Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@05:33:48 GMT

15 هزار تن محصول کشاورزی در قم خسارت دید

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۵۴۳۲

15 هزار تن محصول کشاورزی در قم خسارت دید

قم - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون به دلیل تغییرات شدید دمای هوا و سرمازدگی، 15 هزار تن از محصولات کشاورزی استان، دچار خسارت شد.

مسلم ابراهیمی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در این مدت 6 هزار و 890 هکتار از سطح زمین های کشاورزی قم در پی سرمای دیرهنگام، خسارت دید و هزینه های بهره برداران برای تولید محصول، بی نتیجه ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سال گذشته دمای هوای زمستان نسبت به سالهای قبل گرمتر بود و به همین دلیل زمان رویش درختان و گیاهان زودتر آغاز شد، اما در سال جاری، فصل بهار با سرمای دیر رس همراه بود و بسیاری از محصولات باغی استان را به خصوص در مناطق کوهستانی با خسارت مواجه کرد.
وی ادامه داد: بر اثر این سرمازدگی بیش از 865 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی قم وارد آمد که رقم قابل توجهی است و باید برای جبران آن از تمام ظرفیت های موجود از جمله حمایت های دولتی، استفاده کرد.
ابراهیمی گفت: بیشتر زمین های کشاورزی در مناطق کوهستانی استان، بیمه نیستند و به همین دلیل جبران خسارت های وارد شده به باغات در این بخش کار دشواری است.
وی بیان کرد: باغات گردو، گیلاس، قیسی و انگور بیشترین حجم خسارت سرمای دیرهنگام بهار امسال را به خود دیدند و بسیاری از آن ها دیگر توانایی تولید محصول را ندارند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی قم در سال های اخیر و کمبود منابع آبی، بهترین راه برای ادامه حیات کشاورزی استان، اجرای سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهانی است که می توانند در شرایط متفاوت آب و هوایی مقاومت کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی که استرس های محیطی را تحمل می کنند و برای رشد به آب کمی احتیاج دارند از جمله اقدام هایی است که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی استان، قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین توسعه کشت گلخانه ای که می توان در آن شرایط متفاوت آب و هوایی را کنترل کرد از جمله راهکارهای عملی برای پایداری کشاورزی در استان قم است.
وی ادامه داد: هرگونه اقدامی برای کاهش خسارتهای محیطی به بخش کشاورزی باید قبل از وقوع حادثه انجام شود، درغیر این صورت، به دلیل وسعت وسیع زمین های کشاورزی و باغات، جلوگیری از خسارت ها در زمان وقوع رخداد، بسیار دشوار و غیر ممکن است.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد محصولات كشاورزي جهاد كشاورزي استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت: برداشت محصول سیب زمینی ۵۰ هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شده است.

مجید فیاضی در گفت وگو با ایسنا، افزود: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر ۴۰تن است که پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت بیش از ۲ هزار تن محصول برداشت شود.

وی گفت: سانته و آریندا ارقام سیب زمینی کشت شده در اراضی کشاورزی شهرستان ایرانشهر است.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: کاشت سیب زمینی در ایرانشهر در دیماه آغاز و کار برداشت این محصول نیز اردیبهشت انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند