Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

بیست‌وهفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری حمل‌ونقل ریلی در محل دفتر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و با موضوع چگونگی اصلاح نظام جاری تعرفه دسترسی از محور-کیلومتر به تن-کیلومتر برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، در این جلسه ابعاد و چگونگی اصلاح نظام جاری تعرفه دسترسی از محور-کیلومتر به تن-کیلومتر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، برابر ماده 6 قانون دسترسی، تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی کشور به‌منظور عبور یک یا چند واگن و یا یک قطار کامل (باری یا مسافری) به‌صورت باردار یا خالی از روی شبکه ریلی برحسب وزن، ظرفیت و طول واگن، طول و ابعاد کالای بارگیری شده در واگن‌های ویژه، مسیر حرکت، شرایط مسیر و دیگر عوامل مؤثر در این راستا و همچنین سرویس‌های ارتباطی، به‌موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط هیات مدیره راه‌آهن تهیه و با تصویب وزیر راه و شهرسازی لازم‌الاجرا است.

آئین‌نامه مورداشاره یکی از دو آئین‌نامه از مجموع 13 آیین‌نامه مندرج در قانون دسترسی به شبکه ریلی است که با گذشت 13سال از تصویب آن آماده نشده و به تصویب وزیر راه نرسیده است که بنابر آن نحوه دریافت تعرفه دسترسی بر اساس رویه تنظیم‌شده در سال 84 نیز برحسب محور کیلومتر است.

مهم‌ترین دلایل انتخاب روش محور-کیلومتر

جدا شدن زیرساخت از ترابری ریلی عدم مداخله نهاد دولت در امور بازرگانی و سپردن ارتباط با مشتریان به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تأمین استقلال لازم برای شرکت‌ها به‌منظور ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت آن‌ها محاسبه آسان‌تر نسبت به روش تن-کیلومتر ناخالص یا قطار کیلومتر

نکته مهم این است که از سوی دیگر نحوه محاسبه تناژ و تن‌کیلومتر که دو معیار مهم در حمل‌ونقل ریلی هستند در مدل محورکیلومتر مشکل و مستلزم محاسبات مضاعف است.

در مقابل روش تن‌کیلومتر اگر مبنای محاسبه به شکل ناخالص مدنظر نباشد، آن‌گونه که در اکثر کشورها به این شکل عمل می‌شود می‌تواند منجر به خلط وظایف زیرساخت و بهره‌برداری شود.

از طرفی در انتخاب روش مناسب تعیین تعرفه به عامل متعهد شدن طرفین به انجام به‌موقع تعهدات هم باید توجه داشت. ازاین‌رو لازم است به مدل‌های دو یا سه‌بخشی پیش‌فروش ظرفیت خط گراف که شامل یک بخش تعرفه ثابت و بخش متغیر تعرفه که متناسب با تن کیلومتر ناخالص است هم توجه جدی نشان داد.

طبق اعلام انجمن ریلی، در ادامه به‌زودی جلسه مشورتی بین انجمن و معاونت سیروحرکت راه‌آهن برگزار خواهد شد و پیرامون تدوین آیین‌نامه ماده 6 قانون دسترسی بحث و گفت‌وگو صورت خواهد گرفت.

زهرا ایرانشاهی

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حق دسترسی انجمن ریلی حمل و نقل بار ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۷۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح و بهسازی حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان

یاسر اکبریان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های فنی و مهندسی مجموعه همکاران ستادی و امور، طرح و پروژه‌های مهمی در استان در حال انجام است که تلاش می‌کنیم براساس زمان‌بندی‌های انجام‌شده امسال بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ پروژه در بخش‌های آب و فاضلاب با همراهی پیمانکاران و مشاوران شرکت در حال انجام است که بخش زیادی از این پروژه‌ها در مراحل نهایی است. می‌توان به طرح جهاد آبرسانی در استان اشاره که با مشارکت و پای کار بودن مجموعه بسیج سازندگی سپاه استان به‌عنوان نماینده قرارگاه امام حسن (ع) حال انجام است. تاکنون آبرسانی به حدود ۷۰ روستای محروم استان به پایان رسیده است. در ۲۰ روستا آیین افتتاحیه برگزار شده است و در بقیه روستا‌ها ماه‌های آینده انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای لرستان بیان کرد: در بخش اصلاح و بهسازی، سال گذشته حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط استان انجام شده است که این فعالیت امسال نیز ادامه خواهد داشت. همچنین در بخش آب در حوزه شهری ارتقای زیرساخت‌های تأمین آب و بالا بردن ظرفیت‌های موجود را در دستور کار داریم.

اکبریان درباره اقدامات بخش فاضلاب هم گفت: با تلاش‌های انجام‌شده در بخش فاضلاب، پروژه‌های متنوعی در استان داریم که در حال حاضر حدود ۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آنها فعال است. اگر بخواهیم به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم، بحث احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در پنج شهرستان استان است که پیشرفت ساختمانی ۷۰ درصدی دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده و حمایت‌های مدیریت ارشد استان و سایر مسؤولان استانی و کشوری و از طریق چند بانک عامل، تسهیلاتی برای آنها جذب شده است که تلاش خواهیم کرد سرعت ساخت این تصفیه‌خانه را افزایش دهیم. همچنین در بخش توسعه شبکه فاضلاب و مدرن کردن آن، از همه ظرفیت‌های مهندسی و مالی شرکت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم در شاخص‌های بخش فاضلاب که از اولویت‌های مهم دولت است، استان را ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت آبفای لرستان درباره سایر قسمت‌های این شرکت، توضیح داد: در بخش مشترکان، با تغییراتی که در سیستم‌های خدمت‌رسانی داشتیم، سرعت ارائه خدمات به مردم و مشترکان را بالا بردیم و تلاش خواهیم کرد خدمات الکترونیکی را با هدف سهولت کار و مراجعه حضوری نکردن مشترکان ارتقا دهیم. 

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰ برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • ۸۰۰۰ میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد
  • اصلاح ۱۳ کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • رشد ۷۸ درصدی احداث راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر
  • ۳ هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است
  • اصلاح و بهسازی حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان