Web Analytics Made Easy - Statcounter


مجید تخت روانچی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تبیین مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال معامله پشت صحنه اروپایی ها و امریکایی ها گفت : اروپایی ها از دی 96 که ترامپ اعلام کرد دور آخری است که لغو تحریم های ایران را تمدید می کند با اتلاف فرصت چهار ماهه تلاش کردند که ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : اروپایی ها در این چارچوب برخی مطالب را مطرح کردند که نظر ما را درباره آن می دانستند مانند مسائل موشکی که کاملاً با دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران آشنا هستند و یا درباره اینکه موضوعات دیگری را وارد برجام کنند که کاملاً با دیدگاه های ما آشنا هستند.
تخت روانچی تصریح کرد : اروپایی ها با موضع گیری در این حوزه ها تلاش کردند که امریکا را تشویق کنند تا در برجام بماند که البته موفق نشدند. پروژه بزرگ کردن موضوعات برجام و اینکه بخواهند موضوعاتی را خارج از برجام داخل آن بگنجانند، شکست خورده است .
وی گفت : پومپئو هم در سخنان اخیرش گفت که برجام قابل مذاکره نیست و یک بار دیگر امریکایی ها دست ردی به سینه برخی زدند که فکر می کردند می توانند از طریق این موضع گیری ها ، کاخ سفید را راضی کنند.
این دیپلمات ارشد افزود : موضع ما هم که از ابتدا روشن بود و همواره اعلام کردیم که مفاد برجام کاملا مشخص است و ابهامی در آن نیست بنابراین از نظر ما مباحث موشکی، منطقه ای و مباحث دیگر قابل طرح در برجام نمی باشد.
تخت روانچی، حضور کشورمان را در مسائل منطقه ای فعال و در جهت مثبت دانست و افزود : این درحالی است که بعضی مانند امریکایی ها و اذنابشان در منطقه در جهت منفی، تخریب و کشتار مردم بی گناه فعالند اما ایران در جهتی حرکت می کند که به صلح و ثبات برسیم چنانکه در سوریه در این چارچوب با ترکیه و روسیه همکاری می کنیم.
وی اضافه کرد : در یمن گفتگوهایی با اروپایی ها داشتیم تا بتوانیم به صلح و ثبات برسیم . مشخص است طرفی که در پی جنگ است چه اهدافی دارد . در مجموع ما در مسائل منطقه ای هم اهل گفتگو هستیم .
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که مذاکره با اروپایی ها به سرنوشت مذاکرات سال های 82 تا 84 منجر نشود تصریح کرد: اگر بخواهم خیلی روشن پاسخ بدهم ، تضمینی نمی بینیم که بخواهم بگویم این مذاکرات در چند هفته آینده به تضمین روشنی می رسد ؛ اتفاقا ما در پی گرفتن تضمین روشن از آنان هستیم.
تخت روانچی افزود: اگر پرسشتان این است که پیش بینی ما دریافت قطعی تضمین است، خیر؛ نمی توانیم الان پیش بینی کنیم که مذاکرات ما و اروپایی ها قطعاً به نتیجه می رسد اما آنچه بر آن تاکید داریم و آن را خیلی روشن و صریح در موضع گیری ها و مذاکرات با اروپایی ها مطرح کردیم این است که ما تضمین قطعی و روشن می خواهیم تا کارهایی که در برجام می تواند انجام شود پس از خروج امریکا به راحتی ادامه یابد اما اینکه به نتیجه می رسیم یا نه در چند هفته آینده روشن می شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعلام صریح سران سه کشور اروپایی مبنی بر اینکه نمی توانند از شرکت های بزرگ بخواهند در مقابل تحریم های امریکا به همکاری با ایران ادامه بدهند و یا نمی توانند تضمین بدهند پس هدفگذاری ما از مذاکرات با اروپا چیست اظهار داشت : شما چند موضع گیری دارای جنبه منفی را بیان کردید و موضع گیری مثبت آنان را اعلام نکردید ، آنان موضع گیری های صریحی هم درباره اجرای کامل برجام داشتند و به صراحت گفتند که از شرکت ها، موسسات و بنگاه هایشان در همکاری با ایران حمایت می کنند چنانکه آخرین موردش سخنان وزیر خارجه انگلیس بود که اتفاقاً پس از اظهارات پمپئو بیان کرد .
تخت روانچی گفت : گرچه گاهی سخنانی از اروپایی ها می شنویم که حرف های خوبی نیست مانند اینکه بگویند که نمی توانند تضمین بدهند اما در عین حال مواضع مختلفی را نیز از آنان شاهد بودیم مانند بیانیه ای که خانم موگرینی قرائت و بسیار صریح اعلام کرد که می خواهند از موسسات و بنگاه هایشان حمایت کنند.
وی افزود: آنان همچنین در تلاشند که "قانون مسدود کننده" را احیا کنند قانونی که مصوبه بیست و چند سال قبل اتحادیه اروپاست که این نشان می دهد که مصممند از شرکت هایشان حمایت کنند. البته واقعیت این است که طبعا دولت ها نمی توانند بخش خصوصی شان را وادار به تعامل تجاری با کشورها کنند با این حال در پی دریافت تضمین های روشن، صریح و عینی هستیم و اگر اینها وجود نداشته باشد وضع جدیدی ایجاد می شود.
چند هفته آینده را برای مذاکره مقرر کرده ایم تا ببینیم کار به کجا می رسد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تخت روانچی برجام اروپا موشک خط قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۷۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان اجرای قانون کاهش مدت سربازی

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون کاهش دوره سربازی و تعیین تکلیف مشمولان غایب باید حداکثر تا شهریور ماه اجرایی شود، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح باید تدوین شود تا در نیمه اول سال جاری (۱۴۰۳) اجرایی شود.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد گفت: با اشاره به موافقت شورای نگهبان با مصوبه کاهش دوره سربازی و تعیین تکلیف مشمولان غایب، اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس در ماده ۱۰۲ برنامه ۵ساله هفتم که به تأیید شورای نگهبان رسید، ستادکل نیروهای مسلح در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۴ ماه (با احتساب مدت آموزشی و نیز از طریق جایگزینی با سایر عضویت‌ها) و تعیین تکلیف مشمولان غایب، اقدام می‌کند.

وی به کاهش مدت سربازی به ۱۴ ماه طبق این قانون خبر داد و گفت: مدت خدمت سربازی حداکثر ۱۴ ماه است که بسته به چهار نوع منطقه آب‌وهوایی متغیر است و در شرایط بد آب‌وهوایی در مناطق مرزی مدت خدمت سربازی به ۹ ماه با آموزشی کاهش یافته است.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه طرح مذکور باید حداکثر تا شهریور ماه اجرایی شود، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح باید تدوین شود تا در نیمه اول سال جاری (۱۴۰۳) اجرایی شود.

ابوترابی در توضیح بخش دیگری از این قانون، گفت: این مصوبه به تعیین تکلیف مشمولان غایب توسط ستادکل نیروهای مسلح و نیز دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی، تأکید کرده است؛ همچنین طبق این مصوبه مشمولان بالای ۳۵ سالِ دارای ۲ فرزند یا بیشتر، از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • طرح‌های ورزشی با پیشرفت ۷۰ درصد تعیین تکلیف می شوند
  • متقاضیان خرید پژو پارس بخوانند | سازمان تعزیرات تکلیف تولید پژو پارس را روشن کرد
  • تذکر درباره عدم تعیین تکلیف تفحص از حقوق‌های نجومی
  • نامه رئیس سازمان محیط‌زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس‌کشی جاده مرگ یوز
  • این هفته تکلیف بارسلونا روشن می‌شود
  • اعلام زمان اجرای قانون کاهش مدت سربازی