Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – `محمد عرفان شهزاد` معاون موسسه مطالعات سياسي در پاکستان، گفت: اکثريت مطلق افکار عمومي پاکستان، از واردات گاز ايران پشتيباني مي‌کند.

شهزاد با رد اين نظر که پاکستان براي راه‌اندازي خط لوله گاز ايران فعاليت نمي‌کند، گفت: اسلام‌آباد پيشاپيش احداث خط لوله‌اي که استان سند را به گوادر وصل مي‌کند، آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراين، تنها بخش باقي‌مانده، اتصال خط لوله از مرز ايران به شمال گوادر است.
وي که عصر سه‌شنبه در بنياد مطالعات قفقاز در تهران سخن مي‌گفت، درباره چالش‌هاي پيش‌روي اين پروژه تاکيد کرد: البته فشار آمريکا و موضوع کمبود منابع مالي هم در ميان بوده است. با اين حال، خرد جمعي پاکستان بر اين باور است که اين کشور بدون گاز ايران، امنيت انرژي نخواهد داشت.
وي درباره پروژه انتقال گاز از ترکمنستان، موسوم به تاپي، خاطرنشان شد: تاپي قرباني جنگ در افغانستان شده است و احتمالا زمان تعيين‌شده براي بهره‌برداري از آن (2020)، دست‌نيافتني خواهد بود. بنابراين، پاکستان به خط لوله گاز ايران بسيار بيشتر از تاپي نياز دارد.
اين پژوهشگر پاکستاني پيش‌بيني کرد که خط لوله گاز ايران به پاکستان در دو تا سه سال آينده تکميل شود.
** تغيير سياست پاکستان در قبال افغانستان
`محمد عرفان شهزاد` با اشاره به اينکه نخبگان و سياست‌مداران پاکستاني پذيرفته‌اند که سياست اسلام‌آباد در افغانستان پايدار نبوده است، اظهار کرد: ما زماني از مجاهدين عليه اتحاد شوروي حمايت کرديم، سپس در کنار طالبان و در مقابل بخشي از مجاهدين ايستاديم و بالاخره در جريان `به اصطلاح جنگ عليه تروريسم` که آمريکا بعد از حوادث 11 سپتامبر آغاز کرد، مقابل طالبان بوديم.
با اين همه، به گفته `شهزاد`، ديدگاه افکار عمومي پاکستان، امروز اين است که اسلام‌آباد نبايد سياست‌هايش را بر افغانستان تحميل کند و بايد اجازه بدهد افغان‌ها خودشان تصميم‌گيري کنند.
شهزاد افزود: بر اين اساس، طي پنج تا هفت سال اخير، شاهد تغيير چشمگيري در سياست پاکستان بوده‌ايم و اسلام‌آباد اکنون به طور کامل از يک فرآيند صلح مبتني بر حاکميت و مديريت افغان‌ها پشتيباني مي‌کند.
وي با تاکيد بر اينکه پاکستان بارها گفته است که اجازه نخواهد داد از خاک اين کشور عليه افغانستان استفاده شود، يادآور شد: از سال 2003، بزرگترين عمليات‌ها براي مبارزه با شبه‌نظاميان در مناطق قبيله‌نشين پاکستان انجام شده است و به عنوان ناظري که همکار دولت نيست، مي‌توانم بگويم که پاکستان پيشاپيش 90 درصد از شبه‌نظاميان و تروريست‌هاي مستقر در خاک خود را نابود کرده است.
اين پژوهشگر پاکستاني درباره نقش اسلام‌آباد در روابط امروز طالبان و پاکستان گفت: پاکستان در جايگاهي نيست که به اين دوطرف بگويد وارد مذاکره شوند، اما بسيار علاقه مند است که کابل و طالبان گفت‌وگو کنند و اگر آنها بخواهند چنين کاري کنند، اسلام‌آباد براي تسهيل کارها، تمايل فراوان دارد.
** نقش هند در روابط پاکستان و افغانستان
محمد عرفان شهزاد با اشاره به اتهام‌هايي که از سوي افغانستان پيرامون دخالت‌هاي پاکستان در آن کشور مطرح مي‌شود، تصريح کرد: اين موضوع اهميت دارد که بدانيم سخنان دولت افغانستان، نمايانگر ديدگاه‌هاي چند درصد از افکار عمومي آن کشور است. همچنين بايد به روابط خاص دولت افغانستان با هند و تاثير اين روابط در ايراد اتهام به پاکستان توجه کنيم.
وي اتهام‌ها عليه اسلام‌آباد را جنگ رواني براي ايجاد تنش‌هاي بلندمدت در روابط پاکستان و افغانستان دانست و ياد آورشد: اسلام‌آباد پيشنهاد کرد که موانع مرزي ميان دو کشور ايجاد شود، اما دولت افغانستان با اشاره به اختلاف مرزي `ديورند` با آن مخالفت کرد. پاکستان در اين زمينه پيشنهاد کرد که موانع مرزي را چندين کيلومتر درون خاک خود ايجاد کند، اما افغان‌ها به اين هم اعتراض دارند.
معاون موسسه مطالعات سياسي در پاکستان، با اشاره به يک ميليون و هفتصد هزار مهاجر ثبت شده افغان در پاکستان، افزود: شمار کل مهاجران قانوني و غيرقانوني شايد به سه ميليون نفر برسد. يک راه براي جلوگيري از اينکه برخي گروه‌هاي معارض افغان از خاک پاکستان استفاده نکنند، اين است که پناهندگان به کشور خود بازگردند. اما کابل با اين کار مخالف است و مي‌گويد براي بازگشت آنان آمادگي ندارد.
شهزاد با تاييد اين سخن که پاکستان براي دسترسي به آسياي ميانه به افغانستان نياز دارد، خاطرنشان شد: مشکل اينجاست که افغان‌ها مي‌گويند به شرطي اين دسترسي را براي اسلام آباد فراهم مي‌کنند که اين کشور اجازه دهد هند نيز از خاک پاکستان به آسياي ميانه دسترسي داشته باشد. ما بارها به برادران افغان خود گفته‌ايم که روابط هند و پاکستان را با روابط افغانستان و آسياي ميانه همانند ندانند.
** پاکستان هوادار نقش‌آفريني چين است
محمد عرفان شهزاد با اشاره به اينکه چيني‌ها تا سال 2014 حضوري جدي در افغانستان نداشتند، افزود: اسلام آباد همواره از پکن خواسته است که نقشي موثرتر و فعالانه‌تر در افغانستان بازي کند.
وي اظهار کرد: چيني‌ها از سال 2014 نه‌تنها در افغانستان سرمايه‌گذاري کردند، بلکه از کابل خواستند که به دالان اقتصادي پاکستان و چين بپيوندد. البته رئيس‌جمهوري افغانستان در سال 2015 و در بيانيه‌اي نامتعارف، گفت به شرطي به اين دالان اقتصادي مي‌پيوندد که پاکستان اجازه دسترسي هند به افغانستان را از خاک خود بدهد.
اين پژوهشگر پاکستاني با اشاره به ارتباطات سه‌جانبه اسلام‌آباد – پکن – کابل در سطح وزيران، خاطرنشان شد: با ابتکار اسلام‌آباد، روابط چهارجانبه‌اي نيز ميان پاکستان، چين، افغانستان و تاجيکستان براي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در مرزهاي مشترک شکل گرفته است.
** واردات برق از تاجيکستان براي پاکستان سودمند نيست
معاون موسسه مطالعات سياسي در پاکستان، ضمن تشريح تاريخچه‌اي از روابط پاکستان و آسياي ميانه اظهار کرد: شخصا مخالف پيوستن پاکستان به پروژه موسوم به `کاسا-1000` هستم که قرار است برق مازاد تاجيکستان و قرقيزستان را به افغانستان و پاکستان وارد کند.
وي درباره دليل مخالفت خود گفت: با توجه به اينکه توان توليد برق آبي در پاکستان، 50 هزار مگاوات برآورد شده است، اين بحث جدي وجود دارد که چرا بايد به جاي استفاده از منابع داخلي، به واردات، آن هم از تاجيکستان روي بياوريم که پاي اختلاف دوشنبه و تاشکند بر سر منابع آب را نيز به ميان مي‌آورد. ما خود، اختلاف بر سر منابع آب را تجربه کرده‌ايم؛ چنانکه در قياس با هند، کشور پايين‌دست آب به حساب مي‌آييم و همواره از دهلي خواسته‌ايم که منابع آب را منصفانه با پاکستان تقسيم کند.
وي همچنين با اشاره به اينکه منسوجات مهمترين محصول صادراتي پاکستان است، ياد آورشد: به جز ازبکستان و قزاقستان، سه کشور ديگر آسياي ميانه بازارهاي بزرگي نيستند و نمي‌توانند کالاي چشمگيري از پاکستان خريداري کنند.
** پاکستان بايد با ارمنستان ارتباط برقرار کند
`محمد عرفان شهزاد` با اشاره به اينکه پاکستان روابط سياسي با ارمنستان ندارد و بر سر مسئله `ناگورنو قره‌باغ` همه‌جانبه از جمهوري آذربايجان پشتيباني کرده است، تصريح کرد: نداشتن رابطه با ارمنستان از نظر من درست نيست و اسلام‌آباد بهاي اين قطع رابطه را نيز پرداخته است. چنانکه ارمنستان به‌تازگي، درخواست پاکستان براي عضويت در مجمع پارلماني `پيمان امنيت دست‌جمعي` را وتو کرد.
وي با اشاره به اينکه ارزش بازرگاني ميان باکو و اسلام‌آباد بسيار کم و حدود 16 يا 17 ميليون دلار است، اظهار کرد: جمهوري آذربايجان نشانه‌هايي از علاقه مندي براي خريد جنگنده‌هاي JF-17 که به طور مشترک توسط پاکستان و چين توليد مي‌شود، تمايل نشان داده است. اما باکو در اين مورد، به اصطلاح `يک قدم پيش و دو قدم پس مي‌گذارد` و مصمم نيست. شايد انگيزه باکو از بازي با کارت خريد جنگنده اين باشد که پاکستان را از ارمنستان دور نگاه دارد.
ميزگرد `سياست پاکستان در قبال آسياي مرکزي و قفقاز` عصر سه‌شنبه با مشارکت دانشگاه علامه طباطبايي و پارک علم و فن‌آوري دانشگاه تهران و با حضور جمعي از پژوهشگران در بنياد مطالعات قفقاز برگزار شد.
در اين ميزگرد، `جعفر حق‌پناه` استاد مدعو مطالعات منطقه‌اي دانشگاه تهران، با طرح پرسش‌هايي، آغازگر بحث بود و در پايان نيز به سوالات حاضران درباره مسائل مربوط به موضوع ميزگرد پاسخ گفت.
9163 **شبس*1488 **
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۴۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان

محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه این کشور طی تماس تلفنی با دیوید کامرون همتای انگلیسی خود، آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزیر امور خارجه پاکستان خواستار نهایی شدن برنامه توسعه مشارکت راهبردی با انگلستان برای گشایش فصل جدیدی در روابط دوجانبه شد.

وزیران خارجه پاکستان و انگلیس همچنین درباره مسائل مهم منطقه‌ای از جمله افغانستان و اوضاع غزه گفت‌وگو کردند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین با گذشت ۱۷۱ روز از حملات مستمر ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه تاکنون آمار شهدای فلسطینی به ۳۲ هزار و ۳۳۳ نفر افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پاکستان: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • پاکستان: موضع روشنی در قبال طرح انتقال گاز از ایران داریم
  • سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • پاکستان بار دیگر افغانستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است
  • نشست دوجانبه مقامات طالبان و پاکستان
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان
  • وزیر نفت پاکستان : قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم
  • اسلام‌آباد: قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم