Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@21:56:57 GMT

ادامه تخریب زیستگاه های یزد، نگران کننده است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۲۴۶۲۷

ادامه تخریب زیستگاه های یزد، نگران کننده است

'حسن اکبری' روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفاظت از این گنجینه های زیستی ارزشمند، نیازمند حمایت مسوولان است.
وی وجود معادن، ساخت جاده های متعدد و تغییر کاربری در زیستگاه های بکر را معضلات جدی در احیای تنوع زیستی استان دانست و اظهار کرد: اگر خواستار حفاطت از گنجینه ژنی ارزشمند استان هستیم باید تمام طرح های توسعه استان و برنامه ریزی برای رونق اقتصاد و اشتغال، همواره بعنوان حساسیت محیط زیست در اولویت اساسی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد گفت: این حساسیت باید از طرف تمام دستگاههای متولی یا تصمیم ساز توسعه در استان باشد که البته تاکنون توفیقی حاصل نشده است.
وی ادامه داد: با نگاه توسعه ای صرف، فقط تماشاگر نابودی تدریجی طبیعت استان خواهیم بود.
اکبری اضافه کرد: از نظر حفاظت های فیزیکی و کنترل شکار غیر مجاز، موقعیت خوبی در استان بدست آمده و الگوی مناسبی برای این موضوع نهادینه شده اما هنوز تخریب زیستگاه های استان به بهانه های مختلف مخصوصا معدن کاری و جاده سازی، مهم ترین عامل تهدید است.
وی در ادامه به تنوع زیستی استان اشاره کرد و گفت: استان یزد به دلیل برخورداری از تنوع اکوسیستمی دارای ذخایر ارزشمندی از نظر تنوع زیستی است هر چند هنوز شناسایی این ذخایر ارزشمند، کامل نشده است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد افزود: بخش زیادی از تنوع زیستی استان از شاخه 'بی مهرگان' است که ناشناخته مانده اما معمولا 50 درصد از تنوع زیستی هر منطقه به حشرات تعلق دارد و گرچه حشرات به عنوان آفات کشاورزی مورد توجه بوده و خسارت هایی را وارد می کنند اما در پایداری و تکامل اکوسیستم های طبیعی نقش مهمی دارند.
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد تصریح کرد: در این استان تاکنون 47 گونه خزنده شناسایی شده که از این تعداد، 32 گونه مارمولک و 15 گونه را مارها تشکیل می دهند و در میان خزندگان استان گونه های دارای ارزش حفاظتی ویژه همچون بزمجه بیابانی و سوسمار خاردم ایرانی وجود دارند که پراکنش و یا جمعیت آن ها در کشور محدود شده است.
وی افزود: فقط سه گونه از این 47 گونه سمی بوده و بقیه خزندگان استان غالبا خطری برای انسان ندارند.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات بدست آمده حاکی از این است یزد از نظر تعداد، نوع گونه ها و وضعیت پراکنش گونه های مهره دار برجسته در کشور، بی نظیر است.
اکبری با بیان اینکه در استان یزد حدود 200 گونه پرنده شناسایی شده که حدود 38 درصد کل پرندگان کشور را شامل می شود گفت: همچنین واقع شدن در مرکز جغرافیایی کشور، موجب شده گونه های بومی همچون هوبره، بالابان، زاغ بور، شاهین و انواعی از باقرقره ها به صورت بومی در این استان زادآوری نموده و جایگاه حفاظتی استان را به لحاظ حفاظت از گنجینه ژنی بومی کشور ارتقا بخشد.

*** وضعیت جمعیت یوزپلنگ آسیایی یزد خوب نیست
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد گفت: در راس هرم تنوع زیستی استان، یوزپلنگ آسیایی قرار دارد که متاسفانه وضعیت جمعیت ان خوب نیست اما در مورد سایر گونه های برجسته هرچند کاهش جمعیت رخ داده اما هنوز فرصت برای احیای جمعیت حیات وحش و بهره برداری پایه دار از آنها وجود دارد.
در استان یزد حدود 60 گونه پستاندار در هشت راسته شناسایی شده که این حدود 30 درصد کل گونه های پستانداران وحشی کشور را تشکیل می دهد.
البته از نظر تعداد راسته ها 80 درصد راسته های پستانداران کشور در استان یزد شناسایی شده است.
با توجه به وضعیت نامناسب تنوع زیستی، مجمع عمومی سازمان ملل روز 22 مه (اول خرداد ) را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی (IDB) انتخاب کرد و هر سال شعاری برای آن در نظر می گیرد.
شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی نیز گرامیداشت 25 سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی انتخاب شده است.
2088/ 6197
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 پستانداران طبیعت مجمع عمومی سازمان ملل محیط زیست یزد موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۴۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان

ایسنا/لرستان ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مرکز تکثیر و احیا گوزن زرد ایرانی در مجموعه کشت و صنعت فجر صفا استان لرستان خبر داد.

علی سالاروند گفت: سال ١۴٠١ و ۱۴۰۲ در راستای حفظ و احیاء این گونه ارزشمند و در خطر انقراض هشت رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه‌های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده، انتقال داده شد.

وی افزود: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته‌کوه حفاظت و نگهداری می‌شوند که نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی ایجاد شده است.

سالاروند از تولد یگ راس گوساله در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله‌ توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان‌ فراهم شده است.

وی خاطر ژنشان کرد: در سال گذشته هم یک رأس گوزن زرد در این سایت متولد شده است که هم اکنون در سلامت کامل می‌باشد که نشان از موفقیت این سایت جدید در احیاء گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات‌وحش دارد.

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در چند استان کشور نگهداری می‌شود و همچنان تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه دارد و با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و معرفی آن به مناطق مختلف، روند حفظ این گونه ارزشمند در سال‌های اخیر روند خوبی گرفته است و امیدها برای احیاء آن در خاستگاه اصلی آن یعنی استان لرستان با موفقیت زاد و ولد طی دو سال اخیر نیز دو چندان شده است.

سالاروند، موفقیت احیاء این گونه ارزشمند در استان لرستان را به همه طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش و محیط زیست تبریک گفت و از در دست بررسی بودن چند سایت خصوصی برای ایجاد مراکز نگهداری گونه‌های شاخص حیات وحش در استان لرستان خبر داد و اظهار کرد: استان لرستان در ایجاد مراکز حفاظت مشارکتی حیات وحش با کمک بخش خصوصی و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» در کشور پیشگام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند
  • رهاسازی ۱۷ قطعە کبک در زیستگاه‌های اشنویە
  • کاخ سفید: نگران حمله احتمالی اسرائیل به رفح هستیم
  • تداوم بارش‌های همدان تا فردا صبح/ مسافران نگران مسدود شدن جاده‌ها نباشند