Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، «مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای» خراسان رضوی که تنها مجمع خیران این حوزه است که در کشور شکل گرفته، با هدفی که در نامش پیداست، فعالیت می‌کند. این مجمع که در تاریخ 26 بهمن ماه 1396 به عنوان سازمانی مردم نهاد به ثبت وزارت کشور رسیده، ظرفیت دیگری است که همچون طرح «وقف مهارت‌آموزی و اشتغال» هدف والای زمینه‌سازی برای اشتغال و توانمندسازی مردم به ویژه جوانان را دنبال می‌کند اما با تفاوت‌هایی که افشین رحیمی گل خندان (مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی) به توضیح آن می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان رضوی پیشتاز در تشکیل مجمع خیران فنی و حرفه‌ای

وی معتقد است: با وجود تفاوت‌هایی که مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای با وقف مهارت‌آموزی و اشتغال دارد، یک مدل کاری را با آن دنبال می‌کند.

رحیمی با یادآوری اینکه مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای برای نخستین بار در استان خراسان رضوی شکل گرفته است و تاکنون در استان‌های دیگر این مجمع خیران را نداشته‌ایم، می‌گوید: تاکنون در سایر استان‌ها خیران به صورت فردی عمل می‌کردند اما خراسان رضوی در زمینه تشکیل مجمعی از خیران در حوزه توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پیشتاز بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه با تشکیل این مجمع مشارکت‌های خیران را نظام‌مند کرده‌اند، توضیح می‌دهد: یعنی پیش از این فردی بنا بر علاقه‌اش ساختمانی را برای فنی و حرفه‌ای می‌ساخت اما اداره کل فنی و حرفه‌ای استان ساختاری را ایجاد کرده است که خیران را گرد هم آورد.

مجمعی از خیران فعال و همیشه آماده

وی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه مجمعی تشکیل داده‌اند که همه افراد حاضر در آن کار خیر انجام داده و می‌دهند، اضافه می‌کند:‌ سه گروه خیران در این مجمع حضور دارند؛ خیران درمان که سالیان سال بیمارستان و درمانگاه در استان ساخته‌اند، خیران مدرسه‌ساز که بیش از 300 مدرسه در استان و کشور احداث کرده‌اند و خیران حوزه صنعت که در موضوعات مختلف وارد شده‌اند.

رحیمی با تاکید بر اینکه هدف اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، گسترش دانش، توام با مهارت است، می‌گوید: یعنی فرد علاوه بر افرایش دانش، بتواند مهارتش را هم افزایش دهد و برایش فرصت‌های شغلی متناسب با بازار کار را فراهم کنیم به بیانی دیگر در مجموع توانمندسازی نیروی انسانی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی را داشته باشیم.

کمکی برای رفع نارسایی‌های دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی البته بخشی دیگر از فعالیت‌های این مجمع خیران را کمک به رفع نارسایی‌ها و کمبودهای دستگاه‌های اجرایی بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: یکی از اصول کار مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای که نقطه تفاوتش با مبحث وقف مهارت‌آموزی و اشتغال به شمار می‌رود، این است که فقط ساختمان، اهدای تجهیزات و گاهی هم خرید خدمات را پوشش می‌دهد.

وی با اظهار اینکه در مواردی برای پیشبرد اهداف توانمندسازی و مهارت‌آموزی، نیاز به ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات ندارند، تصریح می‌کند: اما در عوض نیازمندیم که خیران در سال هزینه مهارت‌آموزی عده‌ای را بپذیرند که در این حوزه‌ هم کارهایی انجام شده است.

رحیمی با بیان اینکه در این قسمت اتفاقات خوبی در استان داشته‌اند، می‌گوید: برای نمونه در سالی که گذشت 5 میلیارد ریال اعتبار جذب کرده‌ایم و در سال قبل آن نیز نزدیک به 2 میلیارد ریال جذب شده بود.

ایجاد ارتباطات قوی و ساماندهی امور با تشکیل مجمع خیران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بسته به نوع پروژه، رقم‌هایی جمع‌‌آوری می‌شود، تاکید می‌کند: به واسطه تشکیل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای، نه تنها ارتباطات بسیار خوبی ایجاد شده بلکه امور ساماندهی و سازماندهی شده است.

دنباله توضیح وی می‌رسد به اینجا که:‌ در گذشته یک خیر داشتیم اما اکنون 15 خیر داریم و امیدواریم در سال آینده با استفاده از ظرفیتی که ایجاد شده است، بتوانیم به توسعه مهارت‌آموزی، توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در استان و کشور کمک کنیم.

به دنبال کشوری کردن ساختار مجمع خیران فنی وحرفه‌ای

رحیمی ادامه می‌دهد: در حقیقت به دنبال این هستیم که این ساختار را هم کشوری کنیم تا مجمع خیران در همه استان‌ها تشکیل شود و یک مجمع کشوری نیز داشته باشد.

اما اینکه تاکنون مجمع خیران توسعه و ترویج مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای در مدت فعالیت خود چه خروجی داشته است، سوالی است که مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: فقط یکی از خروجی‌های این مجمع از زمانی که تشکیل شده است، جذب 500 میلیون تومان اعتبار بوده است؛ البته پیش از آن نیز جسته و گریخته جذب‌هایی داشته اما توسط فرد بوده است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه ظرفیت نامحدود است، می‌گوید: بسته به نوع پروژه و نیازهایی که تعریف می‌شود رقم‌های مورد نیاز متفاوتی از سوی خیران تهیه و جذب مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مهارت آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از آمادگی این سازمان برای واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز و صدور مجوز ساخت خبر داد و گفت: حوزه آموزش و پرورش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، عادل پیغامی روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت مقام معلم اظهار داشت: رشد و توسعه یک جامعه در گرو داشتن آموزش و پرورش قوی است و از همین رو هر نوع هزینه در این بخش در حقیقت سرمایه‌گذاری برای توسعه و بالندگی کشور است.

وی خطاب به فعالان اقتصادی در قشم با اشاره به اهمیت حمایت از حوزه آموزش و پرورش، افزود: از شما انتظار داریم با توجه به بهره‌مندی از بخش اقتصادی قشم، در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به حوزه مدرسه‌سازی نیز توجه ویژه داشته باشید و بخشی از درآمد خود را به این حوزه اختصاص دهید تا طی یک یا دو سال آینده مشکل کمبود در حوزه مدرسه برطرف شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: سخن علما و شیوخ اعتبار ویژه‌ای نزد مردم از جمله فعالان اقتصادی و خیران دارد و امیدوارم از تریبون‌های فرهنگی در این زمینه استفاده کنند و حتی قشمی‌های ساکن خارج از کشور را برای کمک به حوزه آموزش و پرورش ترغیب نمایند.

پیغامی با تأکید بر اینکه آماده اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرمزگان در قشم هستیم، گفت: در قشم هیچ محدودیتی در حمایت از جایگاه معلم نداریم و با تمام توان جهت اعتلای حوزه آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم.

وی افزود: استان هرمزگان با عملیاتی کردن این سند در منطقه آزاد قشم گام مهمی را در تحقق خواست مقام معظم رهبری برای ارتقای فرهنگ کشور برخواهد داشت و امیدواریم نتایج این اقدام شامل حال فرزندان این جزیره و تمام فعالان تعلیم وتربیت قشم شود.

پرداخت سهم بودجه آموزش و پرورش قشم از سوی استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه امیدواریم سهم بودجه دانش‌آموزان و معلمان قشم به طور کامل از سوی استان پرداخت شود، ابراز داشت: ما در سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ایم به منظور رفع عقب‌ماندگی‌های آموزش و پرورش قشم اعتباراتی را در نظر بگیریم.

پیغامی با تأکید بر ارتقای سطح دانش و توانمندی معلمان در قشم و توجه ویژه به حوزه معیشت و رفاه معلمان، افزود: در همین راستا ما آماده برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و علمی و استفاده از اساتید مجرب با هدف ارتقا کیفیت تدریس هستیم.

وی اجرای فوق برنامه‌ از جمله دایر کردن کلاس‌های کنکور، اردوهای علمی و آموزشی، استفاده از اساتید کشوری در زمینه تکنیک مدیریت دورکردن استرس از دانش‌آموزان را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: برای کمک به ارتقا سطح آموزش و پرورش و خروج دانش‌آموزان در سطح بالا کمبودی نداریم.

این مقام مسئول مسئله کمبود فضای کتابخانه‌ای در مدارس قشم را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ما امسال نهضتی را با هدف ایجاد کتابخانه و انباشت کتاب‌های مورد نیاز قشر دانش‌آموزان در همه مدارس با جدیت انجام خواهیم داد. با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب را پیش رو داریم باید برای بُن کتاب ویژه معلمان و پُر کردن کتابخانه‌های مدارس اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مسکن برای همه مردم به ویژه معلمان تاکید کرد و گفت: امیدوارم معلمان جزیره در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده باشند و اگر تاکنون ثبت نام نکرده‌اند حتما در نوبت دوم ثبت نام‌ها اقدام کنند.

پیغامی از مسئولان استان هرمزگان خواست پاسخ استعلام بند (ج) 6 هزار ثبت نام شده طرح ملی مسکن شهرستان قشم را هرچه زودتر مشخص نمایند تا نسبت به واگذاری زمین به ثبت نام شدگان اقدام شود.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • معلم مولد نیروی انسانی و گران‌ترین ثروت است
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی ۱۱ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • واگذاری رایگان زمین به خیران مدرسه‌ساز در قشم
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی