Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@08:26:10 GMT

طعم تلخ بیماری ارمغان استفاده از ظروف یکبار مصرف

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۹۴۶۱

طعم تلخ بیماری ارمغان استفاده از ظروف یکبار مصرف

با مدرنیته شدن زندگی ها ظروف یکبار مصرف به عنوان مهمانان ناخوانده وارد محافل و مجالس خانواده ها شده و تهدیداتی را نیز برای سلامتی انسان ها و محیط زیست به وجود آورده است.
امروزه یکی ازدلایل عمده و شایع سرطان در بین جوامع بشری استفاده از مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف درامورات جاری انسان است.
ظروفی که دربسیاری از منازل و مجالس به شکل سفره، لیوان و کاسه ورود پیدا کرده و پس از استفاده نیزبه عنوان زباله ای که پس از یک قرن در محیط زیست تجزیه شده دور انداخته می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حال حاضر ظروف یکبارمصرف حدود نیمی از زباله های تولیدی مردم در سایر نقاط کشور را تشکیل می دهند.
این روزها نیز با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری ازمواد غذایی گرم مانند انواع آش، حلیم، شله زرد و آش های محلی در ظروف یکبار مصرف که دنیایی از بیماری را به دنبال دارند عرضه می شوند.
ریختن غذاها و نوشیدنی های داغ در ظروف یکبار مصرف تهدیدی جدی برای سلامتی است که البته با توجه به حجم انبوه استفاده از این نوع ظروف به نظر می رسد چندان توجهی به این موضوع نمی شود.
در این روزها برای پخش نذرات هم از ظروف یکبار مصرفی استفاده می شود که دانسته یا ندانسته از ضررها و خطرات آن چشم پوشی می کنیم درحالی که در زمان های گذشته نذورات و افطاری ها در ظرف های چینی گل قرمز پخش می شد.
زندگی بدون پلاستیک به طور قطع سالم تر است اما کمی که اطراف را نگاه می کنیم می بینیم درمحاصره انواع مختلفی از پلاستیک ها قرار داریم که تنها چوب حراج به سلامتی انسان ها می زنند.
رئیس محیط زیست بروجرد با اشاره به خطرات رها سازی ظروف یکبار مصرف در طبیعت افزود: پایین بودن قیمت این ظروف سبب شده تا مردم در بسیاری از امورات جاری خود از آنها استفاده کنند در حالی که سلامتی انسان و محیط زیست را تهدید می کند.
مصطفی مصطفی وند گفت: با وجود این که امروزه حجم زیادی از زباله ها ظروف یکبار مصرف هستند، این ظروف صدها سال زمان نیاز دارند تا تجزیه شوند و این مهم تهدیدی جدی برای محیط زیست است.
وی اظهارداشت: گاهی ظروف یکبار مصرف با موادی نامرغوب تهیه می شود که خطرات بیشتری را به دنبال دارد که باید این مهم مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.
مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت ودرمان بروجرد بیان کرد: وقتی مواد غذایی و نوشیدنی داغ در ظروف یکبار مصرف ریخته می شود بسیاری از مواد شیمیایی پلاستیک را جذب می کند.
محمود رازانی اضافه کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف به خصوص برای استفاده از غذاهای داغ سرطانزایی را به دنبال دارد و نیاز است در صورت خرید این مواد غذایی از بیرون حتما از ظروف منزل استفاده کنیم.
وی گفت: استفاده مجدد و همچنین انجماد آب در بطری ها و ظروف پلاستیکی ورود مواد شیمیایی به مواد غذایی بسیار خطرناک است.
مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد ادامه داد: شهروندان سعی کنند استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف را کاهش دهند تا بیش از این سلامتی افراد قربانی این مواد پلاستیکی نشود.
7190/7273
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 زباله شبکه بهداشت و درمان طبیعت ظروف پلاستیکی محیط زیست موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۹۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!

ایتنا - محققان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری آلزایمر را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و به نتایج قابل توجهی برسند.
این تحقیق جدید می‌تواند گامی مهم در شناخت بهتر این بیماری شایع و یافتن راه‌های درمانی جدید برای آن باشد.

دکتر فیشیونگ چنگ، از محققان مرکز ژنوم کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: بیماری آلزایمر یک چالش بزرگ در پزشکی است، زیرا درمان موثری برای آن وجود ندارد. با این حال، محور ارتباطی مغز و روده پتانسیل بالایی برای درمان اختلالات مغزی از خود نشان داده است.

در این تحقیق که در مجله سل ریپورتز منتشر شده، محققان ابتدا ویژگی‌های بیش از یک میلیون جفت بالقوه متابولیت و گیرنده را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کردند تا ببینند کدام یک از آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

دکتر چنگ توضیح می‌دهد: متابولیت‌های روده کلید بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک بدن هستند. اما مشکل این است که ما ده‌ها هزار گیرنده و هزاران متابولیت در بدن داریم. تشخیص اینکه کدام متابولیت به کدام گیرنده متصل می‌شود، بسیار دشوار است. از این رو، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی این اتصالات استفاده کردیم.

پس از شناسایی متابولیت‌های متصل به گیرنده‌های خاص، محققان توانستند مسیرهای بیولوژیکی را که این متابولیت‌ها می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند و همچنین اهداف برخی گیرنده‌ها را شناسایی کنند.

یکی از یافته‌های جالب این بود که دو متابولیت به نام‌های آگماتین و فنیل‌آمین که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند، می‌توانند سطوح پروتئین تاو را که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در نورون‌ها کاهش دهند.

دکتر استیو گاندرون، متخصص ایمونولوژی در توضیح این یافته می‌گوید: روده مانند یک بازار شلوغ است که در آن انواع مواد شیمیایی مبادله می‌شوند. این مواد می‌توانند از جریان خون استفاده و به مغز راه پیدا کنند. اگر این مواد نامناسب باشند، مانند مواد التهابی، احتمال زوال مغز و ابتلا به آلزایمر وجود خواهد داشت.

محققان در ادامه آزمایشات بر روی سلول‌های بنیادی بیماران آلزایمری، مشاهده کردند که این دو متابولیت می‌توانند سطوح تاو را در نورون‌ها کاهش دهند. این یافته امیدوارکننده است، زیرا تجمع پروتئین تاو با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است.

دکتر چنگ در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بهبود سلامت روده ممکن است بر سطوح تاو در مغز تاثیرگذار باشد و از بیماری آلزایمر پیشگیری یا حتی آن را درمان کند. البته برای بررسی بیشتر این فرضیه به تحقیقات گسترده‌تری در آینده نیاز است.

این تحقیق در حالی انجام شده که ۹۹ درصد آزمایشات بالینی در زمینه مداخلات دارویی برای آلزایمر تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. کارشناسان امیدوارند یافته‌های این مطالعه، هدف درمانی جدیدی را در زمینه آلزایمر ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • نور آفتاب و انجماد، بطری های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند
  • نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند