Web Analytics Made Easy - Statcounter

   

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتانیوز، صنعت فولاد از جمله صنایعی است که به رغم مواجهه با مشکلاتی،‌ همواره توانسته در مسیر رو به رشد خود در بخش تولید و صادرات گام بردارد.

این امر در ابتدا به تغییر نگاهی مرتبط است که بین مدیران بخش دولت و خصوصی ایجاد شده است که در واقع مدیران و متخصصان این حوزه هیچ گاه از توسعه غافل نشده اند و به ویژه از نیمه دوم سال 92، نوع نگاه دولت به عنوان برنامه ریز و حامی، سبب شد طرح هایی که سال ها معطل مانده بودند دچار تحرک و با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود سرمایه های بخش خصوصی به این حوزه پروژه هایی را وارد مدار تولید کرد که سال ها بر روی زمین مانده بود. نمونه های قابل توجه این اقدامات در سنگان و منطقه ویژه خلیج فارس قابل مشاهده است.

در ادامه یادداشت کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و را در این خصوص می خوانیم:

نگاه کلانی که ایمیدرو توانست با کمک وزارت صنعت معدن و تجارت جاری کند، تلاش برای متوازن شدن زنجیره تولید است. می توان اذعان کرد در چنین مسیری در حرکت هستیم و این امر به طور قابل توجهی عملی شده است. به واقع افتتاح هایی که در سال های 95-96 در زنجیره فولاد شاهد بودیم مربوط به همان تغییر نگاه در مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو است.

از سوی دیگر نباید از چالش هایی که در کنار این دستاوردها باقی مانده، غافل شد. بر اساس مطالعاتی که در طرح جامع فولاد انجام شده، سرریز شدن مجوز ایجاد واحدهای جدید نسبت به برنامه 1404 از جمله چالش های این بخش است که می تواند تحقق توازن در این زنجیره را با چالش مواجه کند. همچنین تامین آب، برق،‌گاز و جاده این مجوزها خارج از توان فعلی کشور است. بدین جهت نیاز به بازبینی برخی از مجوزها و طرح ها داریم. در این جا جایگاه ستاد زنجیره فولاد برجسته تر می شود که بتواند با تصمیم گیری در این باره، موانع توازن در زنجیره فولاد را برطرف کند ودر واقع این از اهدافی است که دکتر شریعتمداری وزیر محترم برای ایجاد ستاد زنجیره فولاد، مشخص کرده است.

باید بتوان با تقویت نقاط قوت این زنجیره بر مشکلات فایق آمد. بیش از یک سوم صادرات 10 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی سال گذشته به زنجیره فولاد تعلق دارد که به حدود 4 میلیارد دلار می رسد.

بیش از 9 میلیون تن از تولیدات این بخش سال قبل روانه بازارهای صادراتی شد و رشد دو رقمی تولیدات این حوزه نیز قابل توجه است.

همچنین ورود بیش از 10 میلیون تن ظرفیت جدید گندله سازی در سنگان، 5 میلیون کنسانتره در کشور و آغاز تولید کارخانه های جدید آهن اسفنجی و فولاد خام از عملکرد سال گذشته محسوب می شود که امسال نیز طرح های دیگری در نوبت راه اندازی قرار دارند.

به نظر می رسد ایجاد هماهنگی بین اجزای این زنجیره اکنون از مهمترین اقداماتی است که به توسعه این بخش کمک می کند. بخش خصوصی فعالانه وارد این عرصه شده و چشم انداز روشنی در توسعه ایجاد شده است. نکته ای که باید اضافه کرد تامین زیرساخت ها به ویژه بخش ریلی و پس از آن جاده ای و دریایی است. این بخش نیاز به همگرایی بیشتری بین دستگاه های متولی دارد. باید به این موضوع توجه بیشتری شود تا توسعه همزمان انجام گیرد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۹۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی شاهمیرزایی در کنگره ملی نفت و گاز آسیا-اروپا اظهار داشت: ایران با دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، جایگاه ویژه و برجسته‌ای از زمان‌های بسیار دور در نقشه انرژی جهان داشته است.

وی، ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه خواند و گفت: کشور ما به دلیل دارا بودن سواحل طولانی در خلیج فارس تا دریای عمان و اقیانوس هند به‌عنوان شاهراه عبور و حمل‌ونقل نفت، میعانات گازی، گاز مایع، محصولات مختلف پتروشیمی و دیگر محصولات به شمار می‌رود و نقش مهمی را ایفا می‌کند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا مطرح و آماده همکاری در زمینه تولید و فروش کالاها و تجهیزات به شرکت‌ها و مشتریان همسو در سراسر جهان است.

شاهمیرزایی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران، یادآور شد: ظرفیت تولید این صنعت در سال ۱۴۰۲ از مرز ۹۵ میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

وی با اشاره به تنوع سبد محصولات پتروشیمی ایران با بیش از ۵۵۰ گرید مختلف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی با کشورهای همسو از جمله روسیه و کشورهای حوزه آسیای‌میانه در قطب‌های توسعه‌ای به‌ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۹۷ درصد از کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و صنایع معدنی داخلی‌سازی شده است، گفت: آمادگی کامل داریم تا با همسایگان و کشورهای همسو در زمینه‌های طراحی، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداشت تجهیزات و نیز تولید انواع فناوری‌ها و کاتالیست‌های مورد نیاز همکاری کنیم.

شاهمیرزایی افزود: ایران در تولید دانش‌فنی محصولات آمونیاک، اوره، الفین، تبدیل گاز به متانول، اتان، اتیلن و سایر فرآیندها به خودکفایی کامل رسیده است.

کنگره ملی نفت و گاز آسیا - اروپا ۲۸ فروردین‌ماه با حضور سفیر ایران در روسیه، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان صندوق فولاد با افزایش ۲۰ درصدی
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • اشتغالزایی ۲ هزار نفر در چهار واحد فرآوری سنگ آهن اسدآباد
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • افزایش ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش عملکرد زنجیره تولید سرب نخلک
  • تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت