Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-03@13:40:12 GMT

آتش سوزی بلای جان باغ ها و نخلستان های میناب

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۲۰۹۱۵

آتش سوزی بلای جان باغ ها و نخلستان های میناب

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ خبرگزاری مهر - گروه استانها، حبیب عیدزاده: با گرم شدن هوا در شهرستان میناب مهمان ناخوانده تابستانهای داغ این شهرستان بار دیگر جنگل ها و باغ های این شهرستان را تهدید کرد به طوری که از ابتدای هفته تا کنون با وقوع چند آتش سوزی در روستاهای میناب درختان زیادی نابود شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آتش سوزی ها در این موقع از سال با گرمتر شدن هوا تداوم دارد و خسارات زیادی را به باغداران تحمیل می کند، تجهیزات و امکانات آتش نشانی یکی از نیازهای مهم برای مهار و خاموش کردن آتش در باغ ها و مزارع کشاورزی است که تا کنون ظاهرا نسبت به این موضوع غفلت شده است.

خسارت به ۱۰ هکتار از نخیلات در روستای «سرکنتان» میناب

علی مهرانی، بخشدار بخش مرکزی شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: متاسفانه با شروع فصل تابستان و گرمای شدید در این منطقه هر ساله شاهد آتش سوزی هایی در باغ ها و جنگل های این شهرستان هستیم که خساراتی را نیز در پی دارد.

مهرانی گفت: در آتش سوزی روستای «سرکنتان» از توابع بخش مرکزی که حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقوع پیوست به محض اطلاع با اکیپی به محل اعزام تا از وضعیت آتش سوزی در جریان کامل بوده و بتوانیم اقدامات لازم را جهت مقابله با آتش انجام دهیم.

بخشدار بخش مرکزی عنوان کرد: حجم آتش سوزی در آن موقع به حدی وسیع بود که با پیگیری های انجام شده پنج دستگاه ماشین آتش نشانی از میناب و شهر تیرور و پایگاه آتش نشانی در روستاهای دهو کریان در محل برای خاموش کردن آتش حاضر شدند.

مهرانی گفت: باتوجه به اینکه وزش باد همزمان با آتش بود، برای جلوگیری از رسیدن آن به روستا و منازل مسکونی در خواست دو دستگاه لودر جهت بازگشایی میان درختان شدیم که به محض اطلاع به محل اعزام و از رسیدن آتش به منازل مسکونی جلوگیری شد.

مهرانی عنوان داشت: در این آتش سوزی که بیش از شش ساعت برای مهار آن طول کشید به بیش از ۱۰ هکتار از نخیلات خسارت و حدود ۴۰۰ نفر نخل در آتش سوخت که برای میزان کامل خسارت وارد شده از کارشناسان جهاد کشاورزی خواسته شد تا با حضور در محل برآورد خسارت را اعلام کنند.

سه آتش سوزی در کمتر از یک هفته در باغ های میناب به قوع پیوسته است

مهرانی با اشاره به آتش سوزی های اخیر در روزهای ابتدای هفته گفت: تا کنون سه آتش سوزی گسترده در کمتر از یک هفته در باغهای شهرستان میناب به وقوع پیوسته است که درختان و نخلیلات زیادی در آتش سوخته است.

بخشدار مرکزی با بیان اینکه یک پایگاه آتش نشانی جوابگوی آتش سوزی های شهرستان نخواهد شد گفت: همه تمهیدات لازم را در جلسه با مسئولان مربوطه و فرماندار ویژه شهرستان میناب مطرح کرده تا بتوان جهت راه اندازی و تجهیز پایگاه شماره دوم آتش نشانی اقدامات لازم انجام شود.

خسارت ۸۰۰میلیون تومانی به باغ ها در آتش سوزی های اخیر

رئیس جهاد کشاورزی میناب در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: آتش سوزی های اخیر در باغها ومراتع شهرستان میناب سبب شده است که بیش از ۱۳.۵ هکتار از اراضی زیر کشت در آتش بسوزد وازبین برود وخسارات زیادی را به باغداران وارد کند.

محمد سالاری  گفت: میزان خسارت وارد شده اولیه در آتش سوزی های اخیر در میناب به باغداران این شهرستان بیش از ۸۳۵میلیون و۸۰۰هزار تومان است که کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی دقیق تر  آن هستند.

سالاری عنوان داشت: در این آتش سوزی ها به۹۶تن محصول بر روی درختان خسارت وارد شده واز بین رفته است.

رئیس جهاد کشاورزی با بیان اینکه این خسارات بیشتر در باغهای روستاهای شهوار قدیم، جانشینی و کلو است گفت: در این آتش سوزی ها دو هکتار انبه، ۸.۵هکتار نخل و بیش از ۲.۵ هکتار لیمو ترش و لیمو شیرین نابود و در آتش سوخته است.

سالاری بیان داشت: آتش سوزی روز گذشته در روستای سرکنتان هنوز برآورد خسارت نشده که کارشناسان این اداره برای بررسی به محل اعزام می شوند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت

آفتاب‌‌نیوز :

اسدالله عباسی در جمع مردمان روستای امام‌زاده ابراهیم (ع) شفت با بیان اینکه دولت حمایت بیمه‌ای و تسهیلاتی لازم را از خسارت دیدگان در حریق امام زاده ابراهیم شفت را انجام می‌دهد، اظهار کرد: افرادی که بیمه بوده و دچار حریق شدند بیمه باید ارزیابی لازم را انجام داده و افراد آسیب دیده را مورد حمایت بیمه‌ای قرارد می‌دهد و همچنین در روز یک شنبه و در جلسه هیئت دولت سعی می‌کنیم به صورت تسهیلات برای ساخت مسکن، اعتباراتی را دریافت کرده و به افراد اعطا شود.

وی با ابراز تأسف از وقوع حریق در منطقه سیاحتی و زیارتی امام زاده ابراهیم شفت گفت: خیلی از حریق امامزاده ابراهیم شفت دل آزرده شدم و از طرفی بسیار خدا رو شکر می‌کنم که به فردی آسیب جانی وارد نشد، زیرا خسارت مالی جبران پذیر بوده و دولت در کنار مردم و خسارت دیدگان است.

استاندار گیلان با اشاره به حضور نیرو‌های امدادی در محل حریق ایجاد شده در امامزاده ابراهیم شفت افزود: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در محل حادثه کنار اهالی هستند و تمامی صحبت‌های مردم شنیده شده و خسارات آنان جبران می‌شود.

عباسی با تاکید بر شناسایی علت آتش‌سوزی در امام زاده ابراهیم شفت بیان کرد: براساس اعلام کارشناسان ۲ عامل باعث ایجاد حریق شد و باید جلوی آن گرفته شود، زیرا اگر در دهه ۷۰ و سال ۹۶ آسیب شناسی شده و ایرادات برطرف می‌شد دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.

وی با بیان اینکه علت حادثه آتش سوزی در امام زاده شفت باید به طور دقیق بررسی شود، تصریح کرد: حادثه رخ داده غیر عمدی بوده است، ولی علت حادثه باید به طور دقیق بررسی شود و سپس تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در کنار مردم آسیب دیده در تمامی حوزه‌هاست، گفت: دولت سیزدهم در کنار مردم آسیب دیده است و این قول را می‌دهم که خسارت مالی افرادی که مغازه و منازل خود را از دست دادند تا حد امکان جبران می‌شود.

عباسی با اشاره به اسکان اضطراری افرادی که منازل آنان در حریق به طور کامل از بین رفته است، بیان کرد: افرادی که منازل آنان دچار حریق شده باید توسط بنیاد مسکن و هلال احمر اسکان موقت داده شوند.

وی احداث ساختمان‌های ایمن را یکی از الزامات احداثات در منطقه امام زاده ابراهیم شفت دانست و تصریح کرد: دولت بر اساس قانون باید عمل کنند سازه‌ها باید ایمن باشند در غیر این صورت مجوز ساختی داده نمی‌شود، زیرا جان مردم برای ما در اولویت است.

استاندار گیلان با تاکید بر احداث بازارچه به منظور حمایت از کسبه‌هایی که مغازه خود را در این حریق از دست دادند، افزود: متولیان امر ضمن آغاز آواربرداری ناشی از حریق فوق؛ بازارچه‌هایی را برای کسبه‌های آسیب دیده احداث کرده تا کمک حالی به افرادی که مغازه خود را از دست دادند باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان در این نشست و دیدار با مردم و اهالی و خسارت دیدگان پای صحبت‌ها و درددل آن‌ها نیز نشست.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت مردم روستای امامزاده ابراهیم (ع)

عباسی همچنین ضمن حضور در بین مردم آسیب دیده از این آتش سوزی و شنیدن مسائل آن‌ها اظهار داشت: آتش سوزی رخ داده در روستای امامزاده ابراهیم شهرستان شفت به بیش از ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی این روستا که عموما سازه‌های چوبی بودند آسیب زد.

وی با بیان اینکه تعدادی از این واحد‌ها بیمه هستند، عنوان کرد: بخش زیادی از آن‌ها فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که با توجه به وضعیت روستا و خسارت وارده به منطقه، فرماندار شهرستان شفت، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران حوزه زیرساختی گیلان در بین مردم و محل حادثه حضور یافته و وضعیت را برای رفع مشکلات خسارت دیدگان از این حریق بررسی کردند.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر موضوع اسکان اضطراری، تامین اقلام ضروری و غذای گرم برای این خانوار‌ها را آغاز کرده است، افزود: به زودی کار آوار برداری شروع می‌شود.

عباسی تصریح کرد: گزارشی هم از این حادثه و وضعیت خسارت دیدگان به وزارت کشور و رئیس جمهور ارائه می‌کنیم و کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحد‌های تجاری مردم تامین خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به آتش‌سوزی‌های مکرری که در این منطقه طی سال‌های از ۱۳۷۵، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و نیز نیمه شب گذشته رخ داده باید این منطقه و خانه‌های آن ایمن سازی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: باید سازه‌ها بتنی یا فلزی و بر اساس اصول و قواعد نظام مهندسی احداث شود و بدین منظور اعتباراتی هم داده شود تا این امر محقق شود و شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

استاندار گیلان توضیح داد: این منطقه کوهستانی و شاهد وزش باد‌های شدید است که برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید در زمینه شیوه‌های ساخت و ساز تجدید نظر شود و حتما این امر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و برق هم اینک مشغول رفع مشکلات هستند، گفت: پروژه گازرسانی به روستا هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی مردم آن از گاز طبیعی برخوردار می‌شود.

عباسی همچنین قول داد: راه دسترسی روستا هم بعد ازبازسازی اصلاح می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • آمار خسارت آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • ببینید | تصاویری تلخ از خسارت‌های آتش‌سوزی گسترده در امامزاده ابراهیم (ع)
  • تصاویری از خسارت سنگین آتش‌سوزی مهیب شب گذشته در گیلان | هیچ نمانــد!
  • خسارت آتش سوزی در روستای گردشگری امام‌زاده ابراهیم شفت - گیلان
  • فیلم| تازه‌ترین تصاویر از خسارت‌های آتش‌سوزی گسترده روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان
  • آتش سوزی شهرک امام زاده ابراهیم بدون خسارت جانی
  • سفر دادستان کل کشور به میناب
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • رئیس سازمان زندان‌ها از زندان میناب بازدید کرد