Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-19@19:33:21 GMT

چه کنیم در ماه رمضان ضعیف نشویم؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۳۵۷۰

چه کنیم در ماه رمضان ضعیف نشویم؟

 مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به توصیه های سنتی برای روزه داری بهتر به نکاتی برای جلوگیری از ضعف بدن اشاره کرد.
به گزارش صدای ایران محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در نشست آموزشی با موضوع «توصیه‌های طب ایرانی ویژه روزه‌داران» با تاکید بر تاثیر بدن بر نفس و تاثیر بیشتر نفس بر بدن به نقل از سید اسماعیل جرجانی، گفت: رازی هم در کتاب الحاوی آورده است که حتی اگر طبیب متوجه شد که امیدی به ادامه حیات و زندگی بیمار نیست، حق ندارد از روی ناامیدی با او صحبت کند و این صرف نظر از اعتقاد به اینکه مرگ و زندگی دست خدا است، به دلیل تاثیر بالای نفس بر بدن که به بهبود شرایط بیمار، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نقل از سلامت نیوز، مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بهترین هضم در هنگام خواب اتفاق افتاده و بی‌خوابی سبب ایجاد خشکی می‌شود، بر توجه به اهمیت خواب شبانه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: بین زمان خوردن غذا تا خوابیدن، باید فاصله باشد که این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد، متغیر است، اما به طور متوسط، در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زمانی، توصیه می‌شود و باید برنامه غذایی در وعده افطار را بر اساس آن تنظیم کرد.
وی با تاکید بر اهمیت خوردن سحری برای جلوگیری از بروز ضعف در طول روزه‌داری، افزود: توصیه حکمای طب ایرانی، خوردن غذا هنگام وجود اشتهای صادق و نه صرف پر کردن وعده‌های غذایی معمول است که برای ایجاد این اشتها در وعده سحر، خوردن افطاری سبک در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو و نخوردن شام با توجه به فاصله کوتاه بین افطار تا سحر، توصیه می‌شود.

آب ولرم در وعده افطار فراموش نشود
مشاو وزیر بهداشت بازکردن روزه با آب ولرم، خرما یا آب ولرم و یک قاشق عسل را بهترین انتخاب دانست و با تاکید بر ننوشیدن آب و مایعات سرد به عنوان اولین گزینه برای این منظور و رفع عطش گفت: در هنگام گرسنگی و ایجاد اشتهای واقعی، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا می‌شود که با توجه به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی‌مدت در ماه رمضان، در هنگام افطار، معده در اوج حرارت خود قرار دارد و به عنوان اولین انتخاب برای بازکردن روزه، باید از ماده‌ای استفاده شود که هم کمی حرارت معده را کاهش داده و به تعادل برساند و هم با کاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و ایجاد نفخ نشود.
وی با اشاره به اینکه به دلیل گرمای هوا و نخوردن آب در طول روز، یبوست یکی از مشکلات شایع روزه‌داری است و باید از بروز آن که در طب ایرانی به نام «ام‌المراض» معروف است، جلوگیری کرد، افزود: خوردن سبزی در وعده افطار برای کمک به اجابت مزاج توصیه می‌شود، اما در سحر، استفاده از سبزی پخته مناسب است، چراکه مصرف سبزی خام، میزان عطش در طول روز را افزایش می‌دهد.

خوردن غذا‌ی سنگین در وعده افطار، هضم را دچار اختلال می‌کند
خدادوست با اشاره به قاعده کلی ضعیف بودن هضم معده در فصل تابستان و برعکس، تجربه بهترین هضم در فصل زمستان، تاکید کرد: غذا‌های سنگین مانند حلیم، شله‌زرد، کله‌پاچه و آش، در توان هضم معده در فصول گرم نیستند و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر با روز‌های گرم سال، باید تا حد امکان از زیاده‌روی در مصرف این نوع غذا‌ها در وعده افطار، پرهیز کرد.
این متخصص طب ایرانی، عرق کاسنی و شاه‌تره را در ترکیب با هم، معتدل و مقوی معده دانسته و با توصیه به مصرف آن در وعده افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه‌داری، افزود: می‌توان یک قاشق چای‌خوری تخم غرفه را در یک نعلبکی ریخته و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه کرد تا به خود جذب کنند و سپس تخم خرفه‌ها را نیز به ترکیب عرق کاسنی و شاه‌تره افزود تا اثر ضد عطش این ترکیب را افزایش دهد.
وی مصرف فالوده خیار، سنکجبین یا هندوانه را که از مخلوط رنده‌شده این دو میوه با سکنجبین به دست می‌آید، برای رفع تشنگی توصیه کرد و گفت: پرهیز از مصرف غذا‌های تند، سرخ‌کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز برای پیشگیری از بروز تشنگی در طول روز، موثر است.
مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر منع خوابیدن در طول روز به عنوان یک قاعده کلی در طب ایرانی و تنها مناسب بودن خواب قیلوله در روز‌های طولانی تابستان که برخلاف تصور معمول، زمان آن قبل از ناهار است، افزود: به دلیل روزه‌داری و نخوردن غذا در ماه مبارک رمضان، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن، به خصوص در افرادی که زیاد تشنه می‌شوند، توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت که زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار که در طب ایرانی به «خواب مرگ» معروف است، نباشد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ضعف بدن ضعیف ماه رمضان وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: مردم رشت و گیلان در بزنگاه‌های مختلف تاریخ بصیرت خود را نشان داده و به میدان آمده‌اند. اگر تورقی به تاریخ بزنید از صدر اسلام گرفته، تا نقش یک گیلانی در واقعه عاشورا و سپس شکل گیری اولین حکومت شیعی در این استان و پس از آن قیام میرزا کوچک خان و نهضت جنگل و همچنین در شکل گیری انقلاب اسلامی با تقدیم نخستین شهید نهضت حضرت امام و نقش محوری و مشارکتی مردم گیلان در دفاع مقدس و پس از آن؛ در هر صفحه این تاریخ را که نگاه کنید یک رگ و ریشه از گیلانی‌ها دیده می‌شود.

در حوادث فتنه ۸۸ و قیام مردم گیلان در ۸ دی و شکل گیری حماسه ۹ دی و اتفاقات ریز و درشت دیگر از ابتدای انقلاب تاکنون نقش گیلانی‌ها در عرصه‌های مختلف فزاینده و مؤثر بوده است.

گیلانِ همیشه بیدار

اما این بار مردم گیلان و رشت برای حمایت از مردم فلسطین و در راستای جشن ملی و منطقه‌ای عملیات غرور آفرین «وعده صادق» گرد هم جمع شدند تا با صدای رسا و دشمن شکن بگویند؛ که هر گونه تعدی دشمن به خاک و تمامیت ارضی کشور با «پاسخِ سخت» و به تعبیر رهبری معظم انقلاب «تنبیه» روبرو خواهد شد.

مردم گیلان و به ویژه رشت از گوشه گوشه رشت و این استان ولایی پرور و انقلابی خودشان را به مصلای بزرگ شهر رساندند تا دوباره ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و امامین آن و حمایت از مردم بی دفاع فلسطین موفقیت غرورآفرین عملیات دشمن شکن «وعده صادق» را جشن بگیرند.

مردم گیلان و رشت که حمایت از فلسطین را یک آرمان ملی و اعتقادی می‌دانند بعد از همایش «طوفان الاقصی» و شکسته شدن تابوی رژیم اشغالگر قدس با برپایی تجمعات مختلف از مواضع فلسطین و غزه دفاع کرده و آزادسازی قدس شریف را حق مسلم جهان اسلام می‌دانند.

امروز جمعه مردم نمازگزار رشت و گیلان پس از اقامه نماز پر فیض جمعه، در یک حرکت نمادین و ارزشمند پیروزی شکوهمند عملیات «وعده صادق» را جشن گرفتند.

استخوان‌های اسرائیل شکست

پیرمرد رشتی در حالی که با جان و دل فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر می‌داد، نابودی این رژیم جعلی را بسیار نزدیک پیش بینی کرد و با ابراز خرسندی از موفقیت عملیات «وعده صادق»، این پیروزی بزرگ را نشان قدرت نظامی و ایمانی ایران اسلامی دانست.

«جعفر ناظمی» که پلاکارد «القدس لنا» با دستش بالا آمده بود، حمایت از مردم فلسطین و غزه را یک تکلیف انسانی برشمرد، تکلیفی که جهان بشریت در انجام آن سر باز زدند و شانه خالی کردند.

به عقیده این شهروند رشتی عملیات «وعده صادق» به طور بسیار واضح صدای شکستن استخوان‌های رژیم صهیونیستی را به گوش جهانیان رساند و این پیام را داد که دهه هشتم تأسیس رژیم اشغالگر دهه پایانی عمر آن و نقطه عطفی در تاریخ ملت مظلوم فلسطین به شمار می‌رود.

به گفته وی، «وعده صادق» برخی معادلات دنیا را تغییر داد و همین اتفاق خوشایند بازتاب خبری و رسانه‌ای عظیمی در دنیا ایجاد کرد تا جایی که کشورهای متحد و دست نشانده اسرائیل برای حل بحران پیش آمده، تشکیل جلسه اضطراری دادند.

نوید پیروزی جبهه حق

آن سوی بلوار و در کنار تابلوی مزین شده با نام «شهید» بانویی تسبیح به دست سوژه من شد؛ سراغش رفتم اما انگار میانه خوبی با اصحاب رسانه نداشت هر طور شده باب گفت و گو را با این بانوی رشتی باز کردم.

«نجمه باقری زاده» که از عملیات «وعده صادق» احساس غرور می‌کرد این رویداد تاریخی را رویارویی جبهه حق علیه باطل تفسیر کرد و با استناد به آیه قرآن کریم، پیروزی جبهه حق در آینده نزدیک را نوید داد.

این بانوی رشتی صیانت از امنیت و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز ایران اسلامی برشمرد و با اشاره به حمله اسرائیلی‌ها به کنسولگری ایران در دمشق، عملیات تنبیهی «وعده صادق» را حق مشروع و مسلم ایران دانست.

باقری زاده گریزی هم به جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین زد و «وعده صادق» را تنها گوشه‌ای از پاسخ تنبیهی جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی برشمرد.

به اعتقاد وی، حمایت از فلسطین و محور مقاومت یک تکلیف است و باید مورد توجه دیگر کشورهای آزادی خواه قرار گیرد.

این بانوی رشتی معتقد است؛ عملیات «وعده صادق» یک نوع حمایت همه جانبه ایرانی‌ها از مردم بی دفاع فلسطین است که باید مورد توجه سایر کشورهای اسلامی قرار گیرد، کشورهایی که گرفتار زر و سیم شدند و خون انسانیت در رگ‌هایشان جاری نیست.

عدم حمایت و یا بی تفاوتی برخی کشورهای منطقه از مواضع فلسطین یک نوع خیانت و جنایت است، خیانتی که در طول ۷ دهه «حقوق بشر» و «انسانیت» را ذبح کرده است.

تقاصی به وسعت «وعده صادق»

از این بانوی رشتی و مواضع ضد استکباری اش گذشتم و به یک جوان دهه هشتادی رسیدم؛ خودش را «محمدطاها رادمنش» معرفی کرد شکل و ظاهرش با حرف‌هایی که می‌زد خیلی فرق داشت.

این جوان رشتی معتقد است؛ اسرائیل باید تقاص جنایت‌هایش را علیه مردم فلسطین پس دهد و «طوفان الاقصی» و «وعده صادق» تنها گوشه چشمی از پاسخ به سال‌ها جنایات اسرائیل است.

به عقیده وی، اسرائیل این غده سرطانی و چرکین زمانی از صفحه روزگار محو می‌شود که همه ملت‌ها عملیاتی چون «وعده صادق» را بر رژیم صهیونیستی آوار کنند.

رادمنش ابعاد «وعده صادق» را بسیار پیچیده دانسته و می‌گوید: «وعده صادق» تنها یک عملیات ساده نظامی نبود بلکه یک رزمایش روانی ویرانگر علیه استکبار بود که ابعاد آن بعدها نمایان می‌شود.

به عقیده وی، دیگر مخفی کاری‌ها و سکوت رسانه‌ای اسرائیل در تخریب سازی و ویرانگری «وعده صادق» جواب نمی‌دهد و دست پاچگی، ذلت و اضطراب مقامات اسرائیل آینه تمام نمای اثرات مخرب «وعده صادق» است.

شخم یک رژیم جعلی

اگر چه «وعده صادق» یک عملیات تنبیهی سازمان یافته و هدفمند علیه اسرائیل بود و منجر به شکست هیمنه این رژیم جعلی شد اما این حرکت گام نخست نابودی اسرائیل است و با هرگونه تعرض و اشتباه محاسباتی مجدد از سوی اسرائیل، این رژیم جعلی با حملات برق آسا همچو شالیزارهای گیلان شخم زده خواهد شد.

«ستاره حسین زاده» بانوی رشتی که به همراه خواهر کوچکترش به جشن عملیات توفیق آمیز «وعده صادق» آمده، می‌گوید؛ آحاد جامعه اسلامی و به ویژه مردم گیلان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند و این اتفاق مهم را «افتخار جهان اسلام» برشمردند.

به اعتقاد این بانوی رشتی صدای شکستن استخوان‌های رژیم کودک کش اسرائیل از حیفا و تل آویو شنیده می‌شود و سردمداران این غده سرطانی باید چند صباحی دیگر غزل خداحافظی را بخوانند.

کد خبر 6082333

دیگر خبرها

  • حسینی: خدا را شکر کمیته انضباطی ۴ روزه حکم من را داد!
  • پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها
  • حجت الاسلام حاج علی اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود
  • عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود
  • عملیات وعده صادق یک طوفان‌ الاقصی ایرانی بود
  • عملیات وعده صادق یک طوفان الاقصی ایرانی بود
  • معطلی ۲ روزه مسافران در فرودگاه شارجه امارات به روایت شهروند ایرانی + فیلم
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • دوره حیا کن و رها کن، استارت بازگشت مربیان ایرانی به لیگ برتر
  • عملیات وعده صادق رویارویی قدرت واقعی با قدرت پوشالی بود