Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیرحسین زمانی نیا در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد با بیان این که اعضای اتحادیه اروپا می‎‎خواهد روابط تجاری با ایران بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آسیب نبیند، افزود: این روابط بعد از برجام تا حدودی به شرایط عادی برگشته و تنها اندکی مشکلات بانکی باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار کرد: هم اکنون اراده سیاسی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران اعلام شده و این کشورها خواستار ممانعت از اعمال تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی هستند.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با تاکید بر این‌که اولویت ایران فروش نفت و دریافت عواید نفتی از طریق بانکی بدون ایجاد مانع است، ادامه داد: همچنین مسئله کشتیرانی، نفتکش‌ها و بیمه برای ایران در این میان بسیار مهم است.

زمانی نیا با اشاره به این‌که پس از برجام برخی بانک‌های متوسط همکاری با ایران را در دستور کار خود قرار دادند، گفت: سازوکار اتحادیه اروپا همکاری مستقیم چند بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران بوده تا از این طریق بتوان عواید حاصل از فروش نفت، میعانات، فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی به ایران انتقال داد.

او با بیان این‎که شرکت‌های اروپایی که کسب و کار آنها بیشتر در حوزه آمریکا بوده ترجیح می دهند با این کشور کار کنند، افزود: شرکت‎های متوسط اروپایی که کسب و کار کمتری در آمریکا دارند زیر پوشش و حمایت سیاسی اتحادیه اروپا قرار می‎گیرند و می‎توانند با ایران کار کنند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که راه و روش اجرای این سازوکارها هم اکنون در حال مذاکره بوده و شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان پشتیبان مذاکرات همراه وزارت امور خارجه است تا مسائل جزئی در مسائل مربوط به نفتکش‌ها، کشتیرانی، فروش نفت و محصولات پتروشیمی برطرف شود.

منبع: مهر

401

وزارت نفت وزیر نفت اتحادیه اروپا آمریکا تحریم آمریکا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت نفت وزیر نفت اتحادیه اروپا آمریکا تحریم آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران

یک رسانه غربی در مطلبی نوشت: غربی‌ها مجددا در حالی بر طبل تحریم‌های جدید علیه ایران می‌کوبند که ۴۵ سال تحریم‌های مداوم علیه این کشور نتوانسته جلوی رشد جمهوری اسلامی ایران را بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی در این باره نوشت: 45 سال تحریم و اقدامات تنبیهی نتوانسته است روند رشد جمهوری اسلامی ایران را کٌند کند. با این وجود در نشست سران اتحادیه اروپا تلاش دیگری در این راستا در پیش گرفته شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان شامگاه چهارشنبه در مقابل مطبوعات در ساختمان شورای بروکسل حاضر شد، یک سوال بسیار واضح از او پرسیده شد و آن این بود که "آقای صدراعظم، اکنون تحریم ها علیه ایران تا چه حد باید گسترش یابد؟" شولتز پاسخی بسیار سرزنش آمیز به این سوال داده و گفت: ما قبلاً گام های زیادی برای تحریم ایران برداشته‌ایم. اقدامات احتمالی بعدی باید بارها و بارها مورد بحث قرار گیرد. همچنین واضح است که اینها فرآیندهایی هستند که باید به دقت تحت نظارت قرار گیرند.

سخت است که بگوییم این سخنان دقیقاً چه معنایی داشت. اما شولتز، که پس از این بیانیه کاملاً مشخص بود، اکنون با همکاران خود به نشست سران خواهد رفت و کاری را انجام خواهد داد که آلمان همیشه در گذشته در مورد ایران انجام داده است، موضع بسیار بسیار محتاطانه‌ای اتخاذ کرد. البته شولتز در بیانیه خود از «حمله وحشتناک ایران» نیز صحبت کرد و گفت: «تا به حال چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.»

در بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا که شب گذشته تصویب شد آمده است: اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده بیشتری را علیه ایران به ویژه در مورد هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌ها اتخاذ خواهد کرد.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم در این باره گفت: «ما باید ایران را منزوی کنیم». وزرای خارجه اتحادیه هم روز قبل اعلام کرده بودند که اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

دی سایت در ادامه نوشت: ایران احتمالاً کشوری با بیشترین تعداد اقدامات تنبیهی بین‌المللی در جهان است. تحریم‌های غرب علیه ایران از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، از سال 1979 وجود داشته است. در آن زمان، آمریکا تحریم هایی را اعمال کرد، و ایالات متحده بعداً تحریم های تسلیحاتی را علیه این کشور اعمال کرد.

البته این برنامه هسته‌ای ایران است که منجر به بیشترین و شدیدترین تحریم های غرب علیه این کشور شده است که عبارتند از تحریم های تسلیحاتی، مسدود کردن دارایی های ایران، ممنوعیت سفر و محدودیت های تجاری. در سایه این تحریم ها هواپیماهای باری ایرانی دیگر اجازه پرواز به فرودگاه های اتحادیه اروپا را نداشتند و تعداد زیادی از اتباع ایرانی دیگر اجازه ورود به این اتحادیه را نداشتند. در سال 2012، بانک های ایرانی از سیستم سوئیفت که حواله های بین المللی را پردازش می کند، حذف شدند. اکثریت قریب به اتفاق این تحریم‌ها که بین سال‌های 2006 تا 2015 وضع شده‌اند، توسط قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌شوند.

با این حال، ایران در سال 2015 موافقت کرد که برنامه هسته‌ای خود را تا حد زیادی در توافق وین - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کنار بگذارد. در نتیجه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات تنبیهی خود علیه این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شد. برای او این توافقنامه ارزش کاغذی که روی آن نوشته شده بود را نداشت.

تحریم های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر اجرایی شد. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده، تلاش کرد تا برجام را احیا کند، اما موفق نشد.

اتحادیه اروپا 32 فرد و سازمان را همچنین هم زمان با ناآرامی های رخ داده در ایران در سال 2022 تحریم کرد. سرانجام هم اتحادیه اروپا به دلیل ادعای حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین، تصمیم به اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ایران گرفت.

برنامه هسته‌ای، به توصیف غرب نقض حقوق بشر و حمایت نظامی از روسیه سه دلیل اصلی تحریم هایی هستند که تاکنون توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران اعمال شده است و اکنون نوبت به واکنش به حمله پهپادی ایران به اسرائیل فرا می رسد.

بنابراین اتحادیه اروپا می خواهد تحریم های موسوم به هواپیماهای بدون سرنشین را علیه ایران گسترش دهد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا این موضوع را در نشست روز سه شنبه خود اعلام کردند و ممکن است دوشنبه آینده در لوکزامبورگ در این باره تصمیم گیری کنند. هدف از این تحریم های گسترده محدود کردن توان نظامی ایران است.

همچنین در مورد اینکه آیا سپاه پاسداران ایران در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی شود بحث می‌شود. با این حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تا زمانی که سپاه پاسداران ایران به دلیل به توصیف وی حمله تروریستی در یکی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد، به دلایل قانونی این امکان وجود ندارد.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیهشدار ایران به گروه 7؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • ایتالیا: اتحادیه اروپا بر سر تحریم ایران به اجماع رسیده است
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند