Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سم قارچ سمی به هیچ عنوان از بین نمی‌رود، گفت: شستن، پختن و سرخ کردن قارچ‌های سمی تأثیری در از بین بردن سم آن ندارد.

خبرگزاری ایسنا: کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سم قارچ سمی به هیچ عنوان از بین نمی‌رود، گفت: شستن، پختن و سرخ کردن قارچ‌های سمی تأثیری در از بین بردن سم آن ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانمردی با ابراز تأسف از اینکه طی هفته‌های اخیر شاهد مسمومیت بسیاری از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی هستیم، اظهار کرد: قارچ‌ها یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین خوراکی‌هاست.

وی با اعلام اینکه بیش از ۵۰ نوع گونه قارچی در منطقه کردستان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن سمی است، افزود: تشخیص سمی بودن این دست از قارچ‌ها، تنها در لابراتوار‌های آزمایشگاهی و توسط متخصصان گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ذکر اینکه به دلیل قابل تشخیص نبودن قارچ‌های سمی برای مردم عادی، مشکلات مسمومیت حاد و حتی مرگ در برخی مناطق کشور و استان رخ داده است، گفت: طبق آخرین آمار در کردستان ۱۸۴ نفر دچار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی شده‌اند.

وی با تأکید بر عدم مصرف قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیرپرورشی، تصریح کرد: به دلیل تشابه ظاهری قارچ‌های سمی با قارچ‌های غیرسمی و خوراکی، تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، خودداری از مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت و فله‌ای است.

جوانمردی با بیان این‌که تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر و دارای شناسنامه تولید و تأیید از سوی وزارت بهداشت، استفاده شود، ادامه داد: برخی مردم به اشتباه فکر می‌کنند که با شستن و یا پختن قارچ مسموم بودن آن از بین می‌رود، اما از لحاظ علمی باید اعلام کرد که به هیچ عنوان شستن، آب‌پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد.

فروشندگان قارچ‌های فله‌ای و خودرو متخلف هستند

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با بیان اینکه بازدید‌هایی در سطح استان با کمک نیروی انتظامی در حال انجام است، گفت: به تمامی اصناف و فروشندگان ذیربط در توزیع قارچ اعلام شده است که از عرضه و فروش قارچ‌های خودرو اکیداً خودداری کنند.

وی افزود: در صورت مشاهده فروش قارچ‌های فله و خودرو با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

جوانمردی در پایان با درخواست اینکه مردم قارچ‌های پرورشی صنعتی که دارای شناسنامه تولید هستند را جایگزین مصرف قارچ‌های خودرو کنند، خاطرنشان کرد: مصرف قارچ‌های فله‌ای و چیده شده از طبیعت، بازی با زندگی و مرگ است.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QxD

منبع: فردا

کلیدواژه: قارچ سمی قارچ سمی سرخ کردن مسمومیت با قارچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۹۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد

قاسمعلی نیک‌پسند مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: این واحد پرورش قارچ به صورت صنعتی با سطح زیر کشت چهار هزار و ۸۰ مترمربع با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ تن محصول فعال شده است.

وی افزود: برای ایجاد این واحد تولیدی ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات و ۴۰ میلیارد ریال از محل خودیاری مجری هزینه شده است که از این طریق ۱۲ فرصت شغلی فراهم و در نخستین سال بهره برداری پنج دوره محصول قارچ تولید می‌شود.

قارچ محصولی زودبازده است که کشت آن به علت شاخص‌های اقتصادی، زیست محیطی، تغذیه‌ای و دارویی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

گستره زمین‌های باغی و زراعی جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندر قند، زیره، پیاز، هندوانه و پسته است که ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور این شهرستان فعالیت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  • معدوم‌سازی بیش از ۳ تن مواد غذایی فاسد در میرجاوه
  • مرگ به دلیل شستن دست با تینر
  • شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد