Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبادان - ایرنا - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سالانه بیش از 20 هزار داشجوی دکتری در دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شوند.

به گزارش ایرنا مجتبی شریعتی نیاسر روز چهارشنبه در نشست خبری در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ظرفیت جذب هیات علمی برای دانشگاه های کشور را چهار تا پنج هزار نفر عنوان کرد و افزود: سالانه 15 هزار نفر در رشته دکتری مازاد بر نیاز به جامعه تحویل داده می شود بدون اینکه شغلی متناسب با مدرک خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این مازاد ظرفیت باید از طرف آموزش عالی کنترل و مهار شود و از طرف دیگر دستگاه های مرتبط با نظام شغلی و بازار کار باید تلاش کنند شرایطی را فراهم کنند که از این فارغ التحصیلان در حوزه های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی از آنها استفاده شود.
شریعتی نیاسر افزود: اعتقاد دارم هنوز به مرحله مطلوب نرسیدیم و باید تلاش کنیم فرآیند جذب هیات علمی دانشگاه های کشور اصلاح شود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص کارآیی کار ، گفت: آموزش عالی متولی اشتغالزایی و تولید اشتغال نیست ولی می تواند در جهت اصلاح جهت گیری شغلی برای دانش آموختگان کمک کند؛ در این راستا تلاش شده برخی از رشته هایی که ظرفیت آنها بیش از اندازه در بازار اشباع شده از مدار خارج و ظرفیت مازاد دانشگاه ها کنترل و متناسب با نیاز بازار تطبیق یابد.
وی با اشاره به جذب دانشجوی خارجی در مناطق آزاد کشور بیان کرد: اگر در مناطق آزاد زمینه ای برای جذب دانشجوی خارجی باشد، ما استقبال می کنیم اما جذب دانشجوی خارجی به مولفه های مختلفی همچون وزارت اطلاعات، خارجه، منطقه آزاد، و وزارت کشور بستگی دارد.
وی در ادامه درباره تجهیز دانشگاه ها نیز گفت: برخی از دانشگاه های کشور به لحاظ تجهیزات نیاز به کمک و پشتیبانی دارند؛ دولت و آموزش عالی دنبال این است که برای تامین اعتبار و پشتیبانی از تجهیزات، اعتباری از محل صندوق ذخیره ارزی برداشته شود که برای محقق شدن باید مسیر قانونی خود را طی کند.
شریعتی نیاسر، ادامه داد:از نقطه ضعف های کشور هدر رفت سرمایه های مالی و انسانی به صورت پراکنده است که باید اصلاح شود.
معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، استفاده از ظرفیت بین دانشگاهی را مهم خواند و گفت:باید یاد بگیریم اگر ظرفیتی در دانشگاه های دیگر هست از آن استفاده کنیم و باید امکانات را به تناسب نیاز توسعه دهیم.
وی افزود:دانشجویان از فضای نرم افزاری باید به خوبی استفاده کنند چنانچه اکنون کتابخانه های دیجیتال به خوبی جای خود را در بین مخاطبان خود باز کرده اند.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید با دستگاه های مرتبط در منطقه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد، گفت: این ارتباط بخشی در منطقه قابل وصول است و در برخی قسمت ها نیاز به پشتیبانی فرا ستادی دارد بنابر این، مدیران دانشگاه باید با تدبیر بتوانند با ادارات و منطقه ارتباط برقرار کنند.
به گزارش ایرنا شریعتی نیاسر روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر، ضمن بازدید از فضای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با هیات علمی این دانشگاه نشست داشت.
7100/7165/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي خرمشهر وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی رضایت، رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، با اشاره به پانل ساماندهی برنامه‌های آموزشی که پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در بیست و پنجمین همایش آموزش پزشکی برگزار شد، از مشارکت نمایندگان بیش از ده دانشگاه در این پانل خبر داد و گفت: در هیات رییسه پانل دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی و دبیر دبیرخانه علوم پایه پزشکی و رئیس کارگروه کار افرینی معاونت حضور داشتند. در این نشست بر اهمیت ساماندهی رشته محل‌ها و برنامه عملیاتی آن تاکید شد.

در این برنامه عملیاتی، سامانه فعال آماری مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و اجرا می‌شود که در آن تمامی رشته محل‌ها و تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان درج می‌شود تا پروفایلی از وضعیت هر کدام از رشته مقاطع در اختیار قرار گیرد.

وی وضعیت نمودار و شیب رشته‌ها را در طراحی نقشه راه آن موثر خواند و تصریح کرد: پس از بررسی رشته مقاطع و رشته محل ها، بر اساس همفکری دبیرخانه‌ها و نخبگان آن رشته، برای تقویت و ظرفیت سازی در برخی از رشته‌ها تصمیم گیری می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در برخی از رشته‌ها که نیاز کشور هستند، اما متقاضی ندارند، راه حل‌هایی برای تشویق متقاضی ایجاد کنیم.

رضایت بر تناسب میان رشته ها، نیاز کشور و تعداد داوطلبین تاکید کرد و افزود: پس از تعیین وضعیت موجود، ممکن است که برای هر کدام از رشته‌ها اقداماتی از جنس تقویت، محدودیت و یا از جنس تعلیق و توقف داشته باشیم.

رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، سپس به مباحث مطرح شده در پانل در خصوص اهمیت ساماندهی و مامور محور کردن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همکاران از دانشگاه‌های مختلفی همچون، همدان، البرز، مشهد، شاهرود، زاهدان، اصفهان و بجنورد و شهید بهشتی و ایران در این نشست مشارکت فعال داشتند و مطالعاتی در زمینه شاخص‌های مربوط به ساماندهی رشته‌های آموزشی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در ساماندهی رشته ها، نیاز کشور در اولویت قرار دارد، خاطر نشان کرد: مواردی همچون نگاه بخشی و منطقه‌ای در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد چرا که کشور منابع محدودی دارد و باید بر اساس شاخص‌های انسانی سلامت حرکت کنیم.

رضایت ساماندهی رشته‌ها را اقدامی کارشناسی شده خواند و افزود: هدف از این کار، محدود سازی و حصر رشته‌ها نیست بلکه با کمک دبیرخانه‌ها برای بهبود شرایط اقدام خواهیم کرد. همچنین نگاه ما در بازنگری کاریکولوم‌های درسی به صورت مهارت محوری و نیاز محوری و ماموریت محوری است.

رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، بر ضرورت دستیابی به الگوی متوازن رشته مناطق و رشته محل ها، از طریق کار کارشناسی تاکید کرد و افزود: با تاکید معاون آموزشی مقرر شده است سامانه ساماندهی بعنوان ابزاری مدیریتی اجرایی شود که بر اساس نیاز در قالب داده‌ها و آمار‌های دقیق در اختیار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انبار‌های هلال‌ احمر نیاز به تقویت جدی دارند/ وزارت کشور منابع مالی را تامین کند
  • فارغ‌التحصیلی بیش از یکصد هزار دانش آموخته از دانشگاه علامه 
  • آغاز پذیرش دانشجوی ‌دکتری بدون آزمون در دانشگاه صنعتی دزفول
  • زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد
  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • (ویدئو) جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه میشیگان با پرچم فلسطین
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد