Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:55:56 GMT

مقررات جدید ارزی برای واردات موقت کالا

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۸۶۸۰

مقررات جدید ارزی برای واردات موقت کالا

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران دستورالعمل جدید ارزی مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جدید دولت در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

در بخشنامه گمرک ایران پیرامون عدم نیاز به اخذ ثبت سفارش برای ترخیص کالا تحت رویه ورود موقت برای پردازش اعلام کرد: ترخیص کالا در صورتی که نیاز به تامین ارز نداشته باشند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نمی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دستورالعمل خطاب به تمامی گمرکات اجرایی کشور آمده است: با عنایت به اعلام قبلی سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۹۲ مبنی بر عدم نیاز به ثبت سفارش برای ترخیص کالا تحت رویه ورود موقت برای پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی، اعلام می دارد: مطابق بند ۳ صورتجلسه موصوف، کالاهایی که به صورت ورود موقت به کشور وارد می شوند در صورتی که نیاز به تامین ارز نداشته باشند،‌ با توجه به اینکه واردات قطعی تلقی نمی شود، مشمول ضوابط ثبت سفارش نیستند.

همچنین بررسی مصوبات کارگروه ماده ۱۴ مصوبه ساماندهی و مدیریت بازار ارز نشان می دهد که مقرر شد به منظور تامین ارز آن بخش از واردکنندگانی که کالای خود را به صورت اعتباری خریداری و از گمرک ترخیص کرده اند و در عین حال در زمان تعیین منشاء ارز، گزینه خرید نسیه را انتخاب نکرده اند، وزارت صمت کارگروهی را جهت ارزیابی و سنجش موارد مذکور تشکیل و نتیجه را به کارگروه به منظور اخذ تصمیم گزارش نماید.

تبصره ۱: رویه لازم برای تامین ارز واردکنندگانی که در زمان تعیین منشاء ارز گزینه خرید نسیه را انتخاب کردند، توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

تبصره ۲: موارد مورد بررسی در کارگروه مذکور شامل ثبت سفارش های مرتبط با وزارت بهداشت نیست و با این دسته از ثبت سفارش ها مطابق توافق به عمل آمده با وزارت بهداشت برخورد خواهد شد.

صادرکنندگانی که متعهد به فروش ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما نیستند، می توانند نسبت به واگذاری حق امتیاز پروانه صادراتی خود به واردکنندگان غیر برای واردات کالاهای مشخصی که توسط وزارت صمت تعیین می شود، اقدام نمایند. تعهدات ارزی آن صادرکنندگان با واگذاری حق امتیاز مذکور با درج در سامانه جامع تجارت و ثبت در دفاتر قانونی قابل تسویه است و واردکنندگان مذکور متعهد به ارایه پروانه ترخیص کالاهای وارداتی هستند. دستورالعمل اجرایی این بند به همراه جزییات توسط وزارت صمت و در صورت لزوم با همکاری بانک مرکزی آماده و ابلاغ می شود.

کالاهایی که به صورت ورود موقت به کشور وارد می شوند، در صورتی که نیاز به تامین ارز نداشته باشند، با توجه به اینکه واردات قطعی تلقی نمی شوند، مشمول ثبت سفارش نیستند.

کد خبر 4304102 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: بخشنامه ارزی گمرک یکسان سازی نرخ ارز بانک مرکزی ایران قیمت نفت برجام وزارت صنعت معدن و تجارت خروج آمریکا از برجام وزارت جهاد کشاورزی تحریم اقتصادی ایران صادرات نفت گمرک وزارت راه و شهرسازی بورس اتحادیه اروپا قیمت دلار تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۸۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

امتداد - لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور مصوبه هییت وزیران درباره اختصاص ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان به کالا‌های اساسی در سال جدید را به وزارتخانه‌های مربوطه و دستگاه‌های اجرای ابلاغ کرد.

بر اساس این لیست انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولد‌های دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکمان ارز ترجیحی به واردات آن‌ها اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین گزارش در میان این کالا‌ها تنها برنج است که بر اساس مصوبه هییت وزیران ارز ترجیحی برای واردات آن در سال جاری اختصاص نیافته است.

بر اساس پیگیری‌ها از انجمن‌های مرتبط با واردات برنج، این امکان وجود دارد که برنج هم به این لیست برگردد.

 

 

منبع: تسنیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟