Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) در میزگرد «چرا نباید به اروپا اعتماد کرد؟» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره موضوع میزگرد، گفت: مسئله‌ای که باید بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد این است که جمهوری اسلامی الان در فضای بین‌المللی با خروج از برجام چه هزینه‌هایی را متحمل می‌شود و بعد اینکه با توجه به مواردی که در متن برجام قید کردیم جمهوری اسلامی چه کارهایی می‌تـواند انجام دهد و سوم اینکه از نظر امنیت ملی چه کارهایی را باید انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: آنچه واضح است قطعنامه شورای امنیت به عنوان تضمین اجرایی شدن برجام قرار گرفته ولیکن خیلی از اساتید علوم سیاسی به این مسئله معتقدند که اگر کشوری بخواهد از برجام خارج شود نیازی نیست مدارک و دلایلی ارائه کند که چنین موضوعی حماقت خیلی بالایی است در صورتیکه خروج ایران بدون در نظر گرفتن مناسبات بین‌المللی باعث می‌شود ما هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل شویم.

وی گفت: یک زمان در سال 88 ایران توسط آقای روحانی با این سه کشور اروپایی مذاکراتی را انجام داد و معاهداتی را بستند که ناظر آن سازمان انرژی اتمی گذاشتند. بعد از این توافق بنا بر دلایلی ایران از معاهده خارج می‌شود که این مسئله موجب جدی‌تر شدن مشکلات پرونده هسته‌ای ایران می‌شود و پرونده ایران در سازمان ملل از یک پرونده ساده به یک پرونده امنیتی تبدیل می‌شود.

کوهی‌مقدم اضافه کرد: اکنون ایران از نظر حقوقی مجبور است در برجام بماند، زیرا چنین حالتی در برجام قید نشده که اگر یک طرف خارج شد شما هم می‌توانید از توافق خارج شوید.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: امروز روحانی مجبور است وارد بحث با اروپا شود ولی  اگر ما بخواهیم یک پیشنهاد به آقای روحانی و تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای بدهیم باید بگویئم که واضح است که موضع ایران در این موضوع موضع منفعلانه و موضع پذیرفتن پیش‌شرط‌ها نباید باشد. ما الان نسبت به اتفاقاتی که 1+5 رقم زده شکایت داریم. البته 1+5 اینجا دارد هوشمندانه عمل می‌کند و سه کشور اروپایی دارند خودشان را از آمریکا جدا نشان می‌دهد تا هزینه‌های خروج آمریکا از برجام را متحمل نشوند ولی ما نباید در این بازی قرار بگیریم.

وی گفت: این خوب است که ما به عنوان یک دستاورد به منزوی شدن آمریکا نگاه کنیم ولی ما در کنار آن باید موضع‌گیری آقای مکرون و خانم مرکل را هم ببینیم که معتقدند در عین اینکه برجام باید حفظ شود باید پیش‌شرط‌ها و امتیازات بیشتر هم از ایران گرفته شود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بایستی به اروپا به عنوان جایی نگاه کند که باید هزینه خروج آمریکا از برجام را بپردازد و اینکه باید فراموش نکنیم که ما باید برای ادامه برجام پیش‌شرط قرار بدهیم نه اروپا.

کوهی‌مقدم اظهار داشت: چیزی که دردآور است این است که کشور در دو برهه زمانی توسط یک نفر دارد متحمل چنین هزینه‌ای می‌شود، بارها گفته‌ایم ولی باز هم باید گفت که مشکلی که ما الان در داخل داریم این است که مسئولان دولتی و رسانه‌های حامی دولت به هیچ عنوان شکست را نمی‌پذیرند و  این مسئله را در دو جا به صورت مشهود می‌توان دید که یکی بیانیه‌ای است که دبیرخانه دولت بعد از بیانیه مجلس خبرگان منتشر کرد که بیانیه واقعا عجیبی هم بود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: سطح روابط اروپا با آمریکا چیزی حدود 400 میلیارد دلار است در صورتی که کل معاملات ما با اروپا صد برابر کمتر است و مشخص است که در روابط بین‌الملل مقدمه توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی است و ما اگر بخواهیم در روابط بین‌الملل در بحث سیاسی مذاکراتی داشته باشیم باید مطمئن باشیم منافع‌مان تامین می‌شود که متاسفانه دولتمردان ما این مسئله را نپذیرفتند.

وی افزود: اتفاقی که اکنون باید رخ دهد این است که یکسری جلسات تخصصی با حضور اساتید علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی بین‌الملل  برگزار شود و در این جلسه درباره راه‌های برون رفت از این موضوع صحبت شود و اساتید بنشینند و درباره نقاط مثبت و منفی برجام صحبت کنند و در پایان هم از این جلسه یک سند تهیه شود و این سند منتشر شود. سندی که همه روی نقاط مثبت و منفی آن اشتراک نظر داشته باشند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: جمهوری اسلامی امنیت ملی شورای امنیت ایران سازمان انرژی مشکلات سازمان ملل بازی جمهوری اسلامی ایران دولت مجلس خبرگان دلار اقتصاد آمریکا اروپا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد.

به گزارش میزان، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره سفر مدیرکل آژانس، گفت: گروسی به‌زودی به ایران سفر می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: من همیشه این موضوع را صراحتا بیان کردم که گزارش‌های گروسی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل دو بخش دارد: یک بخش درباره برجام و بخش دیگر درباره پادمان و ان‌پی‌تی؛ روابط ما در بخش پادمان و ان‌پی‌تی برقرار است، دوربین‌های آژانس نصب هستند و آن‌ها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آن‌ها نسبت به عملکرد ما به روز است؛ ضمن اینکه بازرسان آژانس نیز مستقر هستند و رفت‌وآمد دارند.

معاون رئیس‌جمهور درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ بازرس تایید شده آژانس وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در رفت‌وآمد هستند و حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته ایران بازدید می‌کنند؛ بخش اصلی موضوع که ما در بیانیه اسفند سال ۱۴۰۱ با گروسی تفاهم کردیم، این بود که مبنای ما ان‌پی‌تی و پادمان است و هرگونه ناهماهنگی را که برای تداوم دانش آژانس بر فعالیت هسته‌ای خدشه‌دار شود، نمی‌پذیریم؛ ما در این زمینه تعامل داریم.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم به برجام مربوط است، تصریح کرد: در بخش برجامی ما تابع قانون راهبردی هستیم و فعالیت ما در قانون راهبردی هم در چارچوب پادمان است؛ گزارش‌های سه ماه یک‌بار و شش ماه یک‌بار که آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد، درباره انطباق یا عدم انطباق با برجام است؛ ما طبق قانون اقدام راهبردی به لغو تحریم‌ها متعهد هستیم و، چون طرفین غربی برجام به تعهداتشان عمل نکردند، این شرایط به وجود آمده است؛ در صورتی که آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، ما هم به تعهدات برجامی در موضوع بند‌های دارای محدودیت عمل می‌کنیم؛ اکنون هم ما طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و طبق همین مفاد برجام به همین تعهدات خود عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره با اشاره به گفته اخیر گروسی درباره اینکه با وجود غنی سازی در سطح بالا از سوی ایران، این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، گفت: نکته حائز اهمیت درباره اظهارات گروسی این است که وی گفت که ما در ایران حضور داریم و بازرسان ما در ایران فعالیت می‌کنند و تعاملات برقرار است؛ در پی سفر گروسی به ایران تنظیمات را با وی مشخص خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • اسرائیل تایمز: سازمان اطلاعات اسرائیل پس از شکست هفت اکتبر، مجدد متحمل شکست شد
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • گروسی به ایران می آید!
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • نظم جدید در غرب آسیا با نقش‌آفرینی ایران
  • عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳
  • خودرو برقی ایستاد، نفت برگشت!