Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایمان مشایخی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی 'عشایر، مرتع‌ داران و دامداران' با موضوع حفاظت از عرصه ‌های منابع طبیعی منطقه جنوب کرمان افزود: مرتع موجودی زنده است که برای حفظ آن سه آیتم زمان، مدت و ظرفیت استفاده از آن باید رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه قانونگذار زمان ورود به مراتع ییلاقی را 20 اردیبهشت ماه تا 20 مرداد ماه عنوان کرده است، تصریح کرد: تغییر اقلیم رعایت این زمانبندی را سخت کرده که در صورت ادامه این روند عرصه ‌های مرتعی منطقه جنوب کرمان ما به سوی نابودی پیش می ‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: با توجه به حمل دام با وسایل نقلیه زمان کوچ دامها به مراتع بسیار کمتر از گذشته شده و در نتیجه بهره‌ برداری نیز زودتر اتفاق می‌ افتد در حالی که ظرفیت استفاده حدود سه ماه است و همین امر موجب ضعیف شدن عرصه‌ های مرتعی می‌ شود.
وی اظهار داشت: برای هر مرتع میزان مشخصی واحد دامی در نظر گرفته می‌شود ولی این مسأله به هیچ وجه توسط بهره‌ برداران رعایت نمی ‌شود.
وی تصریح کرد: استفاده از طرح ‌های مرتع ‌داری، تلفیقی، زنبورداری و کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای مقابله با بهره‌ برداری بی‌ رویه از مراتع و چراگاهها است.
**تشدید برخورد با عاملان حریق عمدی در جنوب کرمان
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در این منطقه ایجاد حریق عمدی به منظور تصرف اراضی و اختلاف‌ های قومی و قبیله ‌ای زیاد رخ می‌ دهد که برخورد با آنها را تشدید می‌ کنیم.
سرهنگ خانباز امیرافضلی با تأکید بر ارتقاء سطح بینش همیاران طبیعت اظهار داشت: اعضای جوامع محلی همکاران این یگان در زمینه حراست از عرصه ‌های ملی هستند و ما همواره منتظر اخبار و گزارش‌ ها در این بخش هستیم.
وی با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و کاهش بارندگی احتمال حریق زودتر از موعد را در سطح منطقه جنوب کرمان بسیار زیاد دانست و گفت: مهمترین عامل تخریب منابع طبیعی انسان است که با بهره‌ برداری بی‌ رویه از جنگل‌ ها و مراتع در این راستا همچنان پیش می‌ رود.
امیرافضلی با تأکید بر اینکه ایجاد حریق اعم از عمدی و سهوی جرم بوده و به تناسب آن دارای مجازات‌ هایی مانند حبس و جریمه است تصریح کرد: در حوزه جنوب کرمان ایجاد حریق عمدی به منظور تصرف اراضی و اختلاف ‌های قومی و قبیله‌ ای زیاد رخ می‌ دهد که باید با برگزاری چنین کارگاه‌ های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌ سازی شود و ما نیز برخورد جدی‌ تری با این افراد انجام می ‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه همچنین سهل‌ انگاری چوپانان در سطح مراتع موجب وارد آمدن خسارت‌ های غیرقابل جبرانی شده است که باید نسبت به آموزش این افراد کار بیشتری صورت گیرد افزود: اکیپ ‌های یگان حفاظت همواره گلوگاه ‌ها و محل‌ هایی را که احتمال حریق و سوء استفاده از آنها متصور است، رصد می‌ کنند تا بلافاصله از هرگونه صدمه به منابع طبیعی و آتش‌ سوزی ممانعت به عمل آورند.
امیرافضلی عنوان کرد: مردم منطقه جنوب کرمان می‌ توانند، 24 ساعته طی تماس با شماره 1504 کد امداد مرتع و جنگل هرگونه اقدام غیرقانونی نسبت به منابع طبیعی از جمله در بحث قطع درخت، آتش ‌سوزی و تصرف ‌های عدوانی اراضی ملی را اطلاع ‌رسانی کنند.
اداره کل منابع طبیعی جنوب استان کرمان هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، منوجان، رودبار جنوب ، کهنوج و قلعه گنج را با جمعیت یک میلیون نفر تحت پوشش دارد.
3029/7450
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اداره کل منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جرم حبس فرهنگ سازی موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟

کاربران فضای مجازی غرب مازندران متنی کوتاه با عنوان " فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی؛ قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر" منتشر و اعلام کردند ۴۰ اصله درخت قطور و پهن پیکر در اراضی روستای منجیر این بخش توسط افرادی ناشناس قطع شده است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس در خصوص این خبر گفت: محل قطع این درختان در مستثنیات اشخاص در نزدیکی ساختمان اداره محیط زیست منطقه قرار داشت که پارسال با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده است.

عبدالله شمس با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی زیرگذر پرتردد سرخون آغاز شد
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • بهره برداری از زورخانه ده ونک
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • بهره برداری از سه طرح بهداشتی، درمانی در فیروزکوه