Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@16:06:46 GMT

بافت تاریخی شیراز را دریابید

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۰۵۵۲۰

بافت تاریخی شیراز را دریابید

جمعی از متخصصین معمار، شهرساز، مرمت ابنیه، جامعه‌شناس و اهالی فرهنگ در نامه‌ای به رییس جمهور درخواست خود مبنی بر بازنگری در طرح مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی و نظارت دقیق بر مقیدشدن همه نهادها به اجرای طرح مصوب آینده آن را برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز خواستار شدند.

ایران آنلاین /در متن نامه متخصصان معماری، مرمت، شهرسازی و اهالی فرهنگ آمده است:جناب آقای رئیس‌جمهور؛ از آنجایی که شیراز به‌عنوان یکی از پایگاه‌های هویت و فرهنگ ایران اسلامی نه‌تنها متعلق به اهالی شیراز که متعلق به همه ایرانیان است و حفظ این میراث ماندگار فرهنگی از دغدغه‌های همیشگی فرهنگ‌دوستان بوده است به استحضار می‌رسانیم که طی قرن‌ها بافت مسکونی و تاریخی شیراز با اماکن متبرکه و موردعلاقه مردم شیراز در مجاورت یکدیگر در همدلی و صلح رشد یافته‌اند و هر یک به رشد و بالندگی دیگری کمک نموده است و این دو آن‌چنان در ذهن و فرهنگ ایرانی در هم تنیده‌اند که همچون یک مجموعه یکپارچه عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لیکن در سال‌های گذشته برخی این همدلی و تعادل را برهم زده‌اند که حاصلی جز تخریب فیزیکی بافت تاریخی و تخریب وجهه و شأن اماکن متبرکه در ذهن مردم نداشته است. شاید تخریب فیزیکی خانه‌هایی با ثبت تاریخی نگران‌کننده باشد ولی نگران‌کننده‌تر آن است که این تخریب با نام اماکن متبرکه و مورد وثوق قلبی ایرانیان صورت گیرد که همیشه به مهربانی و شفادهندگی و حمایت از خواسته‌های مردم شهره بوده‌اند. این جدایی در طول ۲۰ سال گذشته جز نابودی کالبد معماری میراث ایرانیان و روح دلبستگی به اماکن متبرکه حاصلی نداشته است.

 

لذا ما متخصصین معمار، شهرساز، مرمت ابنیه، جامعه‌شناس و اهالی فرهنگ از شما تقاضا داریم با توجه به رویه اعتدالی دولت در ایجاد توازن، با بازنگری در طرح مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی و نظارت دقیق بر مقیدشدن همه نهادها به اجرای طرح مصوب آینده، همدلی و توازن به بافت تاریخی و اماکن متبرکه بازگردد.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۵۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که از نظر میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی تپه‌های بسیار زیبا باغات انار ویژه‌ای دارد که، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری است.


رستگاری با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هموطنان برای توسعه پایدار گردشگری گفت: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهردای و شورای اسلامی شهر شاهدیه همت کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار موثری را برداشته اند.


وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از صد وبیست میلیار ریال در حال اجرا است.


رستگاری گفت: کارگاه خشت زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعا برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه موثر است.

دیگر خبرها

  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • کشتار ورزشکاران، تخریب اماکن ورزشی و فدراسیون‌ها
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان