Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@21:10:17 GMT

همدان2018 از محور پیاده‌راه بوعلی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۲۸۱۵

همدان2018 از محور پیاده‌راه بوعلی

مسئولان این خطه نیز هنوز نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های بی‌شمار تاریخی ـ فرهنگی ـ طبیعی این دیار کهن در جهت جلب توجه گردشگران آسیایی بهره ببرند. پایتخت تاریخ و تمدن ایران اما جدای از ده‌ها جاذبه بی‌همتای خود نظیر غار علیصدر، دهکده گنج‌نامه، سراب گیان، آرامگاه باباطاهر و بوعلی و حیقوق نبی و بازار سنتی، به واسطه باستانی بودنش، ظرفیت‌های بالقوه جدیدی برای عرضه و جذب گردشگر دارد؛ ظرفیت‌هایی مثل پیاده‌راه‌های تاریخی که همزمان می‌تواند حس لذت بخش پیاده روی عصرگاهی و سفر به تاریخ و فرهنگ پرنوستالوژیک یک محله و مردمانش را در آدمی بیدار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش جام‌جم از همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران آن‌قدر جاذبه و جذابیت داشته و دارد که لیاقت گلچین شدن در میان بهترین شهرهای آسیا و دریافت عنوان پایتخت گردشگری این قاره بزرگ و کهن را داشته باشد. مشکل فقط اینجاست که مردم و مسئولان استان و همچنین شهر همدان انتظار دریافت این عنوان پرافتخار را برای دو سال دیگر یعنی سال 2020 داشتند و انتخاب زودهنگام آن برای سال 2018، فرصت آماده سازی زیرساخت‌ها برای جذب گردشگران بی‌شمار، تبلیغات موثر برای معرفی هرچه بیشتر این دیار و ساماندهی جاذبه‌های قدیم و جدید را از آنان گرفت تا همدان با بیش از 1800اثر تاریخی و گردشگری نتواند آنچنان که شایسته است در راه جهانی شدن گام بردارد. با این حال مسئولان همدانی درصددند در همین فرصت پیش رو، نظر هموطنان داخل کشور و مردمان قاره کهن را با جاذبه‌های تاریخی فرهنگی بی‌شمار اولین پایتخت ایرانیان باستان و همچنین ظرفیت‌های تفریحی فرهنگی جدیدش جلب کنند.

اجرا و آماده‌سازی پیاده‌راه‌های تاریخی فرهنگی همدان در راستای همین امر است.

قرار است شش پیاده‌راه با جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی در شهر همدان برای شهروندان و گردشگران سامان دهی شود که یک پیاده‌راه یعنی پیاده‌راه بوعلی حدود یکسال پیش به بهره برداری رسید و پیاده‌راه اکباتان هم در اولین ماه‌های سال 2018 آغوش خود را به روی گردشگران گشود. درواقع طراحی این محورها با رویکرد گردشگری ـ فرهنگی و با ایجاد مجموعه‌ای از فضاهای باز شهری در ارتباط با ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی موجود می‌تواند ضمن ارتقای کیفیت فعالیت‌های گردشگری محور، نقش اساسی در افزایش فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد.

عطر بوعلی از این پیادهراه به مشام میرسد

حال در دل پایتخت گردشگری آسیا 2018، نبض خیابانی می‌زند که گرچه پر سر و صداست، اما سکوت و سنگینی تاریخ و هویت مردمان دور آن حالا ویترینی شده که با گام نهادن در آن، می‌توان خود را در آن تاریخ و فرهنگ و معماری و زندگی مردمانش دید و لذت برد؛ خیابانی سنگفرش که دیگر خبری از دستفروشان و تردد پرسر و صدای خودروهای دودزا در آن نیست. خیابانی که به واسطه قرار گرفتن در بین دو میدان معروف و قدیمی شهر؛ یعنی آرامگاه بوعلی و میدان امام از جمله خیابان‌های قدیمی و تاریخی همدان است که حالا با اولویت قرار گرفتن گردشگری در توسعه استان، به یکی از نقاط مجذوب کننده برای گردشگران تبدیل شده است.

حالا رابط و پیوند دهنده بافت «‌بوعلی»، پیاده‌راه سنتی و بازارهای تاریخی همدان به نام آورترین نماد شناخته شده همدان؛ آرامگاه بوعلی سیناست که می‌تواند علاوه بر نقش اقتصادی و اجتماعی، عامل اساسی توسعه گردشگری شهری و حضور فعال گردشگران در فضای شهری باشد.

بازگرداندن هویت تاریخی به شهر

شهردار منطقه یک همدان اما به ماجرای پیاده‌راه‌سازی در این شهر اشاره می‌کند و با بیان این‌که اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی در شش خیابان اصلی شهر همدان منشعب از میدان مرکزی این شهر از سال‌ها قبل مدنظر بوده است، می‌گوید: اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی سال‌هاست مغفول مانده و به دو خیابان بوعلی و اکباتان هم که جزو اولین پیاده‌راه‌ها بودند، رسیدگی نشده بود که خوشبختانه این طرح عملیاتی و در خیابان بوعلی و هگمتانه اجرا شد.

امیر فتحیان نسب در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: خیابان بوعلی و اکباتان به عنوان دو محور مهم گردشگری همدان هستند و اماکن تاریخی و ارزشمندی در امتداد این خیابان‌ها وجود دارد، چرا که یکی به آرامگاه بوعلی و دیگری به تپه هگمتانه که قدیمی‌ترین پایتخت همدان است منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی مجدد ارزش و اهمیت سابق خود را پیدا خواهند کرد، چرا که ما فقط روی خیابان کار نکرده‌ایم، بلکه روی جداره‌ها، مبلمان و همچنین فرهنگ رفتاری مردمان این محلات تاریخی هم کار کرده‌ایم.

ابراهیم مولوی، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اعلام این‌که ساخت مسیر گردشگری از آرامگاه بوعلی سینا تا تپه هگمتانه فرصتی خوبی برای جذب گردشگر در همدان است می‌گوید: ظرفیت‌های خوبی برای برندسازی در همدان وجود دارد و اگر ما بتوانیم از ظرفیت جوانان برای مشارکت بیشتر مردم در این عرصه استفاده کنیم نتایج بهتری به دست می‌آوریم

شکوفه رنجبر

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: همدان گردشگری جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده روی بر پل چوبی کیاشهر و زیارت مزار دکتر محمدمعین

ایسنا/گیلان مجموعه تاریخی بندرکیاشهر، مزار دکتر محمد معین، نگارنده لغتنامه معین، پارک حفاظت شده بوجاق، تونل سبز صفرابسته، پل چوبی کیاشهر و خرید برنج و بادام زمینی و صنایع دستی مروار بافی می تواند خاطرات ماندگاری برای مسافران نوروزی به شهرستان آستانه اشرفیه باشد.

شهرستان آستانه اشرفیه، به مرکزیت شهر آستانه، در شرق دره سپیدرود قرار دارد. بندرکیاشهر، در مصب رودخانه سفید رود، مهمترین ساحل تولید ماهیان خاویاری است. زیرا ماهیان استخوانی و ماهی سفید دریای کاسپین برای تخمگذاری و تکثیر به آب های شیرین بازمی گردند.

بازدید از مجموعه تاریخی بندرکیاشهر، اداری احترام بر مزار دکتر محمد معین، نگارنده لغتنامه معین، زیارت آستانه سید جلال الدین اشرف، پارک حفاظت شده بوجاق، تونل سبز صفرابسته، پل خشتی تجن گوگه، بقعه تاریخی سید محمد یمنی در کیسم، پل چوبی کیاشهر و خرید برنج و بادام زمینی و صنایع دستی مروار بافی می تواند خاطرات ماندگاری برای مسافران نوروزی باشد.

جلگه آستانه اشرفیه به دلیل عبور «سفیدرود» بسیار حاصلخیز است و زمین های ساحلی این شهرستان مهمترین مرکز تولید بادام زمینی است. افزون بر آن برنج آستانه یکی از برندهای معروف است.

مجموعه تاریخی شیلات کیاشهر

بازدید از مجموعه تاریخی شیلات در بندر کیاشهر، تنها در ایام نوروز امکانپذیر است. این مجموعه ساختمان های دوره قاجار، برای زمانی است که برداشت ماهیان استخوانی و بویژه خاویار از سوی شاه قاجار در انحصار شوروی سابق قرار گرفت و  نخستین بار یک تاجر روس به نام «لیانیازوف » به بندر کیاشهر می آید و طی قرار دادی که با دولت ناصرالدین شاه منعقد می کند، مسئولیت مشترک شیلات شمال کشور را برعهده می گیرد.

این مجموعه تاریخی با قدمتی بالغ بر ۱۵۰ سال و با وسعت تقریبی ۸ هکتار، ۲۴ بنای قدیمی در مرکز شهر ساحلی کیاشهر دارد. و شامل خانه شخصی لیانیازوف، مهمانسرا،  بنای صید و خاویار سازی، ساختمان سردخانه، کارگاه سریشم سازی، کارگاه نجاری، ساختمان ریاست، بناهای اداری و مالی، ساختمان های مسکونی، موزه خاویار، گورستان روس ها و... می باشد.

این مجموعه بناها، بصورت مستقل هرکدام جداگانه در سال ۱۳۸۶در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید و برای نخستین بار در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱، درب این مجموعه تاریخی بروی گردشگران باز شد و پس از آن نیز تنها در ایام تعطیلات نوروز، امکان بازدید از آن می باشد.

پل چوبی کیاشهر

اگر به بندرکیاشهر رفتید، بازدید از اسکله چوبی کیاشهر را از دست ندهید. پس از مجموعه بزرگ و تاریخی اداره شیلات بندرکیاشهر، مهمترین جاذبه گردشگری این بندر قدیمی، همین پل چوبی است. جاذبه ای که در کنار تالاب بین المللی بوجاق، گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند.

این اسکله چوبی، برای نخستین بار در دهه ۱۳۷۰  و بر روی بخشی از تالاب حفاظت شده «بوجاق» ساخته شد و  گردشگران با عبور از تالاب، به ساحل دریا می رسند. به دلیل رطوبت بالا و قرار گیری پایه های پل در آب، اسکله چوبی می باید سالانه بازبینی، مرمت و نگهداری شود. سال ۱۳۸۶ یک بار پل چوبی کیاشهر مرمت می شود. و در دو سال اخیر نیز طی دو فاز، مرمت این پل چوبی توسط شهرداری کیاشهر صورت می گیرد.

وقتی پیاده از اسکله چوبی عبور کرده و به سمت دریا می روید، آلاچیق های چوبی را می بینید که برای استراحت مسافران در کنار ساحل تعبیه شده است و گردشگران می توانند شب ها نیز در کنار دریا بیتوته کنند.

در بخشی از مسیر این اسکله، صاحبان قایق های موتوری، گردشگران را سوار قایق کرده و علاقمندان به تالاق بوجاق می توانند بخش هایی از تالابی را ببینند که سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین المللی و منطقه حفاظت شده معرفی شد. 

آرامگاه دکتر محمد معین

زبان فارسی، پس از دهخدا، مدیون «دکتر محمد معین »  است. همه مردم ایران این مرد بزرگ را تنها با جمع اوری لغتنامه معین می شناسند درصورتی که خدمات وی به زبان فارسی بیش از اینهاست. معین، ۹اردیبهشت ماه  ۱۲۹۱،  در محله زرجوب رشت متولد شد.  او در ۶سالگی پدر و مادرش را به فاصله ۵ روز از دست می دهد و  تحت نظر پدربزرگش«معین العلما» بزرگ می شود. محمد معین با اتمام دورة اول دبیرستان در رشت، برای ادامه تحصیل به «دارالفنون» تهران می رود و در سال ۱۳۰۳ در رشته ادبیات فارسی و علوم تربیتی فارغ التحصیل شده و بعدها تا مقطع دکتر پیش می رود.

دکتر محمد معین، سال ها عضو فرهنگستان زبان و ادب پارسی بود. او با «علی اکبردهخدا» در تدوین لغتنامه دهخدا نیز همکاری می کرد و سپس خود پایه گذار لغتنامه معین شد. اما مهمترین خدمتش به زبان فارسی، ارایه طرحی در تحقیق های دستور زبان فارسی بود، و در واقع کاری بنیادی در حوزه دستور پایه گذاری کرد.

دکتر معین، بر اثر بی خوابی های مکرر و کار علمی زیاد برای شرکت در یکی از کنفرانس های خارج از کشور، (قبل و بعد از سفر)در روز نهم آذرماه ۱۳۴۵ در دفتر کار خود بیهوش شد و ۵سال بعد از دنیا می رود. جسم وی در املاک اجدادی اش در شهر آستانه اشرفیه به خاک سپرده می شود.

تونل سبز صفرابسته

منطقه گردشگری و جاده جنگلی روستای صفرابسته، از توابع بندر کیاشهر می باشد. روستای صفرابسته بخاطر تالاب های متعدد و تونل سبز آن و جاده پیچ در پیچی که از این تونل سبز عبور می کند، در سالهای اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. درواقع تالاب صفرابسته، بستر خوبی برای رشد درختان «توسکا» که آب دوست بوده و جزو درختان کمیاب هیرکانی است، به همین دلیل صفرابسته منطقه حفاظت شده است.

بخشی از جنگل صفرابسته، به عنوان «بوستان» اندکی فضاسازی شده تا مسافران بتوانند از این جنگل واقع شده در جلگه آستانه اشرفیه بهره مند شوند.

مرواربافی، صنایع دستی آستانه اشرفیه

مرواربافی، یکی از مهمترین صنایع دستی شهرستان آستانه اشرفیه است و بهمن ماه سال ۱۴۰۱ این هنر به نام آستانه اشرفیه در میراث معنوی کشور ثبت گردید.

مراروار بافی، بافت یکدست و ردیف شاخه‌های نازک نوعی درخت بید است که  توسط هنرمندان صنایع دستی به صورت ذهنی بافته می شود. قبل از بافت، شاخه های بید را یک بار در دیگ های بزرگ می پزند. البته نوع خاصی از درخت بید است که در روستاهای «کن» و «سولقون» استان تهران و یا روستای «سنگان» ملایر رشد می کند و با بیدهای گیلان تفاوت دارد. این شاخه ها مثل شاخه های برنج تکی و صاف در زمین رشد می کند.

شاخه های بید پخته شده را به شیوه خاص بهم می بافند و محصولاتی همچون؛ میز، کمد، صندلی و سبد، قفسه، مبلمان، تندیس و... با شاخه های ترد بید ساخته می شود.

«محمد شجاعی» معروف به بهروز سبد باف، یکی از هنرمندان شاخص مروار باف شهرستان آستانه اشرفیه است. وی علاوه بر وسایل منزل و تزئینی، تندیس های سفارشی هم می سازد. ساخت تندیس ۲متر و نیمی از دکتر محمد معین، یکی از آثار اوست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیش از پانصدهزارنفر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان بازدید کردند
  • بازدید ۵۰۰ هزار نفری از جاذبه‌های گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران
  • پیاده روی بر پل چوبی کیاشهر و زیارت مزار دکتر محمدمعین
  • بازدید ۵۰۸ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان
  • ۵۰۷ هزار نفر از جاذبه‌های همدان دیدن کردند
  • بازدید ۵۰۰ هزار نفری از جاذبه‌های گردشگری همدان
  • خدمات رسانی ۶ اتوبوس گردشگری به مسافران نوروزی در همدان
  • رقابت ستاره ها و بزرگان پیاده روی کشور در همدان 
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • از سفال تا پالوده لالجین، شهر شماره یک استان همدان