Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@09:36:12 GMT

نکته مهم تکمیل حلقه شایسته سالاری در وزارت نیرو

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۲۳۹۱۰

نکته مهم تکمیل حلقه شایسته سالاری در وزارت نیرو

درکنار شایسته سالاری ذاتی دو صنعت آب و برق در ایران، اینک شایسته گزینی به منظور انتخاب شایسته ترین فرد، حلقه شایسته سالاری را در وزارت نیرو تکمیل می کند؛ اما در این بین یک نکته مهم وجود دارد که نباید از نگاه سیاست گذاران مجموعه وزارت نیرو مغول بماند. ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ اقتصادی نفت و انرژی نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آب و برق دو مقوله ای است که با زندگی آحاد جامعه به صورت لحظه به لحظه در ارتباط است و هر زمان، هر چند کوتاه، امکان دسترسی به این دو برای بخشی از جامعه فراهم نباشد؛ به سرعت روال عادی زندگی تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به بروز نارضایتی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تبع این ارتباط تنگاتنگ و همیشگی، ماهیت صنعت آب و صنعت برق به گونه ای شکل گرفته که تعطیل پذیر نیست و سیکل فعالیت در این دو صنعت، زمستان و تابستان، سرما و گرما و یا حتی شب و روز نمی شناسد و سیکلی پرتلاش و مستمر است.

سالهاست در بخش آب و برق کشور دانش آموختگان و متخصصان ایرانی در حال فعالیت هستند. متخصصانی که از فعالیت در بخش های کوچک اجرایی تا مدیریت های کلان در برق، آب و فاضلاب، انرژی های نو و ... را در کارنامه خود دارند.

انتخاب مدیران در این دو صنعت اجرایی، برخلاف بسیاری از بخش های دیگر، نمی تواند به صورت فرمایشی و با توصیه صورت گیرد، چرا که اگر فردی آشنایی کامل و جامع با فرآیندهای اجرایی هر بخش از آب و برق کشور را نداشته باشد، نتیجه مدیریت وی، هر چند کوتاه، در دور شدن از مسیر خدمات رسانی مطلوب به مردم نمود پیدا می کند.

تجربه سالها فعالیت در بخش های مختلف دو صنعت آب و برق، مدیرانی را در این عرصه تربیت کرده که می توان روی آنها برای مدیریت شرایط سخت و تنش زای پیک مصرف و همچنین زمان های بروز بحران، حساب کرد.

تاکنون بارها شاهد بوده ایم که یک متخصص و دانش آموخته آب و برق، از اجرا و یا مدیریت بخش های محلی در یک استان آغاز فعالیت کرده و در طی بیش از دو دهه فعالیت، امروز به یک مدیر ارشد در آب و برق کشور تبدیل شده؛ مسیری که پله پله طی شده و کاملا مبتنی بر شایسته سالاری بوده است. بسیاری از مدیران و مسئولان ارشد صنعت آب و برق در طی سالهای اخیر در زمره این مدیران باتجربه قرار می گیرند.

حال وزارت نیرو دست به اقدام جدیدی زده، اقدامی که در نوع خود در فرآیند انتخاب مدیران یک مجموعه دولتی، در کشور بی سابقه بوده است.

انتخاب یک مدیر با اعلام فراخوان به منظور شایسته گزینی از بین تمام گزینه های شایسته موجود و به عبارتی انتخاب شایسته ترین فرد در یک برهه زمانی، ایده ای بود که با روی کارآمدن رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم از سوی وی مطرح شد و به سرعت در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

نخستین اقدام در این زمینه، اعلام فرخوان به منظور انتخاب یک مدیر کل برای مجموعه روابط عمومی وزارت نیرو بود. اکنون پس از تجربه موفق در نخستین فراخوان، وزارت نیرو درصدد است تا به‌منظور انتخاب بخش دیگری از مدیران خود از بین داوطلبان واجد شرایط، پنج مدیر جدید خود را طی فرایند برگزاری آزمون، مصاحبه و رتبه‌بندی برای حضور در بخش‌های مربوطه انتخاب کند.

بر این اساس مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی و امور مجامع وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران (RCUWM) و مدیر مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی جزو مراکزی خواهند بود که مدیران آن‌ها در این دوره از طریق فراخوان عمومی انتخاب خواهند شد.

از اینرو، می توان گفت در کنار شایسته سالاری ذاتی دو صنعت آب و برق در ایران، اینک شایسته گزینی به منظور انتخاب شایسته ترین فرد، حلقه شایسته سالاری را در وزارت نیرو تکمیل می کند؛ اما در این بین یک نکته مهم وجود دارد که نباید از نگاه سیاست گذاران مجموعه وزارت نیرو مغول بماند.

همانطور که ذکر شد، صنعت آب و صنعت برق، دو مقوله مهم در زندگی مردم هستند که خدمات رسانی مجموعه وزارت نیرو در این دو بخش تعطیل بردار نیست؛ اگرچه ساختار مدیریتی آب و برق کشور به گونه ای تدوین و نهادینه شده که بدون حضور یک فرد، حتی یک مدیر در یک بخش، کار و تلاش در این ساختار ادامه دارد، اما به دلیل ماهیت آب و برق که در آنِ واحد، از شرایط عادی در خدمت رسانی می تواند با بروز یک رخداد طبیعی یا انسانی، وارد شرایط بحران و تنش زا شوند؛ نبود یک مدیر در یک بخش در زمان های خاص تأثیر مخرب خود را نشان می دهد. به عبارتی همانطور که فعالیت های اجرایی در آب و برق مستمر و یکپارچه است، مدیریت در این دو صنعت در هر بخش آن نیز نمی تواند منقطع باشد.

از اینرو مجموعه مدیران و سیاست گذاران وزارت نیرو در اعلام فراخوان ها و برگزیدن شایسته ترین افراد در پست های مدیریتی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که طولانی شدن فرآیند انتخاب از طریق فراخوان، به نقصان در مسیر یکپارچه مدیریتی آب و برق کشور و رخوت در شرکت یا سازمانی با نداشتن مدیر در دوران فراخوان، منجر نشود.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط وزارت نیرو

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت نیرو وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب ۴۵ نماینده در دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی عصر امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با پشت سر گذاشتن بسیار عالی مرحله اول انتخابات و انتخاب ۲۴۵ نماینده منتخب، انتخاب ۴۵ نماینده به‌دور دوم کشیده شد، اظهار داشت: مرحله دوم انتخابات در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در هشت حوزه، انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، عنوان کرد: حوزه‌های که قرار است بیش از یک نماینده انتخاب شود، انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه در خرم‌آباد نیز انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، افزود: انتخابات در وقت خودش، یعنی ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه تمام وزرا به دنبال این هستند قوی‌ترین مدیران را انتخاب کنند و با تفاهم مشترک بین استاندار و وزیر، مدیر انتخاب می‌شود، ممکن است کسی از دیدگاه بعضی رسانه‌ها موردپسند نباشد، اما آنچه که مهم است این بوده که مدیر باید بتواند به مردم خدمت کند، در خدمت مردم باشد، گفت: قالب مدیران ما هم به این صورت هستند.

وی، تأکید کرد: وزرا به دنبال این نیستند که مدیر ضعیف انتخاب کنند، بنای انتخاب هم بین استاندار و وزیر مربوطه است.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که تغییر استانداران استمرار دارد؟ گفت: ما فعلاً این دو استاندار مازندران و لرستان را تغییر داده‌ایم.

کد خبر 6087025

دیگر خبرها

  • مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • حفر و تکمیل هشت حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب غرب کشور 
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت طی فروردین ماه در مناطق نفتخیز جنوب غرب کشور 
  • راهنمای خرید چرخ خیاطی (8 نکته‌ای که باید بدانید)
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • انتخاب ۴۵ نماینده در دور دوم انتخابات مجلس
  • 10 نکته مهم برای انتخاب بهترین کلینیک دندانپزشکی