Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی وارد کابین سیتروئن C3 می‌شوید اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند خطوط افقی و کشیده قسمت میانی داشبورد است که فضای داخلی هاچ بک سرزمین خروس‌ها را بیش از آنچه که هست در ذهن ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، هفته گذشته فرصتی فراهم آمد تا خبرنگاران حوزه خودرو در قالب اکیپ‌های جداگانه‌ای به تست و بررسی نو رسیده سرزمین خروس‌ها بپردازند؛ هاچ بک متوسط شهری که با قلب تپنده توربوشارژ، گیربکس 6 سرعته و ظاهری متفاوت، منحصر به فرد بودنش را به رخ سایر رقبا می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این همه ماجرا نیست ...

خط مونتاژ سیتروئن c3، کیلومتر 14 جاده کاشان به اردستان

در ابتدای برنامه خبرنگاران از خط مونتاژ c3 در محل شرکت سایپا سیتروئن بازدید کردند. ظرفیت فعلی مونتاژ این خودرو 3 دستگاه در روز است که از خط مشترکی با چانگان cs35 خارج می‌شود. هاچ بک‌ فرانسوی با رنگ بدنه منحصراً سفید و سقف قرمز مونتاژ می‌شود. سیتروئن در بازگشت مجدد به بازار تشنه ایران 50 درصد سهام کارخانه سایپا کاشان را خریداری کرده و شریک تجاری سایپا در فروش سیتروئن‌های نارنجی پوشان محسوب می‌شود.

در حاشیه بازدید از خط مونتاژ، شهباز از برنامه تولید 15 هزار C3 در سال اول و 35 هزار دستگاه در سال دوم خبر داد و افزود: در حال حاضر %21 سیتروئن C3 داخلی‌سازی شده و روی خط مونتاژ رفته است. به دنبال داخلی‌سازی سیتروئن C3 تا مرز %65 از طریق قطعه سازان داخلی و تحت نظارت و استانداردهای PSA هستیم (به گفته طرف فرانسوی سهم ایران بیشتر در بخش تزئینات داخلی نظیر صندلی‌ها است).

مدیرعامل سایپا سیتروئن کاشان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا درباره احتمال ترک مجدد ایران از سوی شریک فرانسوی گفت: طرف مقابل %50 شرکت سایپای کاشان را خریده و مالک نیمی از آن محسوب می‌شود و طبیعتاً این موضوع با قراردادهای همکاری متفاوت است. سیتروئن مالک بخشی از خط تولید سایپا کاشان است. خروج آمریکا از برجام مثل خیلی از موانع سر راه ما در مسیر مونتاژ و فروش خودرو خواهد بود که از میان برداشتیم و طرف فرانسوی با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. در تلاش هستیم در میان 26 سایت خودروسازی سیتروئن در جهان، سایپا کاشان در بین 5 شرکت برتر باشد.

خشن، هماهنگ و پرادعا!

وقتی از جلو به C3 نگاه می‌کنیم متوجه خشونت و ظاهر مصمم سفیر جدید دیار فرنگ می‌شویم؛ البته هاچ بک تازه از راه رسیده، سنت شکنی نکرده و جسارت و خشونتش را از هم‌وطنانی هم‌چون رنو تلیسمان، پژو 508 و رنو فلوئنس به ارث برده است. چهره جلو با آرایش 3گانه چراغ‌ها ظاهر منحصر به فرد نیسان جوک را در ذهن تداعی می‌کند. در نمای جانبی، C3 بیش از آن کلاس خودرویی که در آن جای گرفته به چشم می‌خورد؛ دماغه خودرو بلندتر از یک هاچ بک به چشم می‌آید و گلگیرهای حجیم و زه‌های پلاستیکی طرفین، سیتروئن داستان را بزرگتر از آنچه که هست، (با ارفاق یک کراس اوور) نشان می‌دهد.

در نمای پشت C3 نیز شباهت زیادی با فرانسوی‌هایی نظیر DS3 و پژو 2008 به چشم می‌خورد. چراغ‌های LED عقب با ترکیب رنگ قرمز و مشکی کار شده و با کمی دقت متوجه می‌شوید برند سیتروئن هم با همین مربع در درون رینگ‌های 17 اینچی جای داده شده است.‌ زه‌های جانبی خودرو، دریچه‌های تهویه مطبوع، فرم چراغ‌های جلو و ابعاد بوق روی فرمان هم از این قاعده مربعی مستثنی نیستند که نشان از طراحی هوشمندانه و هماهنگی بین اجزای داخلی و بیرونی خودرو دارد. رنگ قرمز کار شده در سقف خودرو نیز به بخش‌های دیگر سرایت کرده و فریم قرمز مه شکن‌های جلو، پشت آینه‌های جانبی، روکش صندلی‌ها و قسمت میانی داشبورد هم از رنگ قرمز بهره می‌برند.

در نهایت باید طراحی ظاهری سیتروئن C3 را جسورانه، هماهنگ و پرادعا عنوان کرد. چهره ظاهری خودرو همچون نیسان جوک متفاوت از رقبا است و باید برخلاف ریسک بالای کمپانی سازنده در طراحی خودرو، محتاطانه و خیلی مجلسی، زیبایی ظاهری خودرو را به خواننده واگذار کرد!

فضای داخلی؛ کاربردی و اقتصادی/ زوج‌های جوان بخوانند!

وقتی وارد کابین سیتروئن C3 می‌شوید اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند خطوط افقی و کشیده قسمت میانی داشبورد است که فضای داخلی هاچ بک سرزمین خروس‌ها را بیش از آنچه که هست در ذهن ترسیم می‌کند. قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک با کیفیت متوسط استفاده شده و کیفیت رودری‌ها هم چنگی به دل نمی‌زند. در قسمت میانی داشبورد از چرم مصنوعی با نوار قرمز رنگ استفاده شده که چشم نواز است.

غربیلک فرمان کوچک و خوش دست و با دور دوزی چرم همچون دسته دنده حس مواجهه با یک هاچ بک خوش دست را القا می‌کند. صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای نرم و راحت و البته با عرض نشیمنی در حد و اندازه‌های یک پژو 206 قابل قبول است و راحتی صندلی‌های جلو برای سرنشینان یادآور سیتروئن زانتیا خواهد بود که به دلیل ذات خودروهای هاچ بک برای سرنشینان عقب با محدودیت فضا، اوضاع کمی متفاوت خواهد شد.

صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن صندلی است البته تنظیم دستی حرکت صندلی در جهات مختلف و فقدان تنظیم گودی کمر، بیش از گرمکن‌ها به چشم می‌آید. ردیف عقب به اندازه جلو راحت نیستند اما فضای پا برای سرنشینان عقب نسبت به پژو 206 به طور محسوسی بهبود یافته است.

مشخصات فنی؛ فسقلی تند و تیز!

خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر از موتورهای پرقدرت و گیربکس‌های به روز شده روی محصولاتشان استفاده می‌کنند و چیزی که مشتری ایرانی رغبت دارد برایش ریال خرج کند را به خوبی شناخته‌اند. مونتاژ کیا سراتو، پژو 2008 و هایما s7 توربو از مصادیق بارز اهمیت به این موضوع است. در مورد سیتروئن جدید نارنجی پوشان، داستان کمی متفاوت‌تر هم شده و موتوری فراتر از استاندارد جهانی که به جز ایران فقط در اسلواکی استفاده می‌شود، در دل فسقلی نو رسیده جای‌گذاری است.

سیتروئن C3 از موتور 6/1 لیتری توربوشارژ با توان خروجی 163 اسب بخار و گشتاوری 240 نیوتون متری بهره می‌برد که قبلا به عنوان قلب تپنده پژو 508، پژو 2008، DS5 و 6DS راهی خیابان‌های ایران شده بودند. گیربکس EAT6 C3 هم با پژو 2008 مشترک و 6 سرعته تیپ ترونیک با قابلیت حالت برفی و اسپرت است.

تجربه رانندگی؛ فرمان و تعلیق نرم با چاشنی محسوس کم‌فرمانی

مسیر رفت در تست از کارخانه به سمت ابیانه و سپس به سمت اصفهان و در بازگشت از اصفهان به میمه، قمصر و سپس کاشان بود. در شروع حرکت اولین نکته‌ای که لبخند رضایت بر لب می‌آورد فرمان کمکی برقی خوش دست و بسیار نرم C3 بود که با افزایش سرعت کمی از کامفورت بودن آن کاسته می‌شد. در مسیرهای سنگلاخی کابین نسبت به ذات خودروهای هاچ بک نرم عمل می‌کرد و سیستم تعلیق نرم و آرام زانتیا را به خاطر می‌آورد. اما این پایان ماجرا نبود و همین تعلیق نرم، در تست موس و فرمان‌پذیری ناگهانی C3 اثرگذار بود و خودرو دچار حرکات محسوس گهواره‌ای می‌شد. در واقع فرمان دچار گیجی و سردرگمی خاصی بود که در زمان شتاب‌گیری‌های سریع هم به وضوح احساس می‌شد.

شتاب‌گیری خودرو کاملا قابل قبول و حتی فراتر از توانایی‌های سیستم کنترل کشش (TRACTION CONTROL) سیتروئن C3 بود تا جایی که اگر راننده اقدام به شتاب‌گیری ناگهانی در محدوده سرعت زیر 80 کیلومتر کند توامان با کم فرمانی، چراغ هشدار سیستم کنترل کشش نیز روشن می‌شود و با عبور از مرز 80 کیلومتر بر ساعت مشکل رفع می‌شود. در زیر فیلم شتاب‌گیری صفر تا 100 خودرو را در مسیری مسطح ملاحظه می‌کنید:

همان‌طور که در کلیپ بالا مشاهده کردید C3 به لطف بهره مندی از موتور THP 165 و گیربکس 6 سرعته EAT6 آیسین ژاپن، در 8 ثانیه‌ای به مرز 100 کیلومتر بر ساعت رسید که در کنار ویژگی‌های طراحی ظاهری و کابین C3، از آن یک خودروی مهیج و متفاوت هاچ بک در بازار تشنه ایران ساخته است.

صدای محیط به داخل کابین نفوذ نمی‌کرد و ضربات وارده به کابین یک هاچ بک شهری به خوبی توسط سیستم تعلیق جذب می‌شد. دید به جلو به دلیل ارتفاع بلند کاپوت و حس هاچ بک کراس خودرو محدود شده و سنسور پارک در جلو از ملزومات خودرو به حساب می‌آید که در لیست تجهیزات از قلم افتاده است. دید به عقب خودرو نیز مثل DS3 و پژو 207 محدود است که دوربین و سنسور عقب شرایط را برای پارک خودرو تسهیل می‌کنند. آینه‌های جانبی خودرو بزرگ و کاربردی هستند و فضای اطراف خودرو را به خوبی پوشش می‌دهند.

سیستم هوشمند کروز کنترل به شما اجازه افزایش یا کاهش سرعت تثبیت شده را بدون وارد کردن فشار به پدال گاز و فقط از طریق دکمه‌های روی دسته کروز کنترل می‌دهد. کروز کنترل C3 با ظاهری شبیه به تنظیم کننده سیستم صوتی پژو 206 و در سمت چپ غربیلک فرمان تعبیه شده است.

در روند رانندگی آرام و حتی مهیج در سرعت‌های مختلف و مسیرهای کوهستانی و آزادراه‌ها، گیربکس نرم عمل می‌کرد و با مکث بسیار کمی تعویض دنده‌ها انجام می‌شد. نکته جالب توجه درباره گیربکس C3 ویژگی‌های آن در زمان استفاده از حالت دستی بود. گیربکس در عین انتقال مطلوب قدرت به چرخ‌ها، از معکوس کشیدن در دورهای بالا جلوگیری می‌کرد و اجازه فشار بیش از حد به موتور را نمی‌داد به طور مثال اگر انجین در شرایطی بالاتر از 3500 دور در دقیقه بود معکوس نمی‌کشید؛ همچنین برای معکوس کشیدن از دنده 2 به 1 در دور موتورهای بالای 2 هزار دور در دقیقه استنکاف می‌کرد.

در بخشی از اتوبان کاشان به اصفهان سرعت خودرو 187 کیلومتر بر ساعت بود و فشار بیشتر به پدال گاز باعث شد خودرو به دنده 5 بازگردد و مجدد در سرعت 195 کیلومتر بر ساعت دنده 6 وارد عمل شود در شرایطی که از حالت اسپرت گیربکس هم استفاده نشده بود. در کل باید عملکرد هماهنگ موتور و گیربکس C3 را به لطف پیشرانه توربوشارژ و ضرایب کوتاه دنده گیربکس تحسین کرد و بابت شیطنت‌های گاه و بیگاه روی فسقلی فرنگ حساب ویژه باز کرد.

ترمزگیری قابل اطمینان/ نویگیشن غیرفعال!

عملکرد سیستم ترمز هم قابل قبول بود و با وجود ترمزگیری‌های ناگهانی مکرر در طول مسیر بازگشت از ابیانه به مسیر اصلی افتی در عملکرد دقیق آن رخ نداد و می‌توان سیستم ترمز خودرو را از محاسن آن قلمداد کرد.

کیفیت سیستم صوتی C3 که از طریق مانیتور 7 اینچی مدیریت می‌شد، قابل قبول و در حد و اندازه‌های پژو 206 تیپ 5 بود. سیستم نویگیشن خودرو غیرفعال بود که طرف فرانسوی قول برطرف کردن این مشکل را ظرف چند ماه آینده داد. نکته دیگر اینکه سیستم کنترل کشش قابلیت خاموش و روشن شدن از سوی راننده را ندارد و فقط گه گاهی که هوس شیطنت به سرتان بزند با چراغ چشمک زن در صفحه کیلومتر به شما هشدار می‌دهد که کمی رعایت کنید!

حجم فضای صندوق C3 300 لیتر است که در مقایسه با رقبای هم رده مقبول و البته برای کسانی که پژو 2008 را به عنوان یک شاسی بلند خانوادگی خریدند کوچک خواهد بود! فضای پای سرنشینان عقب در مقایسه با پژو 206 بزرگتر است ولی کماکان عرض خودرو برای 3 نفر انسان بزرگسال محدودیت دارد و بیشتر مناسب افراد با قد و قامت متوسط و نهایتاً 4 نفر طراحی شده است.

در نهایت باید گفت C3 برای استفاده شهری خانواده‌های کم جمعیت و توانمندی که دغدغه تأمین بودجه خرید یک هاچ بک 130 میلیونی را ندارند و به رانندگی هیجانی با خودرویی منحصر به فرد (و نه الزاماً زیبا از نظر همه مردم) اهمیت می‌دهند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

در پایان باید از مجموعه سایپا سیتروئن به خاطر برنامه‌ریزی دقیق و احترام به جامعه خبری در یکایک لحظات تست خودرو تقدیر و تشکر کرد و امیدوار بود در کنار کاهش قیمت برای هاچ بک فرانسوی کاشانی‌ها، امکان برگزاری تست درایوهای مشابه با ملاحظات مجموعه سایپا، برای سایر برندها برقرار شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۸۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن

شاسی‌بلند جدید آواتر ۱۱ امروز در نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد. این خودرو که اولین محصول برند آواتر شناخته می‌شود، توسط نادر فقیه‌زاده، طراح سابق بی‌ام‌و طراحی شده است.

به گزارش خبر آنلاین، آخرین مدل معرفی شده از آواتر در چهار مدل ارائه می‌شود که از ۴۱۵۰۰ تا ۵۳۹۰۰ دلار (معادل دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) متغیر است. خودروی اصلاح شده به جای تغییرات اساسی، بر اصلاحات تمرکز دارد.

همانطور که ماه گذشته در آواتر ۱۲ معرفی شد، آواتر ۱۱ اکنون با رنگ طلایی فلورسنت عرضه می‌شود. این رنگ از رنگ‌دانه‌های متغیر استفاده می‌کند که رنگ‌ها را در زوایای خاص تغییر می‌دهد. بر اساس پلت فرم EP ۱، آواتر ۱۱ دارای گزینه‌های تک موتوره یا دو موتوره و انتخاب برد ۵۸۰ کیلومتر تا ۷۳۰ کیلومتر است.

پیشرانه DriveONE هواوی، موتور‌های تک یا دوگانه را با قدرت ۳۰۸ تا ۵۷۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ تا ۶۵۰ نیوتن متر ارائه می‌کند. شتاب‌گیری صفر تا صد این خودرو از ۳٫۹تا ۶٫۶ ثانیه متغیر است. گزینه‌های باتری شامل ۹۰ یا ۱۱۶ کیلووات ساعت با شارژ سریع ۷۵۰ ولت هستند.

فضای داخلی اکنون دارای طرح رنگ بنفش/سفید است. تزئینات طلایی نیز برای مطابقت با رنگ طلایی فلورسنت جدید وجود دارند. صفحه‌نمایش مرکزی ۱۵٫۶ اینچی از قابلیت تقسیم صفحه پشتیبانی می‌کند و ناوبری، بازی‌ها و فیلم‌ها را نمایش می‌دهد. نمایشگر کیلومترشمار ۱۰٫۲۵ اینچی نیز در آواتر ۱۱ وجود دارد. همه مدل‌های آواتر ۱۱ مدل ۲۰۲۴ اکنون دارای سیستم صوتی Meridian با ۲۵ بلندگو هستند.

صندلی‌های مدل قبلی آواتر ۱۱ باعث ناراحتی برخی از افراد در طول سفر‌های طولانی‌تر می‌شد. با این حال، مدل ۲۰۲۴ دارای چرم نرم‌تر بوده و مشکلات قبلی را از بین برده است. علاوه بر این، تمامی نسخه‌های این خودرو به صندلی‌های جلویی با جاذبه صفر مجهز شده‌اند، در حالی که صندلی‌های عقب سردکن و گرمکن را برای سواری مجلل‌تر فراهم می‌کنند.

جدیدترین مدل‌های آواتر ۱۱ دارای سیستم پیشگیری از برخورد همه‌جانبه هستند. هنگام حرکت بین سرعت ۳۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم پیشگیری از برخورد با موانع جانبی (LOCP)، با هدایت خودرو به خط اصلی خود در صورت شناسایی مانع به راننده کمک می‌کند. این امر از برخورد در هنگام تغییر لاین جلوگیری می‌کند.

آواتر در سال ۲۰۱۸ توسط Changan New Energy و نیو تأسیس شد. نیو بعداً کناره‌گیری کرد و CATL جایگزین آن شد که اکنون ۱۷ درصد از شرکت را در اختیار دارد. چانگان ۴۰ درصد از سهام را در اختیار دارد و هواوی تامین کننده اصلی آن است.

دیگر خبرها

  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • (تصاویر) شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن
  • مرگ ۲ تن در ۲ تصادف رانندگی به فاصله ۱۰ دقیقه در پایتخت
  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد