Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات «بیت‌المقدس» را می‌توان به جرأت یکی از درخشان‌ترین صحنه‌های دفاع مقدس و تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی دانست؛ عملیاتی که در آن سلحشوران سپاهی و ارتشی سنگر به سنگر، کانال به کانال میادین مین را پشت سرگذاشتند و به اهداف والای خود رسیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سوم خرداد ماه یادآور حماسه جاودانه آزادى خرمشهر و بیرون کردن متجاوزین رژیم بعث عراق از این شهر حماسه آفرین تا ایستادگى یک ملت در برابر سلطه‌گرانى است که با فرهنگ و تفکر بسیجى و گفتمان مقاومت، به نتیجه رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماسه آزادسازی خرمشهر یکی از پر افتخارترین مقاطع در دوران دفاع مقدس بود که پیروزی در سایه وحدت و همدلی میان مردم، سپاه، ارتش و بسیج حاصل شد.

عملیات «بیت‌المقدس» را می‌توان به جرأت یکی از درخشان‌ترین صحنه‌های دفاع مقدس و تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی دانست؛ عملیاتی که در آن سلحشوران سپاهی و ارتشی سنگر به سنگر، کانال به کانال میادین مین را پشت سرگذاشتند و به اهداف والای خود رسیدند.

این عملیات از تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز و در منطقه غرب رودخانه کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در وسعتی برابر با ۶ هزار کیلومترمربع انجام شد و به مدت ۲۵ روز در چهار مرحله به طول انجامید.

رزمندگان اسلام توانستند با رشادت و دلاوری‌های خود در این عملیات، تلفاتی نظیر ۱۶ هزار کشته و مجروح، ۱۹ هزار اسیر، انهدام ۵۵۰ تانک و نفربر، ۵۳ فروند هواپیما، ۳ فروند هلی کوپتر و ۵۰ دستگاه خودوری نظامی را به دشمن متجاوز وارد کرده و غنائمی نظیر ۵۰ فروند تانک و نفربر، ۳ هزار خودروی نظامی، ۳۰۰ قبضه توپ و غیره را از آن خود کنند.

در عملیات «بیت‌المقدس» نیروهای عمل کننده استان مرکزی در قالب گردان های امام علی (ع) متشکل از رزمندگان شهرستان «ساوه»، گردان امام حسن (ع) رزمندگان شهرستان «اراک» و «شازند» به فرماندهی شهید «ناصر بختیاری»، گردان امام حسین (ع) رزمندگان شهرستان اراک و حومه به فرماندهی شهید «رحیم آنجفی»، گردان جانبازان روح الله (سلمان) رزمندگان اراک و حومه به فرماندهی شهید «نیازعلی طالبی»، گردان زرهی با یک گروهان از رزمندگان شهرستان اراک به فرماندهی برادر «محسن فرخی»، گردان مهندسی رزمی ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی شهرستان اراک، رزمندگان ارتشی استان مرکزی که پرسنل یگان های ارتش جمهوری اسلامی بوده‌اند تقسیم بندی شدند که تمامی گردان‌های فوق در یگان‌های عملیاتی با نام تیپ ۷ ولیعصر (عج)، تیپ ۲۲ بدر و تیپ ۳۰ زرهی سپاه پاسداران سازماندهی شده بودند؛ عملیاتی که در آن استان مرکزی ۲۹۲ شهید را تقدیم اسلام کرد.

شهادت ۲۰۰ رزمنده استان مرکزی در عملیات آزادسازی خرمشهر

سرهنگ محسن گلشن‌زاده، جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای عملیات «بیت‌المقدس» گفت: استان مرکزی ۲۹۲ شهید را در عملیات آزادسازی خرمشهر تقدیم نظام اسلامی کرده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در شرایطی در سال ۵۷ به پیروزی رسید که دو بلوک شرق و غرب قدرت جهان را در اختیار داشتند و تمامی کشورهای جهان زیر سلطه آنان قرار می‌گرفتند، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان ما با ایجاد غائله‌های قومی و مذهبی و ترور شخصیت‌های اثرگذار در انقلاب اسلامی به دنبال براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.

جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی پس از آن با تحمیل هشت سال دفاع مقدس در تلاش بودند تا بتوانند حرکت انقلاب اسلامی را متوقف کنند، تصریح کرد: هشت سال جنگ تحمیلی یک نمونه از هجمه دنیای کفر در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

گلشن‌زاده با اشاره به اینکه بیش از ۸۰  کشور به صورت رسمی و غیر رسمی صدام را در این حمله نظامی یاری می‌دادند، گفت: جنگ نابرابر با تهاجم همه جانبه استکبار جهانی و همه ادوات نظامی دشمن شروع شد و به مدت ۸ سال به طول کشید؛ جنگی که در آن دشمن با پشتیبانی کشورهای مرتجع خلیج فارس و استکبار جهانی و اروپا به تقابل با ملت ایران پرداخت.

وی افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی رزمندگان اسلام در مقابل هجوم ناجوانمردانه رژیم تا دندان مسلح رژیم بعث عراق و حامیان آنها مردانه تا پای جان ایستادند و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی در دست دشمن بیفتد.

حماسه آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت ملت ایران در برابر جبهه کفر

جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با تاکید بر اینکه حماسه آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت ملت ایران در برابر جبهه کفر است، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و پس از این پیروزی بود که همه معادلات دشمنان بهم ریخت و رؤیای صدام را که با هدف اشغال ۳ روزه، خوزستان را پشت سر گذاشته و تصرف بی‌دردسر و آسان خرمشهر را به عنوان اولین گام در دستور برنامه‌های خود قرار داد، هرگز تعبیر نشد.

گلشن‌زاده با اشاره به اجرای ۴ مرحله عملیات از سوی جبهه اسلام برای آزادسازی خرمشهر گفت: دشمن تا کنار کارون آمده بود و جاده خرمشهر- اهواز را تصاحب کرده بود و قسمت وسیعی از خاک خوزستان را به اشغال خود درآورده بود ولی رزمندگان اسلام در ۴ مرحله عملیات بیت‌المقدس خرمشهر را آزاد کردند و به آغوش کشور بازگرداندند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۸۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده

یک نشریه معتبر انگلیسی با اذعان به عملیات ترکیبی و منحصر به فرد هفته گذشته حزب الله به مقر سری صهیونیست‌ها در منطقه اشغالی «عرب العرامشه» که با مهار پدافند گنبد آهنین انجام شد بار دیگر شکست نظامی تل آویو را یادآور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، یک نشریه انگلیسی زبان با اذعان به قدرت تسلیحاتی مقاومت اسلامی لبنان، مرحله جدید عملیات‌های موشکی و پهپادی حزب الله ضد اهداف نظامی تل آویو در اراضی اشغالی را قابل تأمل دانست و تاکید کرد که تلاش صهیونیست‌ها در تضعیف نظامی حزب الله با شکست مواجه شده است.

در شرایطی که پس لرزه‌های پاسخ تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضد اسرائیل همچنان نقل محافل رسانه‌ای و خبری است، رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان دور جدیدی از عملیات‌های نظامی محدود خود علیه مواضع صهیونیست‌ها را آغاز کرده‌اند، در این میان، تحلیلگران غربی توسل رزمندگان مقاومت لبنان به تاکتیک نظامی و عملیاتی جدید ضد مقرهای تجسسی و نظامی اسرائیل را حائز اهمیت دانستند.

در همین ارتباط، خبرگزاری فایننشال تایمز انگلیس روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به عملیاتی کردن بخش کوچکی از توانمندی‌های جدید و پتانسیل تسلیحاتی گسترده رزمندگان مقاومت لبنان ضد اسرائیل در هفته گذشته اذعان کرد: «حزب الله لبنان هنوز از تسلیحات پیشرفته در زرادخانه نظامی خود استفاده نکرده است.»

این نشریه معتبر انگلیسی به نقل از تحلیلگران حوضه نظامی نوشت: «حزب الله لبنان طی هفته گذشته در چند عملیات جدید خود از مجموعه جدیدی از تاکتیک‌های نظامی ضد اسرائیل استفاده کرد» که پیشتر از این تسلیحات در برابر اسرائیل رونمایی نکرده بود.

تحلیلگر نشریه فایننشال تایمز در ادامه توضیح داد: هفته گذشته چهارشنبه، حزب الله یک حمله ترکیبی با بهره‌گیری از پهپادهای انتحاری و موشک‌های هدایت شونده ضد مقر فرماندهی تجسسی و سری ارتش اسرائیل در منطقه عرب العرامشه انجام داد و موفق شد با نفوذ به سامانه گنبد آهنین دفاعی پدافندی اسرائیل، اهداف تعیین شده را هدف قرار دهد.»

پیشتر، رزمندگان حزب الله لبنان در دور جدیدی از عملیات نظامی و طی یک حمله ترکیبی منحصر به فرد با مهار کردن سیستم پدافندی هوایی گنبد آهنین صهیونیست‌ها به مقر اطلاعاتی نظامیان صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی حمله کردند و طی آن به اذعان ارتش اشغالگران معاون فرمانده واحد نظامی سری «۸۱۰۳» وابسته به گردان «عتسونی ۶» مجروح و شماری نظامی به هلاکت رسیدند.

کد خبر 6085931

دیگر خبرها

  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است