Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، محققان علوم پزشکی در دانشگاه سوانزا SWANSEA در انگلیس اعلام کردند با استفاده از نانو ذرات موجود در برگ گیاه چای می‌توان سلول‌های سرطان ریه را از بین برد.
محققان این دانشگاه همراه با گروهی از محققان هندی دریافتند نانوذرات گرفته شده از برگ گیاه چای قادر است از رشد و نمو سلول‌های سرطان ریه جلوگیری کند و بیش از هشتاد درصد آن‌ها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه هنگام آزمایش روش جدید تولید نوعی نانوذره به نام ذرات کوانتوم به چنین نتیجه‌ای رسیدند.
این نانوذرات بسیار ریزند و کمتر از ده نانومتر قطر دارند؛ برای مقایسه بهتر می‌توان گفت که قطر یک تار موی انسان حدود چهل هزار نانومتر است. نانوذارت کوانتوم را می‌توان با فرمول‌های شیمیایی ساخت، ولی این روش، پیچیده و بسیار گران است و عوارض جانبی سمی دارد. به همین علت، محققان دانشگاه سوانزی تلاش کردند نانوذره کوانتوم را از برگ گیاه چای استخراج کنند. برگ گیاه چای مقادیر بسیار زیادی از این ترکیب دارد که شامل پولی فنول ها، آمینو اسیدها، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان هاست.
محققان انگلیسی عصاره برگ گیاه چای را با سولفات کادمیوم CdSO۴ و سولفید سدیم Na۲S ترکیب کردند و محلول را در حالت آزاد قرار دادند تا ته نشین شود و در این حالت ذرات کوانتوم تشکیل شد. سپس از آن‌ها برای مقابله با سلول‌های سرطان ریه استفاده کردند. ­دانشمندان می‌گویند در مقایسه با روش‌های شیمیایی، برگ گیاه چای ساده تر، ارزان‌تر و دارای مقادیر بسیار اندکی مواد سمی در تولید ذرات کوانتوم است. محققان امیدوارند با استفاده از ذرات کوانتوم، بتوان روش موثری برای درمان سرطان ریه ابداع کرد.
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، سلول‌های سرطانی از سازوکار‌های عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است، ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا عوامل بیرونی هم‌چون ویروس و مواد سرطان زا موثر باشد. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، تعادل وجود دارد.
سرطان شامل همه انواع تومور‌های بدخیم می‌شود که در پزشکی آن‌ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند. احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد، ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث ۱۳ ٪ مرگ‌ها است بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا سالانه هفت میلیون و ششصد هزار نفر بر اثر سرطان مرده‌اند.
سرطان، ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند. سرنوشت سلول‌ها کاملاً کنترل شده‌است و براساس نیاز‌های بدن می‌باشد. در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است، اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی به تعادل می‌رسد. سرنوشت سلول در هر زمان، به طور کاملاً دقیق، بوسیله فاکتور‌های رشد، پیام‌های محیطی و برخی پروتئین‌ها و پیام رسان‌های سلولی، کنترل می‌شود. جهش‌هایی که منجر به تغییر هر یک از فاکتور‌های موثر در سرنوشت سلول، می‌شود باعث به هم خوردن نظم دقیق موجود در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول‌ها شده و ممکن است منجر به بروز سرطان شود.
سلول‌های سرطانی کنترل خود را بر چرخه سلولی از دست داده و به طور مداوم و بدون توجه به پیام‌های سلولی و فاکتور‌های رشد، به تکثیر ادامه می‌دهند. در سلول‌های سرطانی بیان پروتئین‌های سلولی تغییر کرده و برخی از آن‌ها که نباید بیان شوند بیان شده و یا بیان برخی دیگر از ژن‌ها متوقف می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: نانو ذرات برگ چاي نابودي سلول سرطان ريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت دفتر انتشارات علمی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی، کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی به چاپ رسید.

مؤلف کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و از اعضای هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری به خبرنگار آنا گفت: سلول‌ها واقعیتی حیرت‌انگیز و شگفت‌آور، در خلقت موجودات و نشانی کم‌نظیر از عظمت خالق بی‌همتاست و شناخت هرچه بهتر آنها، وظیفه پژوهشگرانی است که در این مقوله قدم گذاشته‌اند.

سیده مهدخت مداح افزود: این کتاب، با توجه به پیشرفت این علم و نیز متناسب با تغییرات سرفصل درس گردآوری شده است.

وی متذکر شد: ۳۰ آزمون این کتاب، با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که اینجانب در طول سال‌ها تدریس این درس در آزمایشگاه به دست آورده‌ام و مطالبی که در اثر مطالعه منابع خارجی و داخلی جمع‌آوری کردم، سرفصل درس آزمایشگاه زیست سلولی و مولکولی، در گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی و نیز آزمایشگاه زیست سلولی در رشته زیست‌فناوری در ۶ فصل نوشته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟