Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با وجود بارش هاي بهاري، ارتفاع کل ريزش هاي جوي در سال آبي جاري در مقايسه با سال آبي گذشته، 29.7 درصد کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، ارتفاع کل ريزش هاي جوي از اول مهرماه پارسال تا سي و يکم ارديبهشت امسال (سال آبي 97-96)، 158.4 ميليمتر گزارش شده است.
سال آبي از ابتدايي مهر ماه هر سال آغاز مي شود و تا 31 شهريور سال بعد ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمارهاي شرکت مديريت منابع آب ايران، اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت که 230.8 ميليمتر بود، 31.4 درصد کاهش داشته است و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته که 225.3 ميليمتر بود نيز 29.7 درصد کاهش نشان مي دهد.
حجم بارش ها از اول مهرماه پارسال تا سي و يکم ارديبهشت امسال، معادل 261 ميليارد و 47 ميليون مترمکعب است.
به طور کلي، ايران داراي 6 حوضه آبريز اصلي است که اين حوضه ها شامل «درياي خزر»، «خليج فارس و درياي عمان»، «درياچه اروميه»، «فلات مرکزي»، «مرزي شرق» و «قره قوم» است.
در هشت ماهي که از آغاز سال آبي مي گذرد، بارش ها در حوضه هاي «درياچه اروميه» و «درياي خزر» نسبت به پارسال افزايشي بوده اما بارندگي در ساير حوضه هاي آبريز روندي کاهشي داشته است.
از اول مهرماه پارسال تا سي و يکم ارديبهشت امسال، بارش ها در حوضه درياچه اروميه به 377.2 ميليمتر رسيده که نسبت به دوره مشابه پارسال 39 درصد بيشتر شده است.
در اين مدت، بارش ها در حوضه «درياي خزر» نيز به 335.4 ميليمتر رسيد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال، 6.4 درصد افزايش يافته است.
بارش هاي فروردين و ارديبهشت ماه امسال بخشي از کمبودهاي سال آبي جاري را جبران کرده و کاهش بارندگي ها را از 54 درصد در پايان بهمن به 29 درصد در پايان ارديبهشت رسانده است؛ با اين حال، همچنان تامين آب بخش هاي شرب، کشاورزي و صنعت با چالش هايي مواجه است.
پيش از اين، «شاهين پاکروح» معاون شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: تابستان امسال، 334 شهر با جمعيت 34.5 ميليون نفر تحت تنش آبي قرار دارند.
وي افزود: شهرهايي که در وضعيت تنش آبي قرار دارند، در ساعت هايي از شبانه روز، مجموع توليد آب در آنها کمتر از ميزان تقاضاست.
وي با بيان اينکه اين شهرها در سه وضعيت زرد، نارنجي و قرمز تقسيم بندي شده اند، گفت: شهرهايي که در وضعيت زرد قرار دارند، ميزان کمبود توليد آنها نسبت به ميزان تقاضا، 10 درصد است؛ اين شهرها با جمعيت 10 ميليون نفر، 30.5 درصد از جمعيت شهري داراي تنش آبي را تشکيل مي دهند.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: شهرهايي که در وضعيت نارنجي قرار دارند ميزان کمبود توليد آنها نسبت به تقاضا 10 تا 20 درصد است؛ اين شهرها با هفت ميليون جمعيت 19.7 درصد جمعيت شهرهاي تحت تنش را تشکيل مي دهند.
به گفته وي، 50 درصد از جمعيت شهري تحت تنش آبي با 17 ميليون نفر جمعيت در وضعيت قرمز قرار دارند به اين معني که فاصله توليد و مصرف اين شهرها 20 درصد است.
اقتصام**9189**2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۰۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس

مسعود حقیقت مدیرکل هواشناسی فارس با هشدار سطح زرد در استان، اظهار کرد: از بعد از ظهر امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ بارش‌های رگباری و بهاری، نقاطی از استان را دربر می‌گیرد و تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در استان پابرجاست.

او ادامه داد: این سامانه موجب بارش رگباری باران، رعد و برق همراه با وزش باد و در برخی مناطق تگرگ می‌شود.

حقیقت تصریح کرد: این سامانه بارشی امروز شنبه ۸ اردیبهشت مناطقی از استان به ویژه شهرستان‌های کازرون، مرودشت، سپیدان، شیراز، سروستان، خفر، فسا، استهبان، نی ریز و داراب را دربر می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی فارس اضافه کرد: این سامانه بارشی در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برای مناطقی از فارس به ویژه نیمه جنوبی استان در شهرستان‌های فیروزآباد، قیروکارزین، فراشبند، لامرد، لار، گراش، زرین دشت و داراب پیش بینی شده است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه اثر مخاطره این سامانه، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده ها، صاعقه و احتمال جاری شدن روان آب است، توصیه می‌شود: در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • تصاویری از آبگرفتی منازل و معابر زاهدان پس از بارش های بهاری