Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@16:56:34 GMT

برنج خارجی و حبوبات ارزان می‌شود

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۰۷۳۷۰

برنج خارجی و حبوبات ارزان می‌شود

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت رب، تن ماهی و شوینده‌ها خبر داد و همچنین اعلام کرد که قیمت برنج خارجی، حبوبات و شکر در بازار عمده‌فروشی کاهش یافته و به زودی در بازار مصرف نیز شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، در چند وقت اخیر تغییراتی در بازار محصولات مصرفی ایجاد شده که یکی از بازارهای تحت شعاع در این بخش بازار مواد خوراکی و خرده‌فروشی اقلام مصرفی خانوار است که به گفته خرده‌فروشان و سوپرمارکت‌داران قیمت برخی با رشد همراه بوده و در چند محصول بازار عمده‌فروشی و کارخانه‌ها علاقه‌ای به عرضه محصول ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته فروشندگان خرد در سطح شهر، قیمت محصولاتی همچون روغن، رب گوجه‌فرنگی و آب‌معدنی در چند روز گذشته افزایش یافته است. درحالیکه سعید درخشانی - رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران -گفت: حجم عرضه محصولات نسبت به گذشته تغییری نکرده و فقط معدودی از مواد خوراکی افزایش قیمت داشته‌اند که نمی‌توان این حجم اندک را به تمام محصولات تعمیم داد.

او خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه کمبودی در بازار وجود ندارد و در رابطه با آینده بازار در زمینه کاهش عرضه و افزایش قیمت امکان پیش‌بینی نداریم.

همچنین در این رابطه محمد آقا طاهر - رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی - گفت: کالا بیش از نیاز موجود است و احتکاری در بازار وجود ندارد و  قیمت محصولاتی همچون برنج خارجی، حبوبات و شکر در بازار عمده‌فروشی کاهش یافته است.

وی افزود: در چند وقت گذشته بازار با کمبود روغن روبرو بود که اکنون این مشکل برطرف شده است.

آقاطاهر با بیان اینکه قیمت برنج هندی در آینده نزدیک کاهش پیدا خواهد کرد، یادآور شد: برنج ایرانی افزایش قیمتی را به ثبت نرسانده و فقط برنج با ارقام پر محصول کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: قیمت حبوبات به جز لوبیا چیتی در مدت اخیر روند کاهشی داشته که در این شرایط با توجه به آنکه محصولات بسته‌بندی، قیمت مصوبی را برای محصول خود در نظر گرفته‌اند، همچنان کاهش قیمتی را لحاظ نکرده‌اند.

آقاطاهر بیان کرد: قیمت رب، تن ماهی و شوینده‌ها با افزایش همراه بوده و این در حالی است که با تلاش دولت از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رشد مواد غذایی برنج شکر دولت کالاهای اساسی کشاورزی اتحادیه بنکداران مواد غذایی اتحادیه بنکداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، مجیدرضا خاکی، سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تخصیص ارز محموله‌های برنج که از ابتدای شهریور تا کنون به گمرکات کشور اظهار و ترخیص شده‌، همچنان در انتظار تأیید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد متولی و سپس بانک مرکزی است.

وی افزود: وخامت این مساله زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم قرارداد این محموله با فروشنده خارجی حداقل دو ماه پیش‌تر به امضا رسیده و این یعنی قراردادهای مربوط با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه هنوز تسویه نشده است.

خاکی با بیان اینکه واردکنندگان رسالت خود را در قبال تنظیم بازار داخلی با عرضه مکفی ایفا کرده و برنج مربوط به این محموله‌ها را با نرخ مورد تأیید به فروش رسانده‌اند، ادامه داد: اکنون نه تنها وزارتخانه تخصصی و بانک مرکزی به وعده‌های خود در تأیید، تخصیص و تأمین ارز عمل نکرده‌اند که حتی با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، پایه ارزی برای واردات برنج در سال ۱۴۰۳ نیز رسماً مشخص نشده و در این شرایط، مواضع ضد و نقیض سیاست گذار نیز فضای بلاتکلیفی را به وجود آورده است.

وی گفت: آخرین اعلام نظر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز در بهمن سال گذشته است که کوتاژ برنج وارداتی تا شهریور ۱۴۰۲ را پوشش می‌داد. پس از آن اما مراجعات مکرر اعضا هیأت مدیره انجمن برای پیگیری تأیید تخصیص ارز محموله‌های باقی مانده به جایی نرسید و این آمدورفت‌ها، نتیجه‌ای جز گفتار درمانی مسئولان با چاشنی خلف وعده در بر نداشت.
خاکی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی پیگیری مسؤولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی نیز در این خصوص، حاصل چندان مثبتی به‌همراه نداشته است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه هزینه‌های گزافی از محل دموراژ، دیرکرد بانک و صرافی یا دیرکرد تسویه حساب به واردکننده تحمیل می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این هزینه‌ها، به دلیل اعتبار رو به اتمام بازرگانان ایرانی نزد تأمین کنندگان خارجی، احتمال قطع شراکت و بروز اخلال در روند تأمین برنج از محل واردات وجود دارد.

وی ادامه داد: توجه به این نکته نیز ضروری است که در این شرایط، برنج وارداتی به قوت غالب بیش از ۶ دهک کم برخوردار درآمدی جامعه تبدیل شده و بیم آنکه سفره قشر آسیب پذیر از این کالا نیز خالی شود، وجود دارد.

خاکی اظهار کرد: مساله حائز اهمیت اینکه، اختلال در جریان تأمین کالا با تأخیر چند ماهه خود را در بازار نشان می‌دهد و این عارضه ممکن است منجر به تکرار تجربه نه چندان دور سال ۱۴۰۱ و جهش قیمت برنج داخلی و سوداگری دلالان شود. اهمیت این مساله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم یکی از ایام پر مصرف این کالا یعنی ماه محرم نیز در پیش است. تولید داخلی تکافو نیاز بازار را نمی‌دهد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان با اشاره به آمار واردات برنج گفت: مطابق آمار گمرک، ۱.۰۵۶ میلیون تن برنج سفید معادل ارزش حدود ۱.۲ میلیون دلار طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ از مبادی ورودی کشور ترخیص شده که نسبت به سال گذشته از کاهش ۳۸ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش حکایت دارد.

کد خبر 6084172

دیگر خبرها

  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • ساینا، کوئیک،دنا پلاس و تارا اتوماتیک ارزان شدند؛ قیمت خودروهای مونتاژی چقدر پایین آمد؟ | جدول قیمت ها
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کدام خودرو امروز ارزان شد؟
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • کم فروشی و گران‌فروشی محصولات سلامت‌محور خط قرمز است
  • کاهش قیمت برنج ایرانی
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی