی که برای ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌اند، به ۱۳۴ نفر رسیده؛ ولی عمدتاً گمنام.


دیروز ناگهان اعلام شد که آمریکا به خاطر رفتار دولت چین در مورد هواپیمای جاسوسی‌اش، تمام مذاکرات و روابط نظامی‌اش با چین را قطع کرده است، ولی دو ساعت بعد، اعلام شد که خبر اشتباه نقل شده و اصل خبر این بوده که مورد به مورد، روابط باید با بررسی و تصمیم خاص باشد.

نظامیان اسراییل، امروز با بولدوزر و تانک، وارد یک اردوگاه فلسطینی در رفح شدند و بخشی از آن را ویران کردند و جمعی را مجروح نمودند و نیز از مرز لبنان گذشتند و برج دیده‌بانی در شمال مرز نصب کردند و در کنار آن، خواستار ختم برخوردها و مذاکره بر محور پیشنهادهای جدید مصر و اردن شده‌اند که هدفش ختم انتفاضه است.

[جرج دبلیو بوش]، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که قاطعانه طرح جنگ ستارگان را ادامه می‌دهد و روسیه گفته است، اگر اقدام شود پیمان سالت [=گفت‌وگوی محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی]، منتفی می‌شود. برای اخطار، امروز یک موشک پیشرفته را آزمایش کرده و چین گفته که به مسابقه تسلیحاتی از این نوع ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا، فشار بر آمریکا وارد می‌کند که از این طرح صرف نظر کند، ولی هند گفته، اگر این طرح جایگزین توسعه سلاح‌های هسته‌ای باشد، موافق است. آمریکا گفته، می‌خواهد در رابطه با مذاکرات با کره شمالی درخصوص کنترل تسلیحات هسته‌ای خاتمه بدهد، ولی اتحادیه اروپا هیأتی به کره [جنوبی] فرستاده، برای تشویق این کشور به خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای.

در افغانستان، جنگ ادامه دارد. کامپیوتر خبرگیرم اشکال داشت؛ آقای [مهرداد] محمودی از دفتر آمد و اصلاح کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902280

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است