Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شوری اسلامی بعد از تماشای مستند زمستان یورت گفت: مستند «زمستان یورت» واقعیت هایی تلخ را برای ما به تصویر کشیده و در جهت اطلاع رسانی و حل این موضوع حرکت می کند. ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

نصرالله پژمان فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شوری اسلامی بعد از تماشای مستند جنجالی «زمستان یورت» که در اکرانهای خود هم با موانعی همراه بوده است، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در سخنانی گفت: ویژگی مثبت این مستند، عدم ورود به بسیاری از مسائلی بود که جریان های سیاسی به دنبال آن بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستند «زمستان یورت» صرفا وارد حوزه مسائل و مشکلات مردم شده است.

وی افزود: این مستند به مسائل و مشکلات کارگران، بخصوص معدن کاران یورت یکی از گروه های ضعیف جامعه که ظلم های مختلفی به آنها شده بود پرداخته است. «زمستان یورت» با نگاه جدیدی که به مسائل اجتماعی داشت اثر موفقی بود و توانست به شکلی تازه و نه کلیشه ای که یک سری از افراد اطو کشیده تحصیل کرده درگیر آن هستند به مشکلات حوزه کارگران بپردازد.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه در حادثه انفجار معدن یورت تعدادی کارگر زحمتکش کشته شدند و اگر امروز به خانواده های آنها سربزنیم می بینیم حداقل وظایف حاکمیتی برای آنها انجام نشده و خدماتی ارائه نشده است.

پژمان فر خاطرنشان کرد: کاری که ما برای کارگران معدن می توانیم انجام بدهیم این است که تمامی معادن فعال سطح کشور را بررسی کنیم و ببینیم چه تعداد از آنها موفق شدند تا سنوات و امتیازات خود را به صورت کامل دریافت کنند. این مهم وظیفه رسانه ها است که باید در این زمینه فعالیت و مطالبه کنند.

وی اضافه کرد: رسانه ها باید به همه مسائل بپردازند و مشکلات موجود در حوزه های مختلف کشور را نشان بدهند. رسانه اگر آینه باشد و واقعیتها را به اندازه به مردم نشان بدهد و در جریان پرداختن به مشکلات، آنها را بزرگ و کوچک نکند وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: زمانی که مستند «زمستان یورت» را تماشا کردم و فریاد کارگران معدن یورت را شنیدم، حسی در من ایجاد شد که قطعا به آنها ظلم شده است و اگر من هم در فضای پیگیری مطالبات آنها باشم همانند آنها فریاد می زنم.

پژمان فر عنوان کرد: عادلانه بودن، ویژگی مهم و بارز مستند «زمستان یورت» است. در این مستند به نقش روحانیت و امام جمعه در این حادثه به خوبی نگاه شده بود و به مخاطب نشان داده شد که آنها در عین اینکه می توانند دو نقش متفاوت داشته باشند تاثیر مهمی هم در حل چنین موضوعاتی دارند.

وی اظهار داشت: مستند «زمستان یورت» در درون خود به خوبی نقش رسانه، مدیران و نمایندگان مجلس و حتی کارگران معدن یورت در این حادثه را به تصویر کشیده است. این یکی از نشانه ها و دلایل عادلانه بودن این مستند بود. زیرا بسیاری از رسانه ها فکر می کنند اگر در چنین حوادثی طرف مقابل را متهم کنند موضوع حل می شود.

پژمان فر در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: در حوزه پرداختن به مسائل و مشکلات موجود جامعه، بی بی سی و رسانه های دیگر قصد پرداختن دلسوزانه به منظور حل مشکلات جامعه را ندارند. آنها از اول برنامه ریزی کردند که ناراحتی و ناامیدی مردم نسبت به نظام را نشان بدهند. این قبیل رسانه ها به دنبال گزینش مطالبی هستند که آنها را به اهداف خود برساند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پیرامون مسائل و مشکلاتی که در حوزه های مختلف کشور اتفاق می‌افتد نباید همیشه انگشت اتهام را به سمت دشمنان و آمریکا نشانه گرفت بلکه گاهی هم باید به دنبال دلایل آن در درون جامعه خودمان بگردیم. امروز فعالیت برخی از مدیران در حوزه تخریب یک مسیر از استکبار جهانی هم بیشتر است.

وی اضافه کرد: این مستند سعی کرده واقعیت ها را نشان بدهد. ضمن اینکه اگر کسی هم در این ماجرا کوتاهی کرده، نشان داده است. مستند «زمستان یورت» واقعیت هایی تلخ را برای ما به تصویر کشیده و در جهت اطلاع رسانی و حل این موضوع حرکت می کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر بخواهیم جامعه دچار فضاهای سیاه نمایی نشود باید فضای انتقاد سازنده و فضای نشان دادن ضعف های همه افراد را ایجاد کنیم. به هیچ کس هم نگوییم که شما در در فضای محکمی هستید و کسی حق ندارد از شما انتقاد کند.

پژمان فر عنوان کرد: وقتی رهبری می گوید شما در جامعه می توانید از من هم انتقاد کنید در حقیقت به دنبال فراهم کردن فرصت انتقاد از مسئولان جامعه است. اما متاسفانه امروز بیشترین بی عدالتی و هجمه را به رهبری وارد می آورند که هیچکدام ضمن اینکه منصفانه نیست، غیر واقعی هم است.
وی در پایان تصریح کرد: امروز یکی از ضعف های ما کشیدن شدن دیوارهای بلندی بین مردم و مسئولان برای صیانت از خود است. این درحالی است ک

ه روز به روز شاهد دور شدن مردم از مسئولان و مدیران جامعه هستیم. اما راه حل موضوع این است که صادقانه با آنهایی که در مسیر تولید خیانت می کنند برخورد کنیم تا مردم این حس را پیدا کنند که اراده جدی برای محل مشکلات جامعه شکل گرفته است.
گفتنی است علاقمندان جهت دریافت یا اکران مستند «زمستان یورت» می توانند به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

R1439/P1439/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط مستند

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مستند مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان سردار موقوفه ئی و سرهنگ سید علی میراحمدی فرماندهی و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان سمنان یادداشت هایی را درباره حجاب و عفاف را ارسال کردند که به شرح زیر می باشد

***فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

طرح نور یا طرح مقابله با ساختارشکنی و هنجار شکنی حوزه حجاب و عفاف چند وقتی است در سطح کشور آغاز شده و فراجا با حضور تیم های مجرب و متخصص در این حوزه عمل می کند.

واکنش ها به اجرای طرح نور در دو دسته قرار دارد؛ بخشی از جامعه موافق و حامی فراجا هستند و برخی نیز به تشریح آسیب های این طرح می پردازند.

پلیس در این طرح از تمام ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی خود برای اجرای دقیق و کامل آن بهره می برد و ضمن رعایت کرامت و احترام انسانی با هنجار شکنی در حوزه حجاب مقابله می کند.

فراجا با اجرای طرح نور مرزبانی حوزه حجاب را عهده دار است و مقتدرانه اجازه نمی دهد دشمنان خطوط قرمز فرهنگی را در نوردند و به حریم خانواده اصیل ایرانی هجمه وارد سازند.

ولی متولیان فرهنگی حجاب و عفاف نیز بیدار باشند که اکتفا به طرح نور و حضور مجاهدانه پلیس در این عرصه تضمینی برای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نسل های آتی نخواهد بود.

«عفاف و حجاب» اصالتی فرهنگی دارد و این عرصه عناصری آگاه، اصیل و شجاع را می طلبد. این جبهه میدان تاکتیکهای عمیق و تکنیکهای دقیق و نظم و استمرار در عمل است که امیداوریم سازمان ها و نهادها به ویژه خانواده های اصیل ایرانی، اهمیت آن را درک و خود محوریت این عرصه را عهده دار شوند.

نگارنده:فرمانده انتظامی استان سمنان-سرتیپ دوم ستاد جلیل موقوفه ئ

***برهنگی یکی از مصادیق خشونت اجتماعی است

خشونت روانی در عرصه بدحجابی و برهنگی آثاری عمیق گسترده و گاها نسلی در جامعه می گذارد که تبعات آن بر فرد ،روان، روابط، خانواده و اجتماع متعلق به وی به جای خواهد

ماند.

خشونت مفهوم و پدیده ای چند بعدی و گسترده است که در حوزه های مختلف از جمله فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی است.

خشونت امری ضد هنجار و عاملی مخرب در فرآیند توسعه زندگی فردی و جمعی است و می تواند به بسیاری از روابط در حوزه های خرد و کلان آسیب وارد سازد.

ولی آنچه از خشونت در افکار عمومی و ادبیات اجتماعی مطرح می شود غالبا خشونت فیزیکی و کلامی است که در عناوینی مثل ضرب و جرح فحاشی مزاحمت و .... تعریف و پیگیری می شود و بیشتر معطوف و محدود به دو گروه زنان و کودکان در بستر خانواده و جامعه شده است.

ضمنا به وجوه دیگر این پدیده مانند خشونت جنسی، خشونت مجازی، عاطفی و... که اخیرا به آن پرداخته شده است و کارشناسان و عموم جامعه این ابعاد را زیر ذره بین خود برده اند.

ولی ابعاد و وجوه دیگری از خشونت نیز وجود دارد که علیرغم گستره عظیم و قدرت اثر بخشی عمیق آنها بر فرد و جامعه کمتر بدان ها پرداخته می شود.

از جمله خشونت روانی و جنسی گسترده که با رواج بی حجابی و برهنگی در بستر جامعه و تشویش ذهن و روان جوانان ایجاد می شود و معمولا در پوشش آزادی فرهنگی قرار گرفته و به تبعات مخرب آن بر فرد خانواده و روابط عاطفی و خانوادگی هیچ گونه اهمیتی داده نمی شود.

این بعد از خشونت به مراتب مخرب تر از خشونت های آشکاری است که روزانه و مستمر توسط قوای قانونی و قضایی کشور کنترل می گردد، چرا که خشونت آشکار غالبا به درگیری مستقیم و غالبا فیزیکی دو یا چند تن معدود و محدود می شود ولی خشونت روانی جاری در عرصه بدحجابی و برهنگی آثاری عمیق گسترده و گاها نسلی در جامعه می گذارد که تبعات آن بر فرد،روان، روابط، خانواده و اجتماع متعلق به وی به جای خواهد ماند.

از همین منظر ساختار مدیریتی جامعه همانگونه که با خشونت آشکار با جدیت مقابله می کند، از منظر حراست از امنیت روانی عاطفی و جنسی در جامعه موظف است با خشونت ناشی از رواج برهنگی و بی حجابی در جامعه نیز مقابله نماید.

بدیهی است پایه های چنین رفتار خشونت باری در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه است و نهادهای مسئول در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

نگارنده:فرمانده انتظامی استان سمنان-سرتیپ دوم ستاد جلیل موقوفه ئی

***"حجاب"نتیجه عزت نفس در آدمی است

انسان زندگی می کند برای خویش و برای شکوفایی خویشتن! نه برای دیگران و نگاه توجه و تایید دیگران!و اینگونه است که این جمله ی آشنا معنا می یابد:((حجاب یعنی بی نیاز به هر نگاهی ام، جز نگاه خداوند))

آنچه به انسان معنا و قیمت می دهد، رضایت عمیق و درونی نسبت به خویشتن است و این خشنودی تنها در مسیر حرکت انسان به سمت اهداف و ارزش ها و نیل به قله شکوفایی محقق می شود.

چنانچه هر فردی به هر دلیلی در طول زندگی در مسیر درخشان شکوفایی قرار نگیرد به دامن لذت پناه می برد. لذت های کوتاه و انگیزش های موقت که تسکینی است موقتی بر دردهای عمیق ناکامی!

انسان آگاهانه حال ناخوش زیستن در مسیر نادرست را احساس می کند، ولی درک شجاعت و تحمل لازم برای پذیرش آن را ندارد و لذا در مواجه با آن مکانیسم های غلط رفتاری را بر می گزیند.

مصرف مواد مخدر از جمله مکانیسم های غلطی است که هرچند تسکینی چند ساعته به دردهای وجودی و درونی انسان می دهد ولی آنچه می ماند نهایتا دردی انباشته تر و ترسی بسیار عمیق تر است.

از دیگر مکانیسم ها تمرکز بیش از حد بر ثروت اندوزی تکیه بر وجوه مختلف زندگی مادی از جمله ظاهر، اندام، زیبایی و.... برای جلب نگاه و توجه دیگران، افراط در روابط عاطفی و جنسی و هر آنچه انسان را دچار فراموشی و غفلت از خویشتن نماید.

همانگونه که اشاره شد برهنگی نیز از مکانیسمهای دفاعی در برابر احساسات دردناک ناشی از وجود بی ارزش انسانی در نگاه خود انسان است.

آنجا که ارزشمندی انسان به توجه و تایید دیگران گره می خورد و بهای انسان می شود تعداد چشم هایی که او را می شناسند می نگرند و دنبال می کنند.

ترس مواجه با درون تهی از ارزش و معنای انسان وی را ناچار می سازد برای ایجاد حس ارزشمندی و به تبع آن جذب افراد و نگاه آنان خود را بیاراید، برهنه سازد، جراحی کند و ..... و این مسیر را تا انتها پیش رود.

و انتها! پایانی است که دیگر هیچ نگاهی، هیچ لایک و تحسینی و هیچ دنبال کننده و تماشاگری و حتی هیچ اندازه ثروت و شهرت و قدرتی توان ارضای نیاز شدید ما به ارزشمندی و معنا را نمی دهد.

و این پایان قطعی است!

باید نگاه، تمرکز و توجه ما به درون هدایت گردد. آنگاه که خویشتن خویش مهم ارزشمند و گرانبها شد و این ارزشمندی در نگاه خویشتن نهادینه شد دیگران و نگاهشان کم اهمیت می شود.

آنگاه انسان زندگی می کند برای خویش و برای شکوفایی خویشتن! نه برای دیگران و نگاه دیگران و رضایت دیگران!

و اینگونه است که این جمله ی آشنا معنا می یابد: ((حجاب یعنی بی نیاز به هر نگاهی ام جز نگاه خداوند))

پس ساده زیستی و ابعاد آن، از جمله حجاب، نتیجه احساس ارزشمندی است که خاصیت انسان با معناست و نماد عزت نفس در آدمی است.

نگارنده: سرهنگ سید علی میراحمدی - جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901030

دیگر خبرها

  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند