امر به معروف از نگاه یک کارشناس مذهبی
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۲۱۴۲۷
تهران - ایرنا - معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، گفت: امر به معروف یعنی عاشق دیگری شدن و برای دیگران دلسوزی کردن و نهی از منکر به معنی داشتن دغدغه ترک گناه دیگران است.
به گزارش چهارشنبه خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمد صادق کفیل در نشست تخصصی «اوصاف یاران امام عصر بر اساس آیات قرآن» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از شاخص های حکومت امام زمان(عج) یاد کرد و گفت: در زمان آن حضرت مردم به اندازه ای عاشق یکدیگر می شوند که تحمل اشتباه دیگری را ندارند و در واقع امر به معروف شاخص عشق بازی جامعه نسبت به یکدیگر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تلاوت آیه 41 سوره حج افزود: امام زمان(عج) از راهکارهای اقامه نماز، احیای زکات و امر به معروف و نهی از منکر استفاده می کنند تا جامعه توحیدی ایجاد شود.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: جامعه ای خداگرا می شود که نماز را اقامه کند و اینگونه است که پیوند با توحید محکم می شود، با پرداخت زکات نیز پیوند مردم بیشتر می شود و تمام کینه ها از بین می رود.
وی افزود: در چنین زمانی است که مردم از نظر اقتصادی به عنوان مهمترین محور زندگی به یکدیگر توجه دارند و امام زمان (عج) با ایجاد این توجه یک جامعه توحیدی را بنا می کنند.
کفیل در ادامه آیه 55 سوره نور را مبنای بحث خود قرار داد که با توجه به روایات ائمه علیهم السلام به موضوع حکومت جهانی امام زمان (عج) اشاره دارد.
این کارشناس مذهبی حوزه مهدویت گفت: بر اساس عبارت «وعد الله» در این آیه، حکومت امام زمان(عج) وعده الهی عنوان شده است است و با توجه به آیات قرآن وعده های الهی تخلف ناپذیر است و قطعیت دارد.
وی افزود: تاسیس حکومت جهانی به مومنانی وعده داده شده که عمل صالح داشته باشند. یعنی ایمان به تنهایی فایده ای ندارد و بسیاری از مفسران همچون علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و سید قطب صاحب تفسیر فی ظلال القرآن معتقدند که انسان به هر اندازه ایمان بیشتری داشته باشد، اعمال صالحش نیز بیشتر می شود.
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اضافه کرد: البته منظور آیه درباره حکومت های گذشته مومنان این نیست که خلافت الهی در تمام زمین بوده بلکه این آیه شباهت در اصل خلافت را بیان می کند. به عبارت دیگر قبلا خلافت توسط مومنان در بخشی از زمین بوده است.
وی درباره واژه «دین» در آیه موردنظر گفت: خدا در این آیه نگفته دین اسلام بلکه دینی را مطرح کرده که خدا آن را می پسندد و از واژه «ارتضی» استفاده شده و زمانی که این واژه را بررسی می کنیم در آیه اکمال دین (آیه سوم سوره مائده) به کلمه «رضیت» برمی خوریم و می بینیم که با ظرافتی به حکومت تشیع در حکومت امام زمان اشاره می کند.
کفیل درباره «من بعد خوفهم امنا» در آیه 55 سوره نور گفت: قبل از ظهور امام زمان(عج) در میان انسان ها ترس و خوف از نظر جانی و دینی وجود دارد که در زمان حکومت امام زمان به امنیت تبدیل می شود که این امنیت جسمی و روحی به انسان ها آرامش می دهد.
وی افزود: هدف ظهور امام زمان(عج) پرستش خدا و ایجاد جامعه توحیدی است و تمدن خودگرا جای خود را به تمدن خداگرا می دهد و همه «ایسم»هایی که امروزه بر اساس خودگرایی و انسان محوری است به خدامحوری تبدیل می شود و ذره ای شرک وجود نخواهد داشت.
نشست «اوصاف یاران امام عصر بر اساس آیات قرآن» سه شنبه شب به همت کمیته نشست های تخصصی و دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با عنوان «روشنا» و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) برگزار شد، این سلسله نشست ها در طول برگزاری نمایشگاه با برگزاری چهار نشست دیگر از سوی این بنیاد ادامه خواهد داشت.
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» از 30 اردیبهشت به مدت 17 روز تا 14 خرداد ماه برابر با سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (شب بیستم ماه مبارک رمضان) از ساعت 17 تا 24 در محل مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه مندان است.
فراهنگ**1003** 1701
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي قرآن 97 حضرت مهدي امر به معروف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
لذت زندگی همراه با عافیت بر کسی پوشیده نیست عافیتی همه جانبه که همه گونه درد و بیماری و رنج را از بدن انسان را در بر بگیرد، بخشی از این عافیت و سلامت مربوط به سلامت چشم میشود.
شفاء در پناه قرآن و اسلامآیهای در قرآن کریم داریم که میفرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً؛ واز قرآن، آن چه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید. خدا که خودش طبیب و شفا دهندهی همه بیماریها و رنجها هست، در این آیه قرآن را مایه شفا و رحمت معرفی میکند.
همچنین حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرماید: واستشفوا بنوره فإنه شفاء الصدور؛ از نور آن شفا بجویید که شفابخش سینه هاست. از طرف دیگر برای سورههای قرآن خاصیتهایی ذکر شده که در صورت تلاوت آنها اثراتش در زندگی مادی و معنوی ما کاملا مشهود خواهد بود. اینها را گفتیم که بگوییم هر دردی در پناه اسلام و قرآن قابل درمان هست از جمله زیاد شدن نور چشم.
دعا برای زیاد شدن نور چشمبسیاری از ما که به بیماریهای چشمی مبتلا هستم حداقل برای یکبار هم که شده سراغ یک دعا برای زیاد شدن نور چشم رفته ایم. بزرگان دینی ما توصیههایی داشته اند برای اینکه نور چشم مان زیاد شود در این فرصت اول میخواهیم سراغ سورهها و آیههایی برویم که برای نور چشم توصیه شده اند و بعد از آن به سراغ دعاهایی که در این زمینه آمده است.
نگاه به قرآناولین توصیه قرآنی برای زیاد شدن نور چشم همین نگاه کردن به قرآن است. امام صادق علیه السلام میفرمایند: «هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادرش هم کاسته مى شود گرچه با کفر از دنیا رفته باشند» همچنین از پیامبر گرامی اسلام روایت شده که فرمودند: «هر کس پیوسته به قرآن بنگرد، تا زنده است، از بهره بینایی برخوردار میشود» پس خود نگاه کردن به قرآن باعث زیاد شدن نور چشم میشود.
خواندن آیت الکرسیدر آثار و خواص خواندن آِیت الکرسی همین زیاد شدن نور چشم را عنوان کرده اند. از حضرت علی روایت شده که فرمودند: «زمانی که کسى مبتلا به چشم درد شود آیه الکرسى را به نیّت شفا بخواند و [اگر]به دل یقین داشته باشد که خوب میشود به راستى، إن شاء اللَّه، درمان یابد» در بحث دعا برای زیاد شدن نور چشم به آیت الکرسی زیاد اشاره شده است ولی در روایات تنها به خواندن آیت الکرسی برای نور چشم اشاره شده است ولی میان مردم هم رایج است که بعد از نماز دستها را روی چشم میگذارند و آیت الکرسی میخوانند هر چند در روایات خواندن آیت الکرسی با این کیفیت نیامده ولی از سید بن طاووس نقل شده که: نور چشم شخصى ضعیف شد.
در خواب، شخصی را دید که به او میگوید این کلمات را بخوان: «أُعِیذُ نُورَ بَصَرِی بِنُورِ اللَّهِ الَّذِی لَا یُطْفَى؛ پناه میدهم روشنى چشم خود را به نور خدا که خاموش نمیشود» سپس دستهاى خود را بر چشمان خود بمال و به دنبال آن آیه الکرسى را بخوان. راوى گوید: پس، آن مرد چنان کرد، چشمهایش خوب شد و به دفعات، دیگران نیز این را تجربه کرده و از آن نتیجه گرفتند»
سوره حمد؛ شفای چشمبرای سوره حمد خواص بسیاری ذکر شده و در واقع سوره حمد نسخهای هست برای همه آلام و دردهایی که ممکن است داشته باشیم در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «چنانچه بر مردهای ۷۰ بار سوره حمد خواندید و زنده شد تعجب نکنید.»، اما یک از خواص عجیب این سوره در باره نور چشم هست چرا که پیامبر فرمودند: «چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه، چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را ۱۰ بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه «توحید» را ۳بار بخواند بعد از آن ۷بار بگوید: «یا ربِّ قَوِّ بَصَری».
سپس بگوید: «اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل میگردد. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی، ص۱۰)
دعا برای زیاد شدن نور چشم در روایاتامام رضا علیه السلام توصیههای بسیار مفیدی برای تقویت چشم و زیاد شدن نور چشم دارند که به کار بستن آنها براحتی میتواند ما را از بیماریهای چشمی برهاند. از جمله مواردی که امام رضا علیه السلام به آن دستور داده اند کوتاه نمودن ناخنها هست.
در کتاب کافی آمده است که علی اسباط از امام رضا علیه السلام نقل میکند که ایشان مرا در خراسان دید در حالی که چشم درد داشتم. حضرت به من فرمودند: میخواهی تو را به کاری دعوت کنم از این وضع خلاصی یابی. او گفت بله! حضرت فرمودند: هر روز ۵شنبهها ناخن هایت را کوتاه کن. من هر هفته چنین کردم و تاپایان عمر به چشم درد مبتلا نشدم.
همچنین حضرت مسواک کردن را موجب تقویت بینایی میدانند و میفرمایند: «اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَهِ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف مىکند.»
توصیه بعدی امام رضا علیه السلام سرمه کشیدن است «من اصابه ضعف فی بصره فلیکتحل سبعه مراود عند منامه من الاثمد؛ هر کس ناراحتى و ضعفى در چشم خویش احساس مى کند به هنگام خواب هفت بار سرمه اثمد بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ»
همچنین فرمودند: «من کان یؤمن باللّه و الیوم الاخر فلیکتحل؛ کسى که ایمان به خداوند و روز قیامت دارد پس سرمه بکشد»؛ و در نهایت در نسخه شفابخش امام رضا علیه السلام برای چشم آمده است که: «هرکس بعد از طلوع آفتاب ۱۰۰۰ مرتبه بگوید «الظاهر» ایزد تعالی او را از نابینائی نگاه دارد.
tags # دعا سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟