Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: 3 جغد ماهی خوار کمیاب توسط محیط بان منطقه خائیز این استان رویت و از آن تصویر برداری شد.

محسن جعفری نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جغد نادرترین نوع در گونه خود به شمار می رود و زیستگاه این پرنده نیز شرق ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جغد ماهی خوار از گونه جغدان معمولی و شبیه شاه بوف، شب گرد و در روز استراحت مطلق است به همین سبب تصویر برداری از آن بسیار سخت است.
جعفری نژاد بیان کرد: جغد ماهی خوار با پرواز شبانه و در ارتفاع کوتاه بیشتر از ماهی ها تغذیه می کند.
وی تصریح کرد: این جغد درسال گذشته برای اولین بار در رودخانه سد مارون تنگ تکاب منطقه حفاظت شده خائیز که 17 هزار و 508 هکتار مساحت دارد، توسط هدایت الله دیدبان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز رویت و از آن تصویر برداری شده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این محیط بان امسال نیز موفق می شود که از این جغد به همراه جوجه و جفت دیگرش تصویر برداری کند.
جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و از ماهی تغذیه می‌کند و گونه ‌ای نادر و بسیار کمیاب است.
در ایران 13 گونه جغد وجود دارد و جغد ماهیخوار از نادرترین آن هاست.
زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و این برای دومین سال متوالی است که در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا در این منطقه است.
این پرنده در نزدیکی سواحل دریا، جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگ ها سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد.
خاییز؛ یکی از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحت 33 هزار و 385 هکتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
9868/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد

پارک ملی صیدوا در منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر استان سمنان قرار دارد و پاسگاه محیط‌بانی در این منطقه با ۳۰ میلیارد ریال تامین اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور در دور نخست سفر به استان ساخته شد.

پاسگاه محیط‌بانی در پارک ملی صیدوای مهدیشهر با کاربری حفاظتی در زیربنای ۱۲۰ متر مربع ساخته شده است.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.

پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار و پارک توران یا خارتوران در شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا به ترتیب در غرب و شرق استان سمنان است و هم چنین استان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • دوقلوزایی حیات وحش خاییز کهگیلویه
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم