Web Analytics Made Easy - Statcounter

تالاب"توپراق‌کندی" با همه زیبایی‌ها و گونه‌های مختلف جانوری که به ۹۰ نوع می‌رسد، بیشتر از کم آبی از بی‌توجهی رنج می‌برد که درمان دردش در تدوین برنامه‌ای جامع و توجه به پتانسیل اکوتوریسم است. ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰ استانها اردیبل نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، تالاب تپراق کندی در ضلع جنوبی روستایی به همین نام از توابع بخش اسلام آباد پارس آباد قرار گرفته که به علت همجواری با ساحل رود مرزی ارس و داشتن محیطی بسیار جذاب به معنای پرندگان مهاجر و زیستگاهی مناسب برای استفاده پرندگان آبزی و کنارآبزی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گونه‌های زیستی و مهاجر می‌توان غاز خاکستری، خودکا، اردک سرسبز، اردک ارده ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، کشیم کوچک، چنگر، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، سهره، حواصیل و بوتیمار و قرقاول را نام برد که تا اواخر فصل زمستان در منطقه گرمسیری سکونت دارد.

تالاب که نقش مهم و اساسی در اکوسیستم محیط اطراف خود ایفا می‌کند نه تنها یک پدیده زیست محیطی و عارضه ای جغرافیاییست که به دلایل انسانی و طبیعی نمایان شده میتواند تاثیر مهمی در جذب گردشگر داشته باشد، چرا که مامن پرندگان مهاجر و جانداران ویژه آن آب و هوا و محیط زیستی خود است.

باتوجه به اطمینان خاطر و نبود نگرانی نسبت به خشک شدن تالاب‌های شمال استان از جانب مسئولین باید گفت که این مسئله به هیچ وجه مطلق نبوده و امکان بروز هرگونه فاجعه زیست محیطی همچون دریاچه ارومیه محتمل است که از امروز باید آسیب شناسی‌ها به جد انجام شود.

خطر فرونشست دشت اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل چندین تالاب مهم و حیاتی دارد که تالاب نئور، شورابیل، رودخانه ارس، سد میل مغان، سد گیلارلو و پته‌خور از جمله آنها است و هرساله در فصل مهاجرت شاهد حضور میلیون‌ها پرنده مهاجر در این مناطق در استان هستیم.

وی با اشاره به اهمیت حیاتی آبی مناطق شمالی استان اردبیل گفت: خشکسالی اخیر کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب دلایل کاهش منابع این منطقه به خصوص رود ارس می‌باشد.

اصغر سلیمان زاده با اشاره به کاهش منابع در تمامی حوزه‌ها اظهار داشت: هم اکنون با بحران شدید منابع آبی روبرو هستیم بطوریکه ذخایر آب 5 سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و رقم بسیار تأمل برانگیزی است و کسری 632 میلیون متر مکعبی منابع آب زیرزمینی به دلیل مصرف بالای منابع زیرزمینی می باشد که دشت اردبیل را با خطر فرونشست مواجه ساخته است. 

وی دشت اردبیل را جزء 355 دشت ممنوعه کشور برشمرد و کاهش بارش طی سال‌های اخیر برداشت بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز و برداشت های اضافه از چاه‌ها برای مصارف کشاورزی را از مهم‌ترین عوامل کاهش ذخیره دشت اردبیل دانست.

لزوم توجه به پتانسیل توریستی تالاب‌های استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه تالاب توپراق کندی با مساحت بیش از 10 هزار هکتار جزء مناطق شکار ممنوع و یکی از تالاب‌های مهم استان محسوب می‌شود گفت: در مورد طرح‌های ارائه شده برای پرورش ماهی در تالاب های استان مخالف هستیم که باعث اشتغال زایی و کسب درآمد می‌شود اما اکوسیستم تالاب‌ها و تنوع زیستی را به هم می‌ریزد و غذای پرندگان مهاجر را به خطر می اندازد.

محمد خداپرست با مطرح کردن پتانسیل تالاب های استان اردبیل در جذب توریست در مورد تالاب توپراق کندی اظهار داشت: تغذیه آب تالاب توپراق کندی از چشمه‌های اطراف رود ارس و رودخانه‌های زهکشی شده میباشد و هیچ تهدیدی برای تامین آب این تالاب وجود ندارد لذا مردم باید توجه ویژه‌ای در حفظ و بهداشت این تالاب داشته باشته باشند تا بتوان با معرفی درست، شاهد ایجاد توریسم و اکوتوریسم در این منطقه باشیم.

شناسایی نزدیک به 90 گونه جاندار مهره دار در تالاب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد با اشاره به شناسایی نزدیک به 90 گونه جانور مهره‌دار در تالاب و اراضی پیرامون آن گفت: حیات و زیست این جانداران به طور مستقیم و غیرمستقیم به تالاب وابسته است و  بیانگر ارزش زیستگاه این تالاب می باشد. 

هاشم میرزانژاد تصریح کرد: اگر مداخله انسانی در نظام زیستی و بهداشت تالاب صورت نگیرد تالاب همواره به حیات خود ادامه خواهد داد. 

تدوین برنامه مدون برای بوم‌گردی و جذب توریسم

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، گردشگری را یکی از محورهای توسعه استان اردبیل خواند و گفت:  می‌تواند سهم مطلوبی در رونق اقتصادی استان را به خود اختصاص دهد که باید در راستای رونق این صنعت در استان اقدامات لازم راانجام دهیم.

نادر فلاحی با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی این حوزه تصریح کرد: در راستای توسعه گردشگری نیازمند نگاه علمی هستیم و در این خصوص دانشگاه‌ها می‌توانند بازوی یاریگر میراث فرهنگی استان باشند و با توجه به نقش تاثیرگذار مراکز علمی و دانشگاهی در جامعه تلاش می‌کنیم تا مشارکت این مراکز رادر حوزه توسعه گردشگری استان توسعه و گسترش دهیم.

باتوجه به نظرات متولیان ادارات مربطت نسبت به اهمیت محیط زیست و رابطه مستقیم آن با اکوتوریسم باید برنامه مدونی برای تعیین زمان های بوم گردی تدوین شود که این امر نه تنها باعث مدیریت درست توریسم در استان می شود بلکه مهم ترین پویش در آگاه سازی مردم بومی منطقه نسبت به توجه و صیانت از این ثروت‌ها و نگهداری برای نسل های آینده است و باعث می شود فرهنگ‌سازی درستی به جریان بیوفتد که دیگر نیازی به صرف هزینه های کلان برای نگهداری، حفاظت و البته باتوجه به وضع موجود احیای چنین ظرفیت هایسست که روز به روز با خطر مرگ مواجه هستند.

از طرفی مدیریت بوم‌گردی توسط سازمان محیط زیست باعث از بین رفتن خطرات و آسیب‌های ناشی از بازدیدهای بدموقع و ناصحیح عکاسان، مستندسازان و حتی مردم عادی که علاقه‌مند به طبیعت هستند می‌شود که خروجی بازدیدها طبیعتا به نفع محیط زیست استان و حتی کشور خواهد بود.

گزارش از بهرام آدشیرین پور

انتهای پیام/ش

R41374/P1361/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۲۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی درنشست حل مشکلات و چالش های تالاب انزلی با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی با محوریت تالاب بین المللی انزلی باید دستور کار دائم شورای اداری شهرستان انزلی باشد افزود: اختلافات مالکیت افراد ساکن در حاشیه تالاب انزلی از معضلاتی است که سالیان متمادی مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:مسئولان باید با جرات و شجاعت به این مسئله ورود کرده و راهکارهای لازم را برای حل این مشکل ارائه دهند.
رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی شهرستان انزلی افزود: دفع ناصحیح پسماند اطراف تالاب مشکلات عدیده ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

رئیس شورای قضایی گیلان همچنین به رسوبات تالاب و گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: برای رفع معضلات کنونی تالاب باید راهکارهای مناسب و کارشناسی ارائه شود.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه برای لایروبی تالاب انزلی باید دستورات انقلابی و قاطع هرچه زودتر صادر شود ،افزود: مشکلات شهرستان ساحلی انزلی باید اولویت بندی و از تمام ظرفیت شهرستان برای لایروبی تالاب استفاده شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری