Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشای توافق محرمانه دولت با تلگرام، قراردادهای نفتی IPC و ماجرای برجام، بیشترین تصور از واژه محرمانه در خصوص عملکرد دولت روحانی را به ذهن ها متبادر می‌کند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون توافق محرمانه پاول دوروف مدیر تلگرام و دولت در تهران و عدم پایبندی تلگرام به این توافق، گفت: در مورد این موضوع اطلاعی ندارم و بی تقصیرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پاسخ سخنگوی دولت در حالی است که چندی پیش انتشار پستی در حساب کاربری رئیس جمهور در شبکه اینستاگرام با هشتگ «#محرمانه_نداریم» در واکنش به صدور دستور فیلترینگ تلگرام از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه واکنش‌های زیادی را در محافل رسانه‌ای به همراه داشت. این در صورتی است که افشای توافق محرمانه دولت با تلگرام، قراردادهای نفتی IPC ، برجام و موضوعاتی در گذشته مانند ماجرای ایران گیت که حسن روحانی در آنها بصورت مستقیم ایفای نقش کرده است، بیشترین تصور از واژه محرمانه را به ذهن‌ها متبادر می‌کند.

۱- تلگرام

سفر پنهانی پاول دوروف مدیر پیام رسان تلگرام به تهران در نیمه نخست سال ۹۴ صورت گرفته است و در این سفر قرارداد محرمانه ای بین دولت و مدیر تلگرام به امضا رسیده است. جزئیاتی از این قرارداد دولت با تلگرام که تاکنون منتشر شده، به شرح زیر است:

۱-تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالاً در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است ندهد.

۲-تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند.

۳-تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند.

۴-تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.

موضوعی که حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز پس از ایجاد اختلالاتی در پیام رسان تلگرام به آن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تسهیلات ارائه شده به تلگرام حاصل یک توافق مشروط بوده، نوشت: «مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راه‌یابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند».

مطرح شدن سفر مدیر پیام رسان تلگرام به تهران و توافق محرمانه دولت با وی واکنش‌های زیادی را در پی داشت و در نهایت ۳۶ نفر از نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام را برای شفاف سازی ابعاد پیدا و پنهان این توافق تهیه و تدوین کردند.

اما موضوع محرمانه‌ها در دولت روحانی، موضوع تازه ای نیست و نگاهی به مسائل گذشته ابعاد بیشتری را از وجود محرمانه‌ها مانند توافق برجام، قراردادهای نفتی و لوایح و قوانینی مانند FATF مشخص می سازد.

۲- برجام

جزئیات محرمانه مذاکرات هسته ای که در همان ایام تحت عنوان «فکت شیت» سر و صدای زیادی را در فضای رسانه ای و اذهان عمومی ایجاد کرد از جمله مهمترین محرمانه‌های دولت روحانی است. در ایام مذاکرات هسته ای که ختم به برجام شد، بارها از سوی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جزئیات توافقات حاصل شده محرمانه خوانده شد تا جایی که محمدجواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی مسائل مربوط به سیاست خارجی کشور، گفت: اخبار مذاکره را به ما منتقل نمی‌کردند، اطلاعات به ما نمی‌دادند، بارها می‌گفتیم چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌گفتند هروقت توافق شد می‌فهمید!

انعقاد قرارداد با گروه ویژه اقدام مالی(FATF) نیز که از آن به عنوان قرارداد مکمل برجام یاد می‌شود، از جمله دیگر موضوعات محرمانه در دولت روحانی است. اصرار دولت بر تصویب لایحه پیوستن به این معاهده که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است در حالی صورت می گیرد که تا کنون دولت هیچگونه توضیحی را در خصوص علل پیوستن به آن مطرح نکرده است.

۳- قرارداد‌های نفتی IPC

قراردادهای جدید نفتی در دولت روحانی تحت عنوان IPC نیز یکی دیگر از محرمانه‌های دولت روحانی است که اعلام جزئیات و رقم و عددهای رد و بدل شده در این قراردادها کماکان محرمانه به شمار می رود.

توتال یکی از شرکت‌هایی است که در مدل جدید قراردادهای نفتی با آن قرارداد همکاری منعقد شد و جزئیات این قرارداد محرمانه باقی ماند و حتی به نمایندگان مجلس نیز جزئیاتی از آن ارائه نشد، قراردادی که به گفته منتقدین سود زیادی را در زمینه اکتشاف، استخراج و فروش نصیب توتال فرانسوی خواهد کرد.

اما در نهایت این شرکت پس از خروج آمریکا از برجام، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورتی که از آمریکا معافیت تحریمی خاص دریافت نکند، قادر به ادامه کار در پروژه پارس جنوبی نخواهد بود. توتال همچنین اعلام کرده که تنها در صورتی قادر به ادامه فعالیت در ایران خواهد بود که از سوی خزانه داری ایالات متحده آمریکا، معافیت خاصی برای این شرکت لحاظ شود.

به نظر می‌رسد عدم دریافت تضمین‌های لازم از این شرکت جهت پایبندی به قرارداد در صورت بروز تحولات بین المللی، یکی از دلایل محرمانه بودن جزئیات این قرارداد بوده است. قراردادی که امروز با توجه به خروج آمریکا از برجام، در شرایطی مبهم قرار دارد.

۴- قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه

در کنار قرارداد توتال می توان به دیگر مواردی چون قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه اشاره کرد که متن این قرارداد نیز جزو محرمانه‌های دیگر دولت روحانی است، به طوری که‌هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو صریحا گفته است که ۲۰ درصد قرارداد ایران خودرو با پژو محرمانه است.

این در حالی است که نفس انعقاد قرارداد با شرکت پژو نیز به سبب بدعهدی‌های این شرکت در قرارداد گذشته خود با ایران که پس از تشدید تحریم‌ها در سال ۹۰ در یک شب کشور را ترک کرد، مورد انتقاد جدی فعالان صنعت خودرو قرار دارد.

همانطور که مشخص است برخلاف ادعای حسن روحانی که دولت او محرمانه ندارد، موارد عدیده ای وجود دارد که نشان می دهد در بسیاری از موضوعات مردم با قید «محرمانه» دولت مواجهه شده اند.

منبع: مهر

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی

گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهرمدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بیان کرد: به‌دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی نیازمند تأمین خوراک خودشان هستند و از طرفی درآمد مستمر دارند، تصمیم گرفتیم برای توسعه ۱۶ مخزن گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های پتروشیمی تفاهم‌نامه امضا کنیم.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها درعمل کار مطالعات ۱۶ مخزن گازی آغاز و در حداقل زمان ممکن پیشنهاد فنی و اقتصادی این هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکراتی را درباره بعضی از بندهای مندرج در قراردادها آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: با اجرای این قراردادها، در مجموع روزانه حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

خجسته‌مهر گفت: این اتفاق گامی مهم برای شرکت‌های پتروشیمی است تا افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی خود، در خلال برنامه هفتم توسعه که قرار است حدود ۳۰ میلیون تن به ظرفیت آن‌ها اضافه شود، با تأمین خوراک خوشان این توسعه را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مردم جزو سهام‌داران خرد و کلان این واحدهای پتروشیمی هستند، افزود: شرکت ملی نفت ایران نخستین گام را برای اجرای شعار سال و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۳ برداشته است.

امضای حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پارسال در این شرکت حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که سرمایه‌گذاران آن‌ها بانک‌ها بودند، تصریح کرد: با این دو گام اقدام‌هایی منحصربه‌فرد در مسیر سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی رقم خورد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در اجرای طرح بزرگ و ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی چهار قرارداد امضا شد، بیان کرد: با اجرای کامل این طرح از افت تولید روزانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تجهیزات مورد نیاز از شرکت های داخلی تامین می شود یا به تجهیزات خارجی نیاز داریم، افزود: ظرفیت سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با امضای این قراردادها درعمل کار فشارافزایی را در پارس جنوبی آغاز کرده‌ایم. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح، تأمین توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی است و با توجه به توانی که در داخل کشور وجود دارد، در آینده‌ای نزدیک بعضی از قراردادهای جانبی مربوط به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی امضا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی هفت قطب دارد، ادامه داد: با رقابتی که بین بخش خارجی و داخلی به وجود آمده، هر بخش بتواند سریع‌تر توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی را بسازد، عملیات نصب نخستین قطب زودتر آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اگر یک واحد پتروشیمی نیاز به تخصیص خوراک داشته باشد در قرارداد دیده می‌شود، گفت: هم‌اکنون در نسل سوم قراردادهای بالادستی هستیم و در آینده قراردادها بهبود می‌یابند. همان‌طور که الگوی تازه قراردادهای نفتی نسبت به قراردادهای پیشین تغییرهایی داشته است و این تغییرها جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی دارد، در دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین حضور بخش خصوصی در کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیت بخش داخلی بهره می‌گیریم، بیان کرد: سازندگان ایرانی توانسته‌اند بیشتر کالا و تجهیزات اساسی را که زمانی از خارج کشور تأمین می‌شد، با تلاش و کوشش و دانش فنی بسازند. برای نمونه هم‌اکنون برای شیرین‌سازی گاز، از توربوکمپرسورهای داخلی در سایزهای مختلف و توان متفاوت استفاده می‌کنیم. با توجه به ظرفیت شرکت‌های داخلی این فرصت به آن‌ها داده شده است و باید به بخش خصوصی و سازندگان داخلی میدان بدهیم، زیرا آن‌ها قادرند بعضی از نیازهای ما را تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هفت میدان نفتی شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال‌پری، پایدار شرق و چشمه‌خوش سرمایه‌گذار خارجی دارند، گفت: الگوی تازه قراردادهای نفتی بدون واگذاری حق مالکیت و حاکمیت امضا و فقط سرمایه‌گذاری و خرید خدمت از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

کد خبر 6093058 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • قابلیت قدیمی تلگرام به اسنپ‌چت رسید!
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی