موج ریاکاری، عصبانیت و فقر در نمایش/درگیری با مسائل اقتصادی باعث شده همه اصول را فراموش کنیم
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۶۴۱۸
به گزارش خبرنگار ایلنا، در خلاصه داستان «زهرماری» آمده است: «زهرمارىها رو چى کار کنیم؟ بخوریم؟ بریزیم دور؟» نمایش داستان یک خواهر و سه برادرش است که پس از درگذشت مادرشان به زیرزمین میآیند و متوجه میشوند همه دبههای سرکهای که مادر درست کرده تبدیل به شراب شده و همین مساله و واکنش مختلف فرزندان باعث به وجود آمدن مسائل مختلفی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی احمدی با اشاره به طرح معضلات خانواده ایرانی در نمایش «زهرماری» و اینکه سراغ روابط بین خواهرها و برادرها رفته است، گفت: چنین مسالهای در درجه اول برایم اولویت نبود. این مسالهای است که در سطح ماجراست و در ظاهر دیده میشود. نمایش یک حرف کلیتر دارد و آن جامعهای است که در آن زندگی میکنیم و همهمان درگیر چنین مسائلی هستیم چه کوچک و چه بزرگ. حالا وسعت و مقیاساش فرق میکند.
کارگردان نمایش «زهرماری» ادامه داد: «زهرماری» مقیاس کوچک شده جامعهمان است که وقتی از یک در فقر وارد میشود از در دیگر دین و ایمان بیرون میرود. میشود چیزی که الان در جامعه و کشورمان با آن درگیریم. همهمان متاسفانه درگیر مسائل اقتصادی هستیم و خیلی از اصولی که تا چند سال پیش در زندگیمان جریان داشته را فراموش کردهایم و این اصلا ربطی به سن و سال و نسل ندارد همه درگیریم. نمونه بارزش این است که از یک بچه 10 ساله همه درگیر این هستند که فیلترشکن پیدا کنند تا بزرگسال. این نمایش هم نمونه کوچکی است که همه مسائل اجتماعی و جامعه ما را دربرمیگیرد. وقتی با آقای بهاروند و سلگی (نویسندگان نمایشنامه) مینشستیم و صحبت میکردیم؛ فقر در زهرماری دغدغه ذهنی مشترکمان بود و آن را در نمایش جریان دادیم.
احمدی با اشاره به مسائلی مانند روآوردن به ریاکاری و تظاهر در این نمایش گفت: بحث ریاکاری و موج عصبانیتی که در نمایش زهرماری وجود دارد و به صورت طنز در نمایش گفته میشود مسالهای است که همه ما درگیرش هستیم و این ریاکاری را حتی در روابطمان هم میبینیم. درواقع منفعتطلبی یک اتفاق همگانی در جامعهمان شده. مختص به هیچ شغل، موقعیت و شخصیتی هم نیست تقریبا همه جامعهمان منفعتطلب شدهاند. بحث کلیتر و عرفیتر منفعتطلبی هم میشود ریاکاری. که خیلیها برای رسیدن به مقاصدشان خیلی این روشها را پیش میگیرند.
او همچنین با اشاره به پایان تلخ این خانواده در زهرماری گفت: چیزی که از فاکتورهای اولیه در جامعه امروزی میبیند به همین سمت میرود. راه امیدوارکنندهای وجود ندارد که بخواهیم بگوییم خیلی از اتفاقاتی که در جریان است امیدوارمان میکند؛ نه. در دوستان، اطرافیان و خانوادهمان هم میتوانیم این برداشت را داشته باشیم که کسی به اتفاق مثبتی امیدوار نیست. متاسفانه همهمان ترسی در وجودمان نسبت به آینده هست که امیدوارم زود حل شود اما نمیدانم که این اتفاق میافتد یا نه.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه به وجود آمدن دو قطبی بین هر کدام از این افراد خانواده که هریک میتوانند بهنوعی نمایندهای از اقشار مختلف جامعه باشند تضادهایی را میسازد که در نهایت باعث تنشها و پایانبندی تلخ قصه میشود، گفت: همه تضادها از همین دوقطبیها به وجود میآید. در جامعه هم همه مسائل دوقطبی است؛ مثلا در سیاست اصلاحطلب و اصولگرا داریم یا در مسائل کوچکتر هم همین دوقطبیهاست که باعث میشود خیلی از مسائل و اتفاقات پیش برود. حالا چه مثبت چه منفی؛ من اصلا نمیخواهم مرزبندی کنم که این خوب است یا بد.
احمدی خاطرنشان کرد: اگر این دوقطبی در خانواده زهرماری جریان پیدا میکند کلیتر است و در همه وجوه زندگی و حتی در وجود خودمان هم خیلی جاها به دوجهت برمیخوریم که چه راهی را برویم و چه راهی را نه. الان هم در خانواده زهرماری این اتفاق میافتد که چه راهی درست است و چه راهی را باید در این موقعیتی که در آن گیر افتادهاند بروند. و در نتیجه دو دسته میشوند؛ یک دسته فکر میکنند باید این شرابها را بفروشند و دستهای دیگر فکر میکنند باید از این قضیه جلوگیری شود.
او همچنین با اشاره به انتخاب زبان طنز برای روایت این داستان گفت: سلیقه شخصی من در تئاتر طنز است و شش کار قبلیام هم طنز بوده و مایلم با این زبان در اکثر مواقع صحبت کنم. و وقتی هم با آقایان بهاروند و سلگی به این ایده رسیدیم تصمیم گرفتیم همین زبان را پیش ببریم. در متن، بستر این طنز و کمدی وجود داشت و در طول تمرینها و اجرا و اتفاقات به بیشتر شدنش کمک کرد.
احمدی در پایان با اشاره به انتخاب بازیگران، گفت: اولین معیار انتخاب بازیگران توانایی هر کدام از آنها بود و طبیعتا این توانایی را در آنها دیدم به خصوص خانم هستی مهدوی. دومین مورد این بود که با توجه به شخصیتهایی که در متن داشتیم سعی کردم نزدیکترین آدمها را برایشان انتخاب کنم و خوشبختانه از ماحصل کار هم راضی هستم.
تینو صالحى، هستى مهدوى، على شادمان، نادر فلاح و خسرو احمدى (به ترتیب ورود) بازیگران نمایش زهرماری هستند که براساس متنی از رضا بهاروند و احمد سلگى و کارگردانی علی احمدی تا ۸ خرداد در تماشاخانه پالیز اجرا میشود.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: علی احمدی هستی مهدوی نمایش زهرماری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهمترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: شهید مطهری به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونهای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالم گیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبههای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.
یامین پور افزود: اگر شهید مطهری به شهادت نمیرسید تمرکز فکریاش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم میآمد، چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش وی در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.
وی گفت: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطهای از اسلام اتکا میکند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است.
وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر وی اشاره میکند جامعه مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که میتوانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.
دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد، اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کارهای شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل طرح شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد شهید مطهری با تأکید میگوید آرای شهید مطهری را بخوانید.
در این همایش حجتالاسلام رکوفیان هم گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب و اعمال غربی است، اما در مقابل برگرفته از بهترین هاست و می تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.
وی با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او میآید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزشها و باورها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده است تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل میگیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل میشود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.
رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام می کنند و به ترویج آن میپردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین میبرند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است.